» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | keskiviikko, 17.01.2018 
 Sotahistoriaa» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Sotahistoriaa | WW2History-HLeLv26.html
  
Carl-Erik Bruun Fiat-hävittäjä FA-1:n edessä. Kuva: Göran Bruun.
HävittäjäLentoLaivue 26 Historiaa

Julkaisemme HLeLv 26:ssa palvelleen ja sotienkin jälkeen pitkän ilmailijauran tehneen hävittäjälentäjä Carl-Erik Bruunin kirjoituksia HävittäjäLentoLaivue 26:n toiminnasta ja historiasta. Artikkeleita on kirjoitettu jo sota-aikana ja sen jälkeen.

Artikkelit julkaistaan Calle Bruunin pojan, Göran Bruunin, suosiollisella myötävaikutuksella ja luvalla. Göranin sanoja lainaten:

Isäni oli ahkera kirjoittaja ja isäni jäämistöissä löytyy monta juttua ja esitelmää . Hän halusi kirjoittaa jälkipolville sen mitä ehti. Hän oli tietoinen siitä, että jos hän ei tee sitä niin paljon jää kirjoittamatta. Hän oli huolellinen ihminen ja sen johdosta löytyy jos jonkinmoista muistiinpanoa sodan ajoilta. Löytyy esimerkiksi tietoa paljonko esimerkiksi kahvi tai tee maksoi siihen aikaan tai paljonko Beretta pistooli maksoi, kun hän osti sellaisen.

Calle Bruun on myös kirjoittanut kirjan, LLv 26:n historiikin. "Hävittäjälentolaivue 26" -kirja on laivueen historia perustamisesta lakkauttamiseen kirjoitettuna niin, että tapahtumat ovat aikajärjestyksessä ja tärkeämmät tapahtumat ovat käsitelty yksityiskohtaisemmin. Kirja on tiiviste 10 vuoden Sota-arkiston tutkimisesta ja laivueen usean henkilön haastatteluista ja henkilökohtaisten muistiinpanojen perusteella kerätystä materiaalista. Calle oli ainoa upseeri-ohjaaja joka palveli koko sodan samassa laivueessa ja sen ansiosta hän tiesi eniten laivueen vaiheista. Kirjasta olisi tullut monta tuhatta sivua, jos kaikki mitä isäni olisi halunnut ottaa mukaan olisi painettu. Onneksi materiaali on tallessa. Mm noin 1400 nimeä sisältävä laivueen nimiluettelo. Jokaisen FA:n Suomen ajan tapahtumat ovat tiiliskiven kokoisessa mapissa.

Fiat G.50 "FA-1" peräsin ja ilmavoitot vuoden 1941 ajalta. Ylimmät kuusi ilmavoittoa ovat Olli Puhakan, alin oheisten artikkelien kirjoittajan Carl-Erik Bruunin. Kuva: Jukka O. Kauppinen.
Carl-Erik Bruun
Syntynyt 06.01.1920
Suomen Lentomerkki nro 615
Myönnetty 07.05.1941
Lentokoulutus: IlmRUK 9 06.06.1939.
Palvelus HLeLv 26 1941-1944.

Carl-Erik Bruunista internetissä:

Calle Bruunin teoksesta Hävittäjälentolaivue 26 löytyy lisätietoja osoitteesta lentolaivue26.org.
 
  
  
Historiaa

Peruskoulutusohjelma FA-koneilla

HLeLv 26:n arkistosta: Peruskoulutusohjelma FA koneilla, Jatkokoulutusohjelma FA:lla. Taistelukoulutuksen esivaiheet, Hyökkäyharjoitukset 2-koneen partioilla, Taistelukoulutus muodostelmassa, Taktillinen koulutus.

Carl-Erik Bruun syksyllä 1944.
Selostus Hävittäjälentolaivue 26:n toiminnasta Lapin Sodan aikana

Selostukseni koskee Hävittäjälentolaivue 26:n toimintaa Lapin Sodan aikana.

Laivueen komentajana oli maj. Erkki Metsola ja kalustona Brewster B-239 F2A -hävittäjäkoneet. Moottori 950 hv:n Wright Cyclone R-1820-G-5 tähtimoottorin vientimuunnos. Suurin nopeus 478 km/h. Aseistus 2x12,7 mm rungossa tahditettuna potkurin lapojen välistä ampuvaa ja 2x12,7 mm tasoissa vapaasti ampuvaa. Konemäärä 10 kpl 2.9.1944. 16.9.1944 klo 12.12 ilmoitettiin, että saksalaisiin oli suhtauduttava kuten vihollisiin ja klo 17.05 annettiin lupa tulittaa saksalaisia lentokoneita. Tämä lupa ei tullut laivueelle selväksi. Ilmeisesti ajateltiin, että se ei tule ajankohtaiseksi. Myöhemmin siitä oli mahdottomasti harmia.

Valmistaudutaan lennolle.
Eräs yölento
Tämä pieni kertomus saa olla esimerkkinä siitä että yölennolla voi olla viehätystä myös keskellä palavaa sotaa.

Olimme sijoitettuna Petäjärvelle lähellä Kivennapaa Vuoksen eteläpuolella, erillisenä osastona tammikuusta 1944. Osaston vahvuus oli n. 40 miestä ja muutama lotta jotka hoitivat huushollia ja meillä oli kuorma-auto ja pari vanhempaa lentokonetta käytössämme. Fokker C X kaksitasoinen tiedustelu-/syöksypommituskone ja Blackburn Ripon tiedustelukone. Minulle ja vänrikki Tuure Heporaudalle, toinen minun tähystäjistäni, oli pelkkä nautinto ryhtyä lennon valmisteluihin vaikka se tuottikin aika paljon työtä. Aamulla olin voinut ilmoittaa ylemmälle taholle että minulla oli kenttä siinä kunnossa että voimme ottaa tehtäviä suoritettavaksi. Lähes kahden viikon ajan oli 100 x 500 m suuruinen lammikko keskellä kenttää aiheuttanut monia kirosanoja ja ahkeraa ojien kaivausta. Valtavat vesimassat virtasivat meidän omassa koskessamme Petäjokeen. Toissa päivänä oli vesi häipynyt ja vedimme esiin FK:n ja rullasimme kentällä, kunnes juutuimme mutaan. Meillä oli kuitenkin 100 x 700 m kiitorata joka oli tarpeeksi kova jotta voitiin startata yöllä mutta ei laskea.


 
  
  
Henkilökuvia

Arvo Johannes Neva - Palvelu HLeLv 26:ssa

Arvo Johannes Neva, pääasiassa Jussina tunnettu, pääsi Ilmavoimiin Sotaohjaajakurssille 3, joka alkoi huhtikuussa 1940 Kauhavalla. Neva komennettiin lopulta maaliskuussa 1943 LeLv 26:een, jonka riveissä Neva lensi sodan loppuun Fiat, Hurricane ja Brewster -hävittäjillä. Carl-Erik Bruunin kirjoittamassa artikkelissa kuvataan lyhyesti Nevan sotilaslentäjäuran tapahtumia.

"02.05.1943 tuli ensimmäinen ilmataistelu alueella Saunasaari-Miikkulainenä. Nevalla oli FA-19, joka oli lähettetty Fiat-partion avuksi yhdessä neljän muun mukana. Vihollisia oli neljä I-15 ja kaksi I-153."

Lentokapteeni-lentomestari Lasse Erik Aaltonen
Lasse Aaltonen komennettiin Hävittäjälentolaivue 26:een 28.2.1939. Hän palveli laivueessa lentäen mm. Fokker D.XXI ja Fiat G.50 -hävittäjillä vuoteen 1943 saakka, jolloin hänet komennettiin Messerschmitt-laivueeseen, 34:ään.

"Ahkerasti lennettiin. Ohjaajat saavuttivat mekanikkoineen suuren taitavuuden postinpudotuksessa, ja keikan jälkeen lennätettiin salaa lottia. Bensan kulutus pakkasi nousemaan, mutta kiinni ei jääty."

In memorian: Mátyás 'Matyi' Pirity
Suomen ja suomalaisten suuri ystävä, unkarilainen Mátyás Pirity, poistui varjolaivueeseen 17. toukokuuta 2003. Unkarilainen sotilaslentäjä oli yksi monista talvisodan ulkomaisista vapaaehtoisista, mutta samalla yksi niistä harvoista, jotka olivat sanansa mittaisia ja palvelivat rintamalla. Muistokirjoitus valottaa Pirityn elämää ja uraa. Kirjoittanut Jukka O. Kauppinen.



Saatesanat

Artikkelit Carl-Erik Bruunin luomista käsikirjoituksista puhtaaksikirjoittanut Göran Bruun, paitsi jos toisin mainittu.

Copyright Göran Bruun | VLeLv Icebreakers / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2003.

 

  

Viimeksi muokattu: 2006-01-08 21:45