» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | lauantai, 20.10.2018 
 Artikkelit» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Artikkelit | lento_ohjeet | ohjeet-skenaariotaktiikat

Skenaariotaktiikat

versio 07.09.2003

Kuinka osallistut menestyksellisesti EMC:n ja muihin historiallisiin skenaarioihin

Esipuhe:

Suomalaiset virtuaalilentäjät vierailivat Hollannissa Eurocon-tapahtumassa 2001 ja yksi tärkeimpiä tuomisiamme olivat taktiset analyysit toisista eurolentäjistä ja heidän lentotaktiikoistaan. Yleisesti ottaen voimme todeta että etenkin skenaarioissa, mikä sinänsä on jo todistettu, suomalaisten tekninen ylivoima on kertaluokkaa kovempaa tasoa kuin vastustajillamme. Mutta oli yllätys todeta kuinka kovemmaksi finskien tiimityö on kehittynyt muihin verrattuna sen perusteella mitä Curoconissa puhuttiin, kuunneltiin ja arvioitiin. Tullessamme koneessa takaisin totesimme että muilla yhteistyö ja jopa monet lentämisen perusasiat ovat aivan eri tasolla verratessa finskeihin.

Ei kuitenkaan kannata istahtaa persiilleen vaan kehittyä jatkuvasti. Tämä on pyrkimys kirjoittaa "skeaariolentämisen aapinen", uusille ja vanhemmillekin piloteille opastus kuinka historiallisissa skenaarioissa pitäisi ajaa. Aiheestahan ei ole pidetty sen kummempaa koulua tai neuvoja, on vain lennetty, homma on hioutunut ja uudemmat pilotit sitten oppivat hiljakseen kantapään kautta miten homma toimii.

Ohjeet toimivat jokaisessa lentosimulaattorissa ja kaikissa historiallisissa taisteluissa, vaikka keskustelukanavista ja muutamista detaljeista puhuttaessa keskitytään WarBirds-simulaattoriin,

Osallistu:

Osallistu tämän oppaan ylläpitoon ja kehitykseen. Voit kommentoida, kirjoittaa lisäyksiä, ehdottaa muutoksia tai kirjoittaa kokonaan uusista asioista. Lausu mielipiteitäsi joko virtualpilots.general-keskustelufoorumilla tai sähköpostitse Jukka Kauppiselle: jkauppin – jmp.fi. Korvaa väliviiva @-merkillä (roskapostifiltteröintiä).

Grendel, VLeLv Icebreakers & Überfinns Perkele


Lähtökohtia


1. Skenaarion alku

Yksi perusasioista skenaarioissa on olla ajoissa paikalla. Mieluiten 20-15 minuuttia ennen sen alkua (esim. 2200 alkavaan EMC-skenarioon 2140-2145). Jos tulee viime tipassa niin osapuolten ja koneiden voimasuhteet keikkuvat ja framen alku viivästyy kun asioita pitää vekslata lisää. Lisäksi laivueenkin organisointi on vaikeaa jos sakkia lappaa sisään viime tipassa. Myöhässä tulijat eivät saata mahtua enää mukaan jos skenaario on jo alkanut ja ratiot on määrätty.

Olethan lukenut skenarion säännöt, jotta tiedät millä yleensä lennetään ja miksi?

Liity ajoissa skenaariossa käytetylle radiokanavalle (TS2, Roger Wilco, AH:n sisäänrakennettu radio).

Viritä radio oikealle kanavalle. (WarBirds: CH33. (muista: jos discoat, viritä 33 UUDESTAAN)).

Ilmoittaudu kanavalla. Ilmoittauduttasi laivueenkomentaja tietää että olet paikalla, ja voi määrätä sinulle oman paikkasi skenaariossa. Laivueenkomentajalla on usein valmiit ylhäältä, oman puolen komentajalta, saadut käskyt joiden mukaan lennetään. Luvassa voi olla mitä tahansa. Aina ei pääse lentämään parasta konetta ja leikkimään hävittäjäsankaria, mutta muistakaa että muut tehtävät ovat yhtä tärkeitä tai tärkeämpiäkin OMAN PUOLEN VOITOLLE kuin päänahkojen metsästäminen. Komentaja saattaa kysyä konemieltymystäsi mikäli valinnanvaraa on. Ensimmäisenä tulleet saavat myös valita ensimmäisenä.

Joukko jaetaan tyypillisesti kahteen tai useampaan yksikköön. Näistä käytetään nimitystä parvi tai group/gruppe. Radiossa niistä puhutaan malliin parvi 1, group 1 tai G1. Kullakin parvella on oma parvenjohtajansa. Sekä laivueen- että parvenkomentajasta saatetaan käyttää termiä FL, mutta jos puhutaan vaikka FL G2 se tarkoittaa kakkosparven vetäjää (Flight Leader, Gruppe 2). Parven vetäjälle annetaan hänen joukkonsa tarkemmat määräykset, ja hänen tehtävänsä on välittää käskyt myös omille lentäjille ja varmistaa että nämä ovat selvillä tilanteesta. Parven vetäjä on usein kokeneempi pilotti, mutta kättä saa nostaa pystyyn jos haluaa kokeilla.


Muita lyhyitä muistisääntöjä:

Seuraa tekstiradiota ja ääniradiota, varaa riittävästi kaljaa, riittävän lähelle.

Kuittaa käskyt, esim: vv tai RW:ssä toisto/kuitti.

FL=>rdy? kaikki kuittaa: vv

FL=>otr,  kaikki painaa FLY.

FL=> roll 10sek,  kaikki ODOTTAA...

FL=> ROLL,  kaikki nousee.

Kukaan ei nouse omin lupinensa eikä yksin. Saatamme odottaa alussa pitkäänkin ennen kuin juuri meidän laivueemme saa nousuluvan, malttia siis.

Nousussa ja kiipeämisvaiheessa voi antaa myös määräyksiä noususuunnasta ja nopeudesta. Nämä on toki hyvä määrätä jo ennen nousua. Hyvä tapa on komentaa esim: "roll V180 speed 200", mikä tarkoittaa "nousu kompassisuuntaan 180, ilmanopeus 200 kilometriä tunnissa".


2. Perusasiat

Hallinnassa olisi hyvä olla jollain tavalla esimerkiksi seuraavat taidot:

- Lentelyn osaaminen.
- Energiataktiikat (miksi joku oli EMC21/2:ssa mennyttä miestä ajaessaan taistelupinnan alapuolelle?).
- Ampuminen. Harkiten ja kohden, ei roiskien. Vauhdilla kun tulee ja alle d2 ampuu niin ampumisaika jää todella lyhyeksi, kun pitäis upottaa kuulaa vihollisen koneeseen. Eihän sitä opi kuin harjoittelemalla. Mutta kun kämmenet ja kainalot hikoaa ja pulssi paukuttaa riskirajoillaniin tahtoo sihti olla hukassa tärkeällä hetkellä. Siis sitkeää treeniä Offline / Online kyllä se siitä...... Muistakaa valita myös tykit kun oikeesti yritätte tappaa... :-)
- SA (Situational Awareness) = tilanteen hahmottaminen. Omien ja viholliskoneiden hahmottaminen ympärillä. Kuka on uhka, voiko hyökätä vai joutuuko jonkun maaliksi. Eikä siihen voi oikein oppaita kirjoitella, homman oppii vain harjoitelemalla?

Muita lyhyitä muistisääntöjä:

- Pyritään ajamaan RIVIssä, ei JONOssa. (n. D5 etäisyydellä)

- Siipiparit huolehtivat toisistaan, 6:sen tarkkailu erityisesti.

- Toinen hyökkää, toinen suojaa. Vaihto tarvittaessa.

- Jos oma ampuu konnaa, EI ajeta eteen, EI ammuta takaa.

- Jos oma ei saavuta konna  ja ajat nopeampana eteen: ILMOITA! (-naqu- ajan ohi, julle)

- Muodosta ei poistuta ilman lupaa, jos sinuun hyökätään, ilmoitus ja väistö.

- Ei hyökätä suinpäin sen ainoan eteen tulevan vihollisen kimppuun. Ryhti ja kuri päälle, ei jahdata turhaan. Ei tuhlata korkeutta jos ei ole pakko.

- Jos putoat, TUTKA-nakki on väistämätön, älä siis putoa.


3. Pää kylmänä ja toimitaan harkiten

- Muistetaan että näkyvyysetäisyydet ovat areenoita pienemmät. Kaverit on helppo hukata.

- Itsekuri. Älä sitoudu yhteen maaliin. Tarpeen vaatiessa vain yksi hyökkäys ja sitten irti. Sitoutuminen johtaa lisäksi siihen että vihollisen kaverit saavat sinut helpoksi maalitauluksi. Hakeudutaan, etsitään paikkaa, hyökätään - ja irtaudutaan. Tällä välillä jokin vihollinen on jo todennäköisesti ehtinyt siirtyä takasektoriisi hyökkäysasemiin. Irti, tilannetarkistus. Missä toverit, näetkö missä siipiparisi on, onko sinulla ketään perässä, onko kaverilla ketään.

- Nopeus. Älä luovu nopeudesta. Hyökkää, mikäli mahdollista nopeusedulla. Hyökkäyksen - yleensä mieluiten sen YHDEN AINOAN passin jälkeen, vedä irti ja nopeusedun turvin aloita hakeutuminen uuteen hyökkäykseen, uuteen maaliin ja tarkista tilanne.

- Korkeus. Taistelupinta. Älä pakene alaspäin. Syöksyillessäsi alaspäin tuhoat sekä omat mahdollisuutesi että heikennät kaikkien muiden tilannetta. Alas pakenemalla luovut omasta Energiastasi ja ennenkaikkea vaikeutat muiden yrityksiä pelastamiseksesi. Muista että siinä samalla muiden on luovuttava hankitusta korkeus- ja energiaedusta sinua auttaaksesi, joutuen samalla vastaavasti helpommiksi maalitauluiksi.

- Jos joudut pakenemaan, yritä aina paeta siten, että tuot vihollisen mahdollisimman hyvin kaverien maaliksi. Jos tilanne mahdollistaa, loivaa nousua. Kuuntele radiota. Älä panikoi.  Pyydä apua rauhallisesti. Jos joku ilmoittaa olevansa tulossa yritä nähdä hänet. Jos hän antaa ohjeita, tottele välittömästi.

Netflyn kommentti: "oon samaa mieltä tosta. Kun on joku perässä niin älkää ihmeessä alkako rimpuilemaan ja kiertelemään, vaan lievää nousukaartoa. Vihoolliseen on kaikkein helpoin osua silloin. Jos pakoon yrittäva kiemurtelee on jahtaajaan todella vaikea osua. Eli kun joku on tulossa autaa niin mahollisimman suoraan ja hiukan nousussa  niin on helppo putsata kutonen...

Salomon kommentti: "No, siinä sitten helposti käy niin että jos ei kiemurtele, niin tippuu itse ennen kun kaveri tiputtaa conin... Tähän taasen auttaa se että auttaja informoi autettavaa mahdollisimman hyvin, jotta autettava sitten osaa ajoittaa tasaisen lennon. Antaa etäisyyden koniin (d?), esimerkiksi d20, d15, d10, d5.... Kertoo autettavalle mihin suuntaan lentää jotta voisi mahdollisesti pistää mutkan suoraksi ja tavoittaa autettavan nopeammin."

- Lakisuoja kesken taistelun - jos kesken matsin joku pari huomaa sopivan raon irtautua taistelusta, tulisi heidän kivuta taistelualueen laidalla ylemmäs ja mennä lakisuojaksi. Kuitenkin jostain kohta pärähtää paikalle korkea vihollismuodostelma, eli on hyvä että on muutama oma ottamassa niitä vastaan.  Ihan vaan kohteliaisuussyistäkin. Ja käytetään sitä RW:tä. :)

- Irtautuminen on ehkä se vaikein taito. Oikea-aikainen taistelusta poistuminen on äärettömän tärkeää, ja usein se meinaa unohtua tai tapahtuu 10 sekuntia liian myöhään. Kun parven- tai laivueenkomentaja käskee "OUT, IRTI" tai muuta sellaista, niin silloin myös JÄTÄT taistelun ja lähdet poistumaan käskettyyn suuntaan. Kaikkien on toteltava käskyä, yhtaikaa. Ellet tottele ja jäät jahtaamaan sitä edessä olevaa viholliskonetta oletkin yhtäkkiä yksin vihollisten keskellä. Vaarannat tällöin myös sekä tovereittesi turvallisuuden että tehtävän suorituksen. Eli kun käsketään irtautumaan, niin myös IRTAUDUTAAN.

- Mikäli irtautuminen tapahtuu yhä viholliskosketuksessa suoritetaan ns. taisteleva vetäytyminen. Tämän perussääntönä on se, että ne koneet jotka ovat etummaisina keräävät korkeutta ja antavat vihollista vetävien toverien ajaa altaan, jolloin syöksytään perään ampumaan vihollinen irti. Jos vihu kuolee hyvä, jos breikkaa niin irtaudut ja jatkat käskettyyn vetäytymissuuntaan. Tällä välin edellä ajanut kaveri on jo clr ja vuorostaan kiipeää. Kaikki siis vuorottelevat ja putsaavat toisiaan, ja vetäytyvät ryhmässä annettuun suuntaan.


4. Annetun tehtävän suorittaminen

Kun on annettu tehtävä on se pääosassa. Ei henkilökohtainen menestys vaan ennen kaikkea tehtävän menestyksellinen suorittaminen.

- Ei sitouduta tappeluun ennen kohdetta jos sen voi välttää. Saattotehtävässä saattohävittäjien tehtävä on suojata pommikoneita, ei jäädä kurvaamaan ensimmäisen vastaantulleen vihollisen kanssa. Eli saattohävittäjien tulisi kaiken kykynsä mukaan pysytellä  pommikoneiden mukana, tietää missä pommarit menevät ja koettaa koko ajan hakeutua parhaaseen mahdolliseen suojausasemaan.

- Saattokoneiden tarkoitus on pelkästään pitää saatettava hengissä, ei lentää siivellä ja olla hengessä mukana kun saatettava ammutaan palasiksi. Pysytään saatettavan yläpuolella, ajetaan loivaa siksakkia saatettavan päällä ellei muuten pystytä säilyttämään omaa nopeutta korkealla.

- Pommikoneiden suojan pitää olla kurinalainen ja pitäytyä tarkempaan tehtäväänsä, jos sellainen on määritelty. Lähisaatto haahuilee vain pommikoneiden ympärillä. Lakisuoja tai sweepit tutkivat laajemmalta tulevat conit korkeuseron turvin. Jos viholliskone hyökkää kohti saatettavia riittää jos tämä saadaan säikäytettyä irti. Tällöin ET seuraa sitä syöksyssä, vaan irtaudut ja hakeudut jälleen saattamaan. Seuraamalla vihollista jätät pommikoneet suojattomiksi, mutta hänen pakenemisensa on jo ns. "mission kill", olet tehnyt mitä sinun odotetaan tekevän.

- Mikäli ollaan hyökkäämässä johonkin maaliin ei ensimmäisten puolustajien ilmetessä käydä sutena kimppuun. Sitoudutaan tappeluun vasta kun ollaan kohteen päällä. Tähän näkee monen ei-skenaario-iskun kilpistyvän, suuri joukko pörähtää ensimmäisten kahden tyypin kimppuun, jauhavat pikkuhiljaa pintoihin ja samalla muualta tulee viholliselle apujoukkoja.

Kylmäverinen, rauhallinen toiminta ja käskyjen noudattaminen on a ja b. Käskyt eivät aina saata tuntua järkeviltä, mutta niihin on syy. EMC Kurskissa eräässä tehtävässä tykkistukat olivat palaamassa kotiin pinnoissa. Tutkanäyttö osoitti vihollishävittäjien seuraavan Stukia ja tavoittavan niitä. Lainaus taisteluraportista:

 

"Stukas retreat - but new threat is coming. Possibly four enemies, coming in fast from east. The three 109s - and one single Focke Wulf from unknown gruppe (a Finn but came too late, couldnt be invited, wasnt noticed as he didnt talk in the radio and took an 'unauthorized' plane instead the 109) were ordered to engage and hold the inbound soviets - fighters, surely. They were seen high and combat begun. Howerver, two enemy fighters slipped by and continued west - right behind the Stukas.

 

Immediate distress call - STUKAS TURN NORTH - NOW. Confusion in the Stuka group. "North? What? Are you sure?" ROger Wilco cracked up: "YES NORTH NORTH NORTH TURN NORTH NOW NORTH RIGHT NOW TURN NORTH". Still hesitation and even more yelling as the stoneheads until they finally understood the order, that "turn north" means literally "turn north". The two enemy fighters were ALMOST over them. The slowness of stukas to follow orders might mean that soviets see them if they continued 30 seconds more to west - but rigth at this miracle moment the soviets turned back while stukas finally acknowledged and turned north. Talk about blind luck."

Omat hävittäjät komennettiin hyökkäämään viholliskoneiden kimppuun, vaikka FL ilmoitti niiden olevan korkealla heidän päällään. Tarvittiin kuitenkin välitöntä hyökkäystä jotta vihollishävittäjät sidottaisiin pois Stukien perästä, joten he kiipesivät hyökkäykseen. Varmasti melko odottamaton liike. Hävittäjät onnistuivat tehtävässään, sitä vastoin Stukien FL kovapäisyydessään melkein tappoi koko porukan kun selvää käskyä ei toteltu välittömästi.

EMC Kurskin kolmannessa framessa puolestaan kaksi maataistelukoneiden itäpuolella partioivaa hävittäjäämme törmäsi kokonaiseen laivueeseen venäläishävittäjiä. ""yaks, p39s, bloody many, 5... 7... 9... 10..." Pikainen tilannekatsaus -  maataistelukoneet yhä kohteella, 2 hävittäjäämme viholliskoneiden luona, 2 maataistelukoneiden luona, loput kauempana – ja päätös: "Ok, Kossu HYÖKÄTKÄÄ. Jabot – OUT, ETELÄÄN, POIS!". Kaksi konetta hyökkäsi kokonaisen laivueen kimppuun.

Raportteja tapauksesta:

- Vihollinen: "we met up with them once more between F40 and 20. Bf110s were running back towards F36 below us and we were engaged by Bf109s"

- Kossu: "When the 110s reached the field we flew towards east to block any enemy interceptors. Well, we got what we asked for. We found a group of 6-8 Yaks and 2-3 P39s heading for F20 at 7 km and readily engaged. I was evading attacks, and trying to see where Ok was, while frantically shouting on the radio about our position to the rest of the squad. I flew through the angry mob of enemy planes once and again until I saw first Korva, and Grendl, and then the rest of the pack appear and join the fight."

 

Tavoite oli jotta nämä kaksi ostaisivat maataistelukoneille aikaa irtautua. Ja he myös onnistuivat! Kaksi kimalaista pörräsi vihollislaivueen kimpussa, häiriten heitä niin pahoin että he myöhästyivät jaboista ja omat hävittäjämme ehtivät paikalle.


5. Muodostelmat, siipimiehet ja ryhmät

Joukolla lennettäessä muodostelmat tuppaavat yleensä läjäytymään kasaksi parven vetäjän perään. Tämä ei ole kuitenkaan fiksua etenkään skenaarioympäristössä, koska tällöin koko poppoon perään jää suuri havaitsematon alue mistä nokkela vihulainen voi onnistua hiipimään.

- Käytännön  läksy: "kun toimimme siipiparina, taaempana tullut koetti pitää johtopilotin näkyvissään / lähistöllä suurimmin osan ajasta. Näin pystyimme erittäin hyvin jatkuvasti putsaamaan toisiamme ja aloittamaan hyökkäyksiä. Kun toinen sai jotain peräänsä oli toinen aina lähellä auttamassa. Tarvitsi vain vilkaista nopeasti ympäriinsä että näki missä toinen on ja aloittaa hakeutuminen maaliin."

- Kahden tai kolmen koneen ryhmässä siipimiesten kannattaa ryhmittäytyä riittävästi sivuille ja hieman korkeammalle. Siten että johtaja näkee toisen suoraan sivulta tai kello 4/5 - 7/8 näkymistä. Tällöin jokaisen koneen kuutosta voidaan havainnoida. Tiukassa muodostelmassa ajaminen vaatii aikaa ja vaivaa - mikä kaikki on pois ympäristön havainnoinnista. Peräkkäin ei tule lentää vaan paikassa *josta johtokone näkee sinut koko ajan*.

- Neljän koneen parvessa parit ajavat yllämainitulla tavalla, mutta toinen pari sijoittuu johtoparin vasempaan tai oikeaan takasektoriin ylemmäs. Nousukykyisempi kone ottaa lakimuodostelman paikan ja ajaa tarpeen tullen ylempänä päällä/sivulla/edessä/takana, tehtävästä ja toisesta konetyypistä riippuen.

- Ideahan on siinä että näin kaikki näkevät toisensa jatkuvasti – ja näemme myös toisemme takasektorit. Lisäksi yllättäen tuleva viholliskone ei pääse ampumaan useampaa konettamme yhdellä passilla.

- Ilmataistelutaktiikan yksinkertaisimpia sääntöjä on esim. kun koneilla on horisontaalista eroa, ovat havaittavasti vierekkäin, jos toinen kone saa peräänsä vihulaisen kääntyvät molemmat samaan suuntaan, sinnepäin kellä on vihu kuutosessa. Eli jos esim. oikeanpuoleinen saa vihun peräänsä, oikealle käännyttäessä - jos vihollinen seuraa käännöstä - saa vasemmanpuoleinen kone ampumapaikan.

- Mahdollisuuksien mukaan parien kannattaa tietysti myös yrittää pysyä ryhmien, ja ryhmien toisten ryhmien luona, ettei tappelu hajaannu liikaa. Tällöin kaikilla on jatkuvasti saatavilla tukea jos joutuvat hätään.

- Tämähän myös tarkoittaa sitä että pakoon syöksyvän vihollisen perään ei kannata lähteä välttämättä, koska tällöin voi joutua eroon sakista, ja joutua monen vihulaisen maaliksi.

- Isomman ryhmän taistelusa kannattaa aina tilaisuuden tullen vähän irti ja palata vauhdilla taistelutilanteeseen. Näin on hyvissä asemissa, vihulaisen on vaikea takertua ja voi valita maalin vapaammin. Yleensä tällöin pääsee myös putsaamaan jotakuta toveria pulasta


6. Lentueenjohtajan tehtävät

Parven johtajan tulisi ilmoittaa käyttämänsä kaasu ryhmälle. Johtajan ajasta menee suuri osa taktisen tilanteen havainnnointiin ja analysointiin, käskyjen prosessointiin, keskusteluun oman puolen komentajan kanssa jne. Toisten pilottien tehtävä on olla erityisen tarkkana ja raportoida mahdollisimman tarkoin jos jotain näkyy.

Kaikki kaasun ja kurssin muutokset on ilmoitettava etukäteen mikäli mahdollista. Mielellään tekstiradiossa jos ei ole liian kiire, koska RW on toisinaan epäluotettava. Hyvä tapa varoittaa on esimerkiksi:

Ø      rdy >315 TAI >315 10 sek (valmistautukaa kääntymään suuntaan 315)

Ø      >>>315 (kääntykää suuntaan 315)

Helpoin tapa ilmoittaa epäilyttävät havainnot on käyttää kellonsuuntaa - "dotteja kello 2" - mutta AINA, AINA on ilmoitettava myös niiden korkeus. "dotteja kello 2, korkeammalla/level/matalammalla/tosi alhaalla". On kuitenkin muistettava että muodostelmissa kellosuunnat ovat määreellisiä - esimerkiksi käännöksen tai muodostelman spiraalilentelyn yhteydessä "kelloilmoittelu" on silkkaa ajanhukkaa - fiksuinta on antaa raportit heti samantien kompassisuuntina, joko "idässä sitätätä" tai "dotteja level noin suunnassa yhdeksänkymmentä". Tarkka suunta jos pystyy arvioimaan, "noin" ilmaisu jos ei pysty suoraan. Koneen lentosuunnan tarkistaminen kompassista ja pikainen arviointi sivulle vilkaistaessa on kuitenkin helppoa - siipihän on 90 astetta sivuun lentosuunnasta joten siitä on helppo laskea.

Parvenjohtaja määrää myös lentosuunnan, kaasun ja kiipeämisnopeuden malliin "v315 speed 180 90%". Suomennettuna tällöin lennetään kompassisuuntaan 315, nousunopeudella 180 ja 90 prosentin tehoilla. Nousunopeus määrätään naputtamalla radiobufferiin käsky ".speed 180" ja asettamalla speed trim päälle (shift x). Parvenjohtaja lentää tällöin näillä asetuksilla ja muiden on hyvä asemoitua.


7. Muita oppeja

Paikanmääritys

WB:ssä vakiintunut tapa ilmoittaa karttasektorit: 5.5 - helppoa, karttaruudun numero  5.5.5 - sama karttaruutu - mutta kolmas numero tarkoittaa paikkaa sektorilla koneen KEYPADIIN suhteutettuna - eli tällä kertaa täysin ruudun keskellä 5.5.5.3 - sama karttaruutu, sen keskiosa, jälleen hienosäätöä - eli nyt keskisektorin oikeassa alakulmassa.

5.5 voi myös tarkoittaa kyseisten koordinaattien vieressä olevaa sektoriviivojen risteystä, tällöin joko sanotaan "5.5" siten että kaikki tietävät ettei kyseessä ole jokin hitsin kaukana oleva risteys, tai "5.5 risti"

Selkeän paikanmäärityksen antaminen on erittäin tärkeää esimerkiksi kun tappelee ylivoimaa vastaan ja haluaa apua. "Itään" ei ole hyvä - mistä itään? Kenestä itään? "Täällä, idässä" on yhtä huono. Pitäisi antaa sektori, selvä koordinaatti jostain lentokentästä tai sektoriristeys.


Läksyjä aiemmista skenaarioista

EMC 17 Frame 3


Onnelliset pilotit kotona taistelun jälkeen. Lentokuri ja irtautumiskäskyn noudattaminen pitävät pilotin elossa ja mahdollistavat menestyksen.

Kyseistä taistelua ei ole varsinaisesti yksilöity mutta se käy esimerkkinä kurinalaisesta ja paskat housussakin tehdystä äkillisestä päätöksestä, joukon reagoinnista ja yhteistoiminnasta. Joukot olivat hajallaan mutta oli käsketty lentää tiettyyn pisteeseen, kaiketi Belgian rannikolla, jonne koneet näinollen pörräsivät kanaalin päällä. Ympärilläni oli tiimissä vain kourallinen koneita, muut olivat pareittain tai pläjissä muualla sielä täällä, matkaamassa kohti määränpäätä.

Näimme äkisti noin kello 9 tunnistamattomia dotteja, matkaamassa etelään eli meidän päällemme. Korkealla. Käänsin parven itään, dotit seurasivat ja alkoivat lähestyä. Erittäin vihamielisen oloista porukkaa. Olimme matalalla ja meitä oli vähemmän. Mitä tehdä?

Pikainen ratkaisu.

Karttavilkaisu, jossain 5-10 mailin päässä SE on sektoriristi. Helppo koordinaatti. Mikä oma korkeus? Aha. Yleiskäsky: "Ryhmittyminen pisteeseen X.Y. Kiakki sinne. Meitä bouncataan. Mukana olijat syöksyyn."

Eli komensin pikaisesti kaikki sekaisin olleen hävittäjät kokoontumaan määrättyyn karttapisteeseen, kun taas komensin mukanani olleet koneet samaten _syöksymään_ loivasti maksiminopeudella sinnepäin. Koordinaatteihin saapuvat koneet alkoivat kiipeämään määräkorkeuteen - joka (kappas kummaa) oli kilometrin tms. korkeammalla kuin meidän korkeutemme.

Toisin sanoen - pidimme vauhdin yllä, vihollinen ei päässyt pakenemisen aikana kovin lähelle mutta seurasi sitkeästi kannassa - ja saapuessamme koordinaatteihin meitä odotti joukko mukavasti yläpuolella olevia ystäviä jotka antoivat perässä seuraaville vihollisille kuuman yllätyksen. Tulos: kaikki putosivat, ei omia tappioita.

Läksy: Alakynnellinen tilanne (enemmän & korkeampia vihollisia). Pikainen tilanteenarvio: omat muut hävittäjät lähialueella mutta eivät näkyvissä, eivät taistelutilanteessa. Päätös vetäytyä ja koordinoida apuvoimat helposti löydettävään karttapisteeseen -> tuodaan hyökkääjät ansaan. Jatkuva radioliikenne etäisyydestä kohtaamispisteeseen ja koneiden korkeudesta kertoi ystäville koska odottaa meitä paikalle ja mahdollisti heidän sijoittumisensa hyvään taistelukorkeuteen.

Maqun kaksi ensimmäistä skenaariota


Taistelujohtaja seuraa tilannetta maasta ja komentaa ilmassa olevia yksiköitä. Kokonaistilanteen näkevä taistelujohtaja antaa lentoyksiköille hyökkäysluvan, komentaa nämä irtautumaan ja kontrolloi tilannetta parhaansa mukaan.

 Ykköseen tullessani en juurikaan tiennyt tulevasta, ainoastaan mitä olin EMC saitilta lukenut ja mielessäni sitten päätellyt.... Tosiaankin AJOISSA !! Tulin n. vajaa 10 min ennen framen alkua joka on ainakin ensikertalaiselle liian vähän..... No sit en alussa tiennyt kummalla puolella finskit lentää ?? Joten palloilin hetken vihollisväreissä kunnes huomasin ja pikainen puolenvaihto... Sit kun radiot ja RW:t oli kunnossa tuli informaatiota kyllä kiitettävästi ja sain selvitettyä oman paikkani ja koneeni! Polttoaineen otossa meinasi tulla moka mut onnex kysyin vielä ennen startia, muuten olis matka jäänyt kesken.. Itse skenu menikin sitten loistavasti kun pysyin koko ajan tasalla missä mennään ja kiitos G:n ansiokkaan radio informoinnin...Navigointi- ja tutkakoordinaatit tulisi hallita mielellään hyvinkin.. Sillä sitä tuntuu tulevan koko ajan ja mulla huikka probleemaa tietää missä ja minne menossa, joten koitinkin pysytellä näköetäisyydellä koko ajan. Ja se kill ekassa framessa oli nannaa ja ilmeisen "oikeaoppisesti" syöksy vauhdilla Grendeliä jahtaavan vihulaisen kuutoseen.. D1.5 tykit laulamaan ja irti heti kun ohitin vihollisen. Ei tippunut heti mut näin savut ja muut damaget joten en jäänyt enempää jahtaamaan.

Toinen frame.. muuten jo helpompaa mutta AHNEUS toi kuolon !!! Eli haluni killata vihollinen voitti järjen ja lähdin jahtaamaan sitä LIIAN ALAS !!! Sain ilmeisen monta perääni ja auttajat eivät kerrenneet ennen kuin oli liian myöh. Se kyllä on aika mahdotonta enää siinä vaiheessa nousta vaan loivasti, kun vihulainen on jo melkein tai jo 6. Eli pakko kaarrella tai tehdä jotain irti päästäksesi.. ( toinen heikkouteni..) Se, että auttaja kertoilisi radiossa omaa sijaintiaan auttaisi ilmeisen hyvin päättämään milloin voit rauhoittaa ja tarjota vihollisen tapettavaksi !? Mutta tilanteet tulevat nopeaa eivätkä mene aina samalla kaavalla !!

Tuosta areena vs. skenulentämisestä   Skenussa "ryhmäkuri" ilmeisen tärkeää, ei sooloilla vaan mennään porukan ehdoilla . Areenalla voit jo lähtiessäsi katsella radarista mahd. vihulaisen / laisten sijaintia ja sitten IKONIT !! loistavat kaukaa joten aikaa päättää mitä tehdä, onko toisia lähellä ym.. on paljon enemmän kuin skenussa, eli skenussa kun tilanne tulee (niinkuin viimeksi pöllähdettiin Yak parveen !! ) niin aikaa päätöksiin ei ole paljoa ....

Mutta tässä sitä opitaan ja LISÄÄ tätä !! Opas olisi varsin hyödyllinen... ja tällainen keskustelu muutenkin auttaa oppimaan siitä miten toiset ajattelevat / lentävät  !!!

Pommikoneiden saatosta


Eläytyminen auttaa kun lennetään historiallisessa skenaariossa. Jos japanilaiset tukialuspommittajat lensivät suuren suuressa V-muodostelmassa, niin lennetään mekin. Matkalentokin saa samalla uusia ulottuvuuksia.

Korva:

- Saattohan onnistui hyvin, n. 3 - 4 miehen (miksei naisenkin) swarmi koko on hyvä.
- Tosin ei kestä lähteä tekeen "ketunlenkkejä" (puhun itsestäni) ettei jää porukasta.
- Mutta niinkuin kävi toisella lennolla 3 dottia tuli kutosesta ja käännyimme my:n kanssa katsomaan, kun selvisi että 3 190 tuli. Käännyin takaisin, asetin itseni 190 ja pommareiden väliin ja kaksi menikin ampumaetäisyydeltä ohi (vetäsin tynnyrin, selvisin).
- Tärkeimpänä pidän kuitenkin sitä että on lähisaatto, joka ei haahuile kuin pommikoneiden ympärillä, sekä lakisuoja joka menee tutkimaan laajemmalta tulevat conit korkeuseron turvin.Eli pääsevät nopeasti vauhtiin sekä takaisen

Aseiden käyttö:

Lart:

Jos pääsee sopivasti takaa ampumaan, ei kannata juuri muuta kuin tykkejä. Tykkien murkuloilla ja kk:n herneillä on erilainen lentorata, kummatkin irrottavat sitä "debristä" lentokoneesta. Saattaapi käydä niin, että vain kk:n herneet osuvat perille ja merkkaavat, tykin murkulat vilisevät alta ohi.

Kossu:

Joo pitää paikkansa varsinkin Franzissa (käytän yleensä pelkkää tykkiä), mutta Gustavissa 13mm:set ja 20:nen osuvat aikalailla yksiin alle D1.5, paitsi jos vetelet kovaa Geetä.

Viimeksi muokattu: 2003-09-07 20:04