|
Kyösti
"Kössi"
Karhila
Suomalainen lentäjäveteraani Kyösti "Kössi" Karhila tavattiin ja haastateltiin Suomen Ilmailumuseolla 8.12.2001. Tapaamisen yhteydessä Karhila piti virtuaalilentäjille esitelmän saksalaisesta lento-osasto Kuhlmeystä, joka taisteli suomalaisten rinnalla kesän 1944 ratkaisutaisteluissa. Varsinaisen haastattelun lisäksi artikkelia täydentää kahvittelukeskustelu, johon on tiivistetty Kuhlmey-esitelmän jälkeen kahvipöydässä käydyt keskustelut.
Artikkelia täydentää Ossi Juntusen 1998 tekemä haastattelu, joka on siinä määrin kattava, että jätimme suosiolla monet siitä löytyvät asiat kysymättä ja etsiydyimme toisten aiheiden perään. Juntusen haastattelu julkaistaan Virtuaalilentäjien artikkelin täydennyksenä tekijän luvalla. Alunperin se ilmestyi
WW II Ace Stories -sivustolla.
Kaikki tekstit on tarkistutettu ja hyväksytetty Kyösti Karhilalla.
- Osa I: Ossi Juntusen tekemä haastattelu vuodelta 1998.
Sis. uran alku, koulutus, sodan alku, ensimmäiset ilmavoitot, Mersu-laivueeseen, sodan jälkeen, siviililentäjän ura ja erilaisia yleisiä kysymyksiä.
- Osa II: Virtuaalilentäjien tekemä haastattelu 8.12.2001.
Sis. mm. mieleen jäänyt ilmataistelu, venäläislentäjät, miellyttävin konetyyppi, Mersu ja Curtiss, koulutusaika ja henkinen valmistautuminen, siirto Luukkasen Mersulaivueeseen, lentokenttäelämää paikassa jos toisessakin, hävittäjälentäjän taidot ja kyvyt, vihollistulenkohteena, seikkailu Kronstadtin päällä, osuman kyllä tuntee, venäläiskoneet lähitarkastelussa, Mersulentäjän arkea...
- Osa III: Kahvilakeskustelut Kyösti Karhilan kanssa 8.12.2001
Sis. mm. Nuorena poikana hävittäjäkoneiden ohjaimiin, Kauhavan valeheinäladot , viholliskoneiden tunnistamisesta ja Mustangeista, Curtissilla Pe-2:n perässä, Hawkien omituiset suoritusarvot, Messerchmitt 109 ja sillä lentäminen, Messerchmitt 109 G-2 ja G-6 eroista ja aseista, IL-2:n taka-ampujat...
- Osa IV: lentokapteeni Karhila - ilmailija 30-luvulta 2000-luvulle
UUSI 20062004!
Haastattelusarjan neljännessä osassa käsitellään Kyösti Karhilan ilmailumuistoja poikavuosista lähtien aina eläkkeelle siirtymiseen saakka. Karhila kertoo ilmailutoimintansa alkuvuosista, sekä toiminnasta Aerolla, Finnairilla, Spearairilla ja muissa lentoyhtiöissä.
Kyösti Karhila esittelee itsensä -videoleike. Mpeg, koko 1,3 Mt.
Kyösti Karhila, s. 02.05.1921 Raumalla
Lentokoulutus: Joroisten kurssi, Sotaohjaajakurssi 1
Palvellut: T-LeLv 35, 18.3.1941 LeLv 32, 20.4.1943 LeLv 34, 6.3.1944 LeLv 30, 15.6.44 HLeLv 34, 30.6.44 LeLv 24, 21.7.44 HLeLv 30
Sotakonetyypit: Fokker D.XXI, Curtiss Hawk 75, Messerschmitt 109. Lentotunteja 556 sota-aikana, 24 000 siviilissä.
Kunniamerkit: VR2, VR3tlk, VR3, VRT4, Saksan Rautaristi 2-luokka, Ranskan mustan tähden ritarikunnan Ritarimerkki.
Siviiliammatti: Lentokapteeni ja lentotoimen tarkastaja.
Pilvenveikkojen perustajajäsen ja puheenjohtaja 1980.
Kyösti Karhilan ilmavoitot |
Päivämäärä |
Kone |
Paikka |
Pudotettu |
1.8.41 |
CU-502 |
Jaaski |
1/3 balloon |
10.8.41 |
CU-567 |
Kirvu |
1/2 I-16 |
13.8.41 |
CU-561 |
Kirvu |
1/2 I-153 |
18.8.41 |
CU-570 |
Sintola |
1 I-153 |
3.9.41 |
CU-566 |
Kuokkala |
1 I-153 |
17.9.41 |
CU-552 |
Siestarjoki |
1 MiG-3 |
19.9.41 |
CU-560 |
Ohalatva |
1 MiG-1 |
15.6.42 |
CU-560 |
Mergino |
1 Yak-1 |
28.6.42 |
CU-560 |
Vitele |
1/2 Pe-2 |
5.7.42 |
CU-560 |
Sampotuksa |
1 I-16 |
21.8.42 |
CU-560 |
Lyugovitcha |
1 I-16bis |
29.9.42 |
CU-571 |
Saarimaki |
1/2 Pe-2 |
9.11.42 |
CU-571 |
Mulberskoye |
1/2 MiG-1 |
9.11.42 |
CU-571 |
Yla-Sotkusa |
1/4 Pe-2 |
9.2.43 |
CU-560 |
Saarentaka |
1 Pe-2 |
11.2.43 |
CU-560 |
Savijarvi |
1/2 LaGG-3 |
11.2.43 |
CU-560 |
Novinka |
1 LaGG-3 |
11.2.43 |
CU-560 |
Malkjarvi |
1 U-2 |
4.5.43 |
MT-214 |
Ino |
2 Lagg-3 |
21.5.43 |
MT-224 |
Lavansaari |
1 La-5 |
19.7.43 |
MT-224 |
Poytsaari |
1 Pe-2 |
20.8.43 |
MT-229 |
Seiskari |
1 La-5 |
28.5.44 |
MT-403 |
Kuusalu, Estonia |
1 Pe-2 |
21.6.44 |
MT-405 |
Tienhaara |
1 IL-2 |
30.6.44 |
MT-436 |
Perojoki |
1 Yak-9 |
1.7.44 |
MT-461 |
Teikarsaari |
1 IL-2 |
3.7.44 |
MT-461 |
Portinhoikka |
1 IL-2 |
4.7.44 |
MT-460 |
Vatnouri |
1 Mustang |
5.7.44 |
MT-461 |
Tuppuransaari |
1 Yak-9 |
7.7.44 |
MT-461 |
Vatnouri |
1 Mustang |
9.7.44 |
MT-461 |
Kyla-Paakkola |
1 IL-2 |
10.7.44 |
MT-461 |
Terhonjarvi |
1 La-5 |
10.7.44 |
MT-461 |
Uusikyla |
1 Yak-9 |
11.7.44 |
MT-461 |
Hirvisaari |
1 La-5 |
16.7.42 |
MT-460 |
Ritasaari |
1 Yak-9 |
18.7.44 |
MT-460 |
Malkola |
1 La-5 |
18.7.44 |
MT-460 |
Kyla-Paakkola |
1 La-5 |
Taulukon lähde: Suomen Ilmavoimien historia 11: Hävittäjä-ässät Kari Stenman / Kalevi Keskinen (Apali Oy).
Kyösti Karhilan haastattelu ja kahvipöytäkeskustelut tehty 8.12 2001 Helsingin Ilmailumuseolla. Haastattelu on alkuperäisessä muodossaan. Kahvilakeskustelua on editoitu siirtämällä satunnaisesti esiin tulleita samankaltaisia jutusteluja ja kysymys/vastauksia toistensa seuraan.
Haastattelu Westendissä 1998: Ossi Juntunen
Haastattelut 8.12.2001: Jukka O. Kauppinen "Grendel", Pentti "Buffalo"
Kurkinen, Timo "Kossu" Niiranen ja Janne "Netfly"
Kallela.
Nauhoitus: Jukka O. Kauppinen
Oikoluku: Jukka O. Kauppinen ja Timo Niiranen
Haastattelunauhojen purku: Marko "Maqu" Salo, Paavo Kajakoski, Jukka O. Kauppinen
Kuvat: Kyösti Karhila ja Jukka O. Kauppinen
Copyright VLeLv Icebreakers / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2003.
| |