» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | lauantai, 15.12.2018 
 Sotahistoriaa» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Sotahistoriaa | WW2History-punanakokulma.html
  
Punainen Näkökulma

Punainen näkökulma -artikkelisarjassa julkaistaan neuvostoliittolaisesta ja venäläisestä näkökulmasta kirjoitettuja artikkeleja Suomen ja Itärintaman ilmasodasta. Artikkelit on kirjoitettu joko aiemmin hyvinkin punaisesta neuvostonäkökulmasta, taikka myöhemmin jo vähemmän propagandistisen asenteen vallitessa.

Lähde: RKKA.RU.


Uudemman historiakirjoituksen aikaisia artikkeleja

Haukkoja vai leijoja?

Puna-ilmavoimat talvisodassa. Jo pitkään ennen (talvisodan) taistelutoimien alkua oli ilmeistä, että Puna-armeijan Ilmavoimilla (VVS) on merkittävä lukumääräinen ylivoima vastustajaan nähden taivaalla Suomen yllä. Neuvostojohto keskitti sodan alkuun mennessä Leningradin sotilaspiirin lentokentille voimakkaan ilma-aseryhmittymän. Suurin osa tehtävistä, jotka annettiin neuvostoilma-aseelle sodan aattona, jäivät kuitenkin täyttämättä. Artikkeli analysoi Puna-ilmavoimien toimintaa ja saavutuksia talvisodassa.
Kirjoittanut: Pavel Aptekar
Kääntänyt: Paavo Kajakoski


Punasävytteisiä julkaisuja

Koettelemusten vuosi, osa 1: siirtolento länteen

Kokemuksia Hangon rintamalta. Hävittäjälentorykmentti 13. ohjaajan asiapitoisia muisteluja lentotoiminnasta Suomenlahdella ja eritoten Hangon rintamalla. "Hangon niemimaan lentokentällä meitä odotettiin. Ei me ehditty oikein hypätä kabiinista, kun kymmenen ihmistä jo tarttui koneisiimme ja työnsi ne pyrstö edellä naamiointiverkkojen alle suojakaivantoon. Ja samalla ympärillä jyrähteli ammusten räjähdyksiä."
Kirjoittanut: V. F. Golybev
Kääntänyt: Paavo Kajakoski

Koettelemusten vuosi, osa 2: tili avattu, ensimmäiset tappiot

Kokemuksia Hangon rintamalta. Hävittäjälentorykmentti 13. ohjaajan muisteluja lentotoiminnasta Suomenlahdella ja eritoten Hangon rintamalla. "Brinko huomasi ensimmäiseksi " Tsaikat" ja niitä seuraavat vihollishävittäjät. Hän viestitti johtavalle ja kääntyi vastaan. Nyt Antonenko otti johdon ja molemmat kääntyivät vastaan. Brinko sytytti "Fokkerin" tuleen. Molemmat I-16-koneet kääntyivät pystysuoraan ylös hyökkäyksen jälkeen ja tulivat vihollishävittäjien yläpuolelle."
Kirjoittanut: V. F. Golybev
Kääntänyt: Paavo Kajakoski

Itämeriläiset valkosuomalaisia vastassa

Itämeren laivaston ilma-ase talvisodassa. Marraskuun lopussa 1939 johtavat antineuvostoliittolaiset piirit Suomessa, lännen imperialistien kiihottamina, päästivät alulle sotilaallisen konfliktin Neuvostoliittoliiton ja Suomen välille. Suomalaisen, Neuvostoliittoon hyökkäystä varten luodun sotavoiman nujertamisen ja sotilaallisen sillanpääaseman likvidoimisen neuvostohallitus antoi Leningradin sotilaspiirin joukkojen (luoteinen rintama), alusten, rannikkotykistön ja Punalippuisen Itämeren ja pohjoisen laivastojen ilma-aseen tehtäväksi.
Kirjoittanut: P. N. Ivanov, 1973
Kääntänyt: Paavo Kajakoski

Karjalan kannaksen yllä (osa 4), operaation aattona

Neuvostojoukkojen talvihyökkäys Leningradin ja Novgorodin alueilla päättyi voittoon. Saksalais-fasistiset valloittajat karkoitettiin Leningradin maalta. Mutta, pohjoisempaan Leningradista, Karjalan kannaksella oli edelleen suomalaisten joukkojen ryhmittymä. Suomalaiset pitivät hallussaan myös Etelä-Karjalaa. Sen vuoksi Puna-armeijan edessä oli tehtävä tuhota suomalaiset joukot, vapauttaa Karjalan kannas ja Etelä-Karjala ja poistaa Suomi sodasta. Operaatioiden aikana 13. ilma-armeijan miehistöt aiheuttivat vastustajalle suuria tappioita, tappaen muutamia tuhansia sotilaita ja upseereita, yli 20 tankkia, 900 ajoneuvoa, 400 veturia, 80 tykistö- ja kranaatinheitinpatteria, 500 rautatievaunua, 80 erilaista varastoa, yli 200 sitä sun tätä, tuhottiin rautatiesiltoja, Ilmataisteluissa ja lentokentillä tuhottiin noin 400 viholliskonetta.
Kirjoittanut: Inozemtsev, 1978
Kääntänyt: Paavo Kajakoski

Pohjolan taivaalla -pohjoinen ilmasota 1941-1945

Valmistellessaan hyökkäystä Neuvostoliittoon, saksalais-fasistinen johto kehitti eritellyn suunnitelman "Sininen naali", jolla laskettiin katkaistavaksi meidän pohjoiset merireitit, tuhota Puna-armeijan pohjoisen sivustan joukot neuvosto-saksalaisrintamalla, tuhota Pohjoisen laivaston alukset ja lentoase ja vallata Neuvostoliiton Pohjola. Artikkeli on 1973 kirjoitettu näkemys pohjoisessa käydystä ilmasodasta 1941-1945 välisenä aikana.
Kirjoittanut: P. N. Ivanov, 1973
Kääntänyt: Paavo Kajakoski

Ilmataistelu Imatran aseman lähellä

Meille, rintamakirjeenvaihtajille, oli vaikeahkoa saada materiaalia lentoyksiköistä. Ihmiset kömpelöissä univormuissaan, koirannahkaisissa saappaissaan, eivät halunneet - tai eivät osanneet - puhua vaarallisista ja mukaansatempaavista asioistaan. Kerran yksi majuri neuvoi: "lukekaa taistelukertomuksia." Minä suostuin. Minulle näytettiin lentäjä Antonovin taistelukertomus. "Me starttasimme klo 15.45 2. helmikuuta. Imatran aseman päällä 2 250 metrin korkeudessa osastoamme tulitti intensiivisesti ilmatorjunta. Tulituksen johdosta osastoamme hajosi. Menetin johtokoneen näkyvistä ja jäin toisen siipikoneen kanssa kahden, hän oli vanhempi politrukki tov. Ivashkin. Kahden tuhannen metrin korkeudesta näin kaksi vihollisen konetta.
Kirjoittanut: Ilja Frenkel
Kääntänyt: Paavo Kajakoski

Rakastetun Stalinin kunniaksi

Vain yksi meitä vainosi: ei ollut lentosäätä. "Taivaallinen kanslia" sekoitti meidän kaikki kortit. Me luimme ahneesti ensimmäisiä uutisia rintamalta ja yhteen ääneen hoimme: - Eh, kirottu sää! Auttaisimme poikia kilogrammaisilla, viihdyttäisimme valkosuomalaisia uralilaisella metallilla. 20. joulukuuta, toveri Stalinin syntymäpäivän aattona, me menimme koneille. Taas ei ollut lentoja. Vasta iltaa kohti sää alkoi parantua ja me näimme ensimmäisen kerran kahteenkymmeneen päivään auringonlaskun. Kaikki iloitsivat sään paranemisesta, jokainen halusi viettää suuren Stalinin kuusikymmenvuotispäivää taistelulennolla.
Kirjoittanut: Kapteeni K. Golubenkov
Kääntänyt: Paavo Kajakoski

Neuvostoliiton sankari Mihail Trusov

Kun Mihail Trofimovits Trusov ensimmäisen kerran ilmestyi Uudelle lentokentälle, toverit alkoivat nimittää hänet "karhuksi" - silloin tämä pienikokoinen ihminen näytti heistä hitaanlaiselta ruskeassa haalarissaan ja turkissaappaissaan. Kerran oli edessä vaikea harjoituslento. Trusovin luokse tuli komentaja. - Nyt lennätte te. Kone kiiti tasaisesti maassa ja riuhtautui ilmaan. Heikentymättömällä tarkkaavaisuudella toverit seurasivat kuinka virtuoosimaisesti ja helposti Trusov lähti ilmaan vaikeaan tehtävään. - Ja mitä vasta ajateltiin. Siinä sinulle karhu. Sehän on - ilmavisentti.
Kirjoittanut: S. Ryben
Kääntänyt: Paavo Kajakoski

Toveria ei jätetä

- Toverit! - puhun siitä kuinka pitää paikat lennolla, - Jos joku parvesta alkaa jäädä jälkeen - ei lennetä eroon, suojellaan toveria, lentäkää hitaammalla nopeudella! Lennämme poikki rintamalinjan. Pilvet puristavat koneet jälleen maan pintaan. Minä johdan parveani aivan puiden latvojen yllä ja yhtäkkiä huomaan, että vasen siipikone, lentäjänä Ostajev, jää jälkeen. Pudotan nopeutta, mutta siipikone jää vielä enemmän jälkeen. Se, että me pysyimme koko ajan lähellä, osoittautui hänelle suureksi moraaliseksi tueksi.
Kirjoittanut: Yliluutnantti P. Kopitin
Kääntänyt: Paavo Kajakoski


Saatesanat

Tällä sivulla julkaistavat artikkelit on julkaistu alun perin venäläisellä sotahistoriallisella sivustolla RKKA.RU.
Artikkelit on käännetty suomenkielelle ja julkaistu sivuston ylläpitäjien ja kirjoittajien luvalla. Erityiskiitokset Alexander Kiyanille ja Pavel Aptekarille yhteistyöstä.
Pääkääntäjä: Paavo Kajakoski.

Articles originally published by the online military history site RKKA.RU and translated and published in Finnish by the kind permission of RKKA.RU. Special thanks to Alexander Kiyan ja Pavel Aptekar for their cooperation.

Copyright RKKA.RU & Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2004.

 

  

Viimeksi muokattu: 2005-02-15 00:34