» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | tiistai, 19.06.2018 
 Sotahistoriaa» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Sotahistoriaa | WW2History-KyostiKarhila.html
  
Kyösti "Kössi" Karhila
Kyösti Karhila - Virtuaalilentäjät ry.

Suomalainen lentäjäveteraani Kyösti "Kössi" Karhila tavattiin ja haastateltiin Suomen Ilmailumuseolla 8.12.2001. Tapaamisen yhteydessä Karhila piti virtuaalilentäjille esitelmän saksalaisesta lento-osasto Kuhlmeystä, joka taisteli suomalaisten rinnalla kesän 1944 ratkaisutaisteluissa. Varsinaisen haastattelun lisäksi artikkelia täydentää kahvittelukeskustelu, johon on tiivistetty Kuhlmey-esitelmän jälkeen kahvipöydässä käydyt keskustelut.

Artikkelia täydentää Ossi Juntusen 1998 tekemä haastattelu, joka on siinä määrin kattava, että jätimme suosiolla monet siitä löytyvät asiat kysymättä ja etsiydyimme toisten aiheiden perään. Juntusen haastattelu julkaistaan Virtuaalilentäjien artikkelin täydennyksenä tekijän luvalla. Alunperin se ilmestyi WW II Ace Stories -sivustolla.

Kaikki tekstit on tarkistutettu ja hyväksytetty Kyösti Karhilalla.

  • Osa I: Ossi Juntusen tekemä haastattelu vuodelta 1998.

    Sis. uran alku, koulutus, sodan alku, ensimmäiset ilmavoitot, Mersu-laivueeseen, sodan jälkeen, siviililentäjän ura ja erilaisia yleisiä kysymyksiä.

    Kyösti Karhila - Virtuaalilentäjät ry.

    Kyösti Karhila - Virtuaalilentäjät ry.

    Kyösti Karhila - Virtuaalilentäjät ry.

    Kyösti Karhila - Virtuaalilentäjät ry. Kuva: Jukka O. Kauppinen

  • Osa II: Virtuaalilentäjien tekemä haastattelu 8.12.2001.

    Sis. mm. mieleen jäänyt ilmataistelu, venäläislentäjät, miellyttävin konetyyppi, Mersu ja Curtiss, koulutusaika ja henkinen valmistautuminen, siirto Luukkasen Mersulaivueeseen, lentokenttäelämää paikassa jos toisessakin, hävittäjälentäjän taidot ja kyvyt, vihollistulenkohteena, seikkailu Kronstadtin päällä, osuman kyllä tuntee, venäläiskoneet lähitarkastelussa, Mersulentäjän arkea...

  • Osa III: Kahvilakeskustelut Kyösti Karhilan kanssa 8.12.2001

    Sis. mm. Nuorena poikana hävittäjäkoneiden ohjaimiin, Kauhavan valeheinäladot , viholliskoneiden tunnistamisesta ja Mustangeista, Curtissilla Pe-2:n perässä, Hawkien omituiset suoritusarvot, Messerchmitt 109 ja sillä lentäminen, Messerchmitt 109 G-2 ja G-6 eroista ja aseista, IL-2:n taka-ampujat...

  • Osa IV: lentokapteeni Karhila - ilmailija 30-luvulta 2000-luvulle
    UUSI 20062004!

    Haastattelusarjan neljännessä osassa käsitellään Kyösti Karhilan ilmailumuistoja poikavuosista lähtien aina eläkkeelle siirtymiseen saakka. Karhila kertoo ilmailutoimintansa alkuvuosista, sekä toiminnasta Aerolla, Finnairilla, Spearairilla ja muissa lentoyhtiöissä.

Kyösti Karhila esittelee itsensä -videoleike. Mpeg, koko 1,3 Mt.

Kyösti Karhila, s. 02.05.1921 Raumalla
Lentokoulutus: Joroisten kurssi, Sotaohjaajakurssi 1
Palvellut: T-LeLv 35, 18.3.1941 LeLv 32, 20.4.1943 LeLv 34, 6.3.1944 LeLv 30, 15.6.44 HLeLv 34, 30.6.44 LeLv 24, 21.7.44 HLeLv 30
Sotakonetyypit: Fokker D.XXI, Curtiss Hawk 75, Messerschmitt 109. Lentotunteja 556 sota-aikana, 24 000 siviilissä.
Kunniamerkit: VR2, VR3tlk, VR3, VRT4, Saksan Rautaristi 2-luokka, Ranskan mustan tähden ritarikunnan Ritarimerkki.
Siviiliammatti: Lentokapteeni ja lentotoimen tarkastaja.
Pilvenveikkojen perustajajäsen ja puheenjohtaja 1980.

Kyösti Karhilan ilmavoitot
Päivämäärä Kone Paikka Pudotettu
1.8.41 CU-502 Jaaski 1/3 balloon
10.8.41 CU-567 Kirvu 1/2 I-16
13.8.41 CU-561 Kirvu 1/2 I-153
18.8.41 CU-570 Sintola 1 I-153
3.9.41 CU-566 Kuokkala 1 I-153
17.9.41 CU-552 Siestarjoki 1 MiG-3
19.9.41 CU-560 Ohalatva 1 MiG-1
15.6.42 CU-560 Mergino 1 Yak-1
28.6.42 CU-560 Vitele 1/2 Pe-2
5.7.42 CU-560 Sampotuksa 1 I-16
21.8.42 CU-560 Lyugovitcha 1 I-16bis
29.9.42 CU-571 Saarimaki 1/2 Pe-2
9.11.42 CU-571 Mulberskoye 1/2 MiG-1
9.11.42 CU-571 Yla-Sotkusa 1/4 Pe-2
9.2.43 CU-560 Saarentaka 1 Pe-2
11.2.43 CU-560 Savijarvi 1/2 LaGG-3
11.2.43 CU-560 Novinka 1 LaGG-3
11.2.43 CU-560 Malkjarvi 1 U-2
4.5.43 MT-214 Ino 2 Lagg-3
21.5.43 MT-224 Lavansaari 1 La-5
19.7.43 MT-224 Poytsaari 1 Pe-2
20.8.43 MT-229 Seiskari 1 La-5
28.5.44 MT-403 Kuusalu, Estonia 1 Pe-2
21.6.44 MT-405 Tienhaara 1 IL-2
30.6.44 MT-436 Perojoki 1 Yak-9
1.7.44 MT-461 Teikarsaari 1 IL-2
3.7.44 MT-461 Portinhoikka 1 IL-2
4.7.44 MT-460 Vatnouri 1 Mustang
5.7.44 MT-461 Tuppuransaari 1 Yak-9
7.7.44 MT-461 Vatnouri 1 Mustang
9.7.44 MT-461 Kyla-Paakkola 1 IL-2
10.7.44 MT-461 Terhonjarvi 1 La-5
10.7.44 MT-461 Uusikyla 1 Yak-9
11.7.44 MT-461 Hirvisaari 1 La-5
16.7.42 MT-460 Ritasaari 1 Yak-9
18.7.44 MT-460 Malkola 1 La-5
18.7.44 MT-460 Kyla-Paakkola 1 La-5
Taulukon lähde: Suomen Ilmavoimien historia 11: Hävittäjä-ässät Kari Stenman / Kalevi Keskinen (Apali Oy).

Kyösti Karhila - Virtuaalilentäjät ry. Kuva: Jukka O. Kauppinen Kyösti Karhilan haastattelu ja kahvipöytäkeskustelut tehty 8.12 2001 Helsingin Ilmailumuseolla. Haastattelu on alkuperäisessä muodossaan. Kahvilakeskustelua on editoitu siirtämällä satunnaisesti esiin tulleita samankaltaisia jutusteluja ja kysymys/vastauksia toistensa seuraan.

Haastattelu Westendissä 1998: Ossi Juntunen
Haastattelut 8.12.2001: Jukka O. Kauppinen "Grendel", Pentti "Buffalo" Kurkinen, Timo "Kossu" Niiranen ja Janne "Netfly" Kallela.
Nauhoitus: Jukka O. Kauppinen
Oikoluku: Jukka O. Kauppinen ja Timo Niiranen
Haastattelunauhojen purku: Marko "Maqu" Salo, Paavo Kajakoski, Jukka O. Kauppinen
Kuvat: Kyösti Karhila ja Jukka O. Kauppinen

Copyright VLeLv Icebreakers / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2003.

 

  

Viimeksi muokattu: 2004-06-20 16:27