» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | lauantai, 20.10.2018 
 Artikkelit» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Artikkelit | artikkelit | trackir

TrackIR tuo simulaattorilentämiseen uusia tuulia

Katseen kääntäminen peleissä tapahtuu perinteisesti täysin epäluonnollisesta. Yleisimmin katsetta hallitaan peliohjaimen sijoitetulla 8-suuntaisella hatulla, jota käytetään peukalolla. Siinä on aito pilotti ihmeissään, kun simulaattorissa katse ei käännykään päätä kääntämällä vaan peukalolla veivaamalla. Joissakin simulaattoreissa on myös tuki katseen kääntämiselle hiirellä, mikä on johtanut muun muassa siihen, että pilotti veivaa toisella kädellä tikkua, toisella hiirtä. Joissakin ohjaimissa on erillisessä kaasukahvassa analoginen tikku, jota voi myös käyttää katseen kääntämiseen. Mikään näistä menetelmistä ei kuitenkaan ole kovin luonnollinen, vaan ne vaativat opettelua ja totuttelua. Niihin verrattuna pään liikkeitä mukaileva TrackIR-katseohjain on suoranainen mullistus peliohjainten teknologiassa.

Jukka O. Kauppinen aka Grendel

Simulaattorien suurin perusongelma, perstuntuman puuttumisen ohella, on luonnollisuuden puute. TrackIR on tuonut tähän kuitenkin omanlaisensa muutoksen. Sen ansiosta pelaaja voi kääntää simulaattorikoneen ohjaamossa istuvan pilotin katsetta ihmiselle luontevalla tavalla - päätä kääntämällä.

Peliohjainten valmistajat ovat yrittäneet luoda mitä erilaisimpia ohjainlaitteita. Useimmat peruskaavan ulkopuolelle menneet vimpaimet ovat kadonneet laineitakaan jättämättä. Sen sijaan TrackIR ja sen lisälaite Vector Expansion tarjoavat oikeasti toimivan, uudenlaisen tavan pelien pelaamiseen. Ohjaimen käyttötarkoitus on toki rajoittunut, mutta se toimii siinä mitä se yrittää.

TrackIR hyödyntää luonnollisia refleksejä


Näin siis teoriassa, kiiltokuvamaailmassa. Lentokone kiitää uljaasti ilmojen halki, pilotilla on päässään TrackIR-lippis ja näytön päälle on sijoitettu TrackIR 3 -lähetin/vastaanotin.


Lähetin/vastaanotin lähikuvassa. Liitetään koneeseen USB:llä.


TrackIR 3 PRO-mallin ja 4 PRO -mallin Vector Expansion. Liitetään pilottiin. Vektorivärkki tekee pään liikkeiden seuraamisesta tarkempaa ja toimivampaa.

TrackIR:n toiminta on pohjimmiltaan erittäin yksinkertaista. Käyttäjä sijoittaa monitorin päälle infrapunalähetin/vastaanottimen , joka on kiinni mikron usb-liitännässä. Laite seuraa pelaajan päässä olevaa heijastavaa täplää, joka voi olla kiinni vaikkapa lippiksessä tai silmälaseissa. Pelaajan liikuttaessa päätään TrackIR:n ohjelmisto muuttaa täplän liikkeet pelin ymmärtämään muotoon. Näin pään liikkeet vaikuttavat suoraan pelin saamiin komentoihin. Kun pelaaja kääntää tai liikuttaa päätään, myös pelin sisällä istuvan pilotin tai autokuskin katse kääntyy vastaavasti.

Pelkkää perus-TrackIR:ää ei kannata kuitenkaan hankkia. Yhden heijastintäplän antama liikevastine on epätarkka ja turhan herkkä. Toimintaa voi toki säätää asetuksia säätämällä, mutta miksi tyytyä vaillinaiseen tuotteeseen, kun voi hankkia kokonaisenkin?

Kokonainen tuote tarkoittaa tässä yhteydessä TrackIR Pro -mallia Vector Expansion -lisälaitteen kera.

Vector Expansion on teknisesti hyvin yksinkertainen väline. Fyysisesti se on vain metallinen lippa, jonka voi kiinnittää kuulokkeisiin tai lippalakkiin. Vector Expansionin lippa korvaa yhden heijastintäplän, ja siinä on telineessä kolme erillistä heijastinraitaa. Aktivoimalla TrackIR Pro:sta Vector Expansion -laajennukset ohjelmisto osaa seurata heijastinraitoja, jotka on sijoitettu täsmällisille etäisyyksille toisistaan. Kaksi raitaa on edempänä, samassa korkeustasossa, kolmas taaempana ja korkeammalla. Syvyys- ja sivusijoituksen ansiosta TrackIR:n ohjelmisto lukee heijastuksista pään liikkeet kaikilla kolmella akselilla, eli pelkän pään kääntelyn lisäksi laite tunnistaa myös sivuttaiset ja edestakaiset liikkeet.

Käytännön ero on tarkkuus ja herkkyys. Pelkkää täplää seurattaessa tietokone tulkitsee kaikki pään heilautukset katseluliikkeiksi. Katse heiluu simun ruudulla villisti ympäriinsä, jos pelaaja aivastaa tai venyttelee. Niinpä tuolilla on istuttava tiiviisti paikoillaan, mikä on rasittavaa. Niska kipeytyy helposti ja pehmeät, tasaiset liikkeet ovat vaikeita.

Vector Expansionin avulla turhat vahinkoliikkeet katoavat. Laite lukee pään liikkeet tarkoin ja tasaisesti, ja tunnistaa milloin pelaaja oikeasti kääntää päätään ja milloin vain liikkuu tuolillaan. Eli simupilotin katse kääntyy kun pelaaja kääntää päätään, ei vahingossa.

Turhat tärinät katoavat ja pelaaminen tuntuu erittäin luonnolliselta ja intuitiiviselta. Pelit joissa pelihahmon pään paikka on kiinteä, eivät tällöin ota lainkaan ylimääräisiä nytkäyksiä pelaajan pikku liikkeistä vaan reagoivat ainoastaan halutulla tavalla.

Tällöin simulaattorilentäminen saa uutta tuntumaa. Toki on tapauskohtaista miten katseen siirtely sopii itsekullekin. Joku on tottunut niin hyvin hattukontrolleihin, että katseen hallinta TrackIR:llä ei vain tunnu mukavalta. Toinen ihastuu systeemiin ja on sen kanssa sujut jo ensimmäisen illan aikana. Kohteiden seuraaminen ja katseen kääntäminen pään liikkeillä on yllättävän toimivaa, sillä pehmeän liikkeen ansiosta tilannetaju säilyy hyvin ja kaukaisemmatkin kohteet voi pitää helposti näkökentässä. Maalin seuraaminen päätä kääntämällä on helppoa ja systeemistä on melkoisesti hyötyä esimerkiksi saksia ajaessa, kun kohdetta voi pitää koko ajan näkökentän keskellä.

Henkilökohtaisesti olen päätynyt käyttämään perinteisten hattunäkymien ja TrackIR:n yhdistelmää. Esimerkiksi tarkoissa ammuntatilanteissa, bounceissa ja muissa tilanteissa käännän TrackIR:n pois päältä kaasukahvaan ohjelmoidulla näppäimellä, jolloin katse on täydellisen vakaa eikä se käänny yllättäviin suuntiin jännityksen yltyessä ja pilotin heiluessa tuolillaan. Toisaalta TrackIR on omimmillaan esimerkiksi edellämainituissa lähitaisteluissa, kun viholliskonetta voi seurata täysin sulavasti koko ajan. Tosin vanhan hattupilotin refleksit ovat yhä siinä määrin lukkiutuneet, että useamman viholliskoneen kanssa taistellessa TrackIR:n pistää mieluummin pois päältä, puolentoista vuosikymmenen nettilentämisen opettavat selkäydinrefleksit kun toimivat tuolloin loppujen lopuksi tehokkaammin.

Melkeinpä kaikkein tehokkaimmillaan TrackIR:n sulava katseen kääntäminen on kun hyökkään vihollispommikoneiden kimppuun vaikeista kulmista, kuten kello 2-4 tai 8-11 korkealta. Tuolloin koneiden kohtaamiskulma ja nopeus on todella suuri, ja hattunäkymillä nykäyksittäin vaihtuva näkymä tekee täsmällisen ampumatilanteen hakemisen vaikeaksi. TrackIR:ää käyttämällä osumaprosentti vastaavissa tilanteissa moninkertaistui hetkessä, kun katseen voi keskittää täsmällisesti niin, että vihollispommittajat ovat koko ajan näkyvissä vaikkapa ruudun vasemmassa reunassa ja katsetta voi liu'uttaa koko ajan niin että tähtäimen tullessa näkyviin voi ennakkolinjan hakea paljon aikaisemmin ja tarkemmin kuin hattunäkymällä. Sekunnin mittaisessa läpilennossa sekunnin kymmenyksetkin merkitsevät paljon, puhumattakaan siitä että lentoreitin voi hienosäätää kohdalleen useita sekunteja aikaisemmin kuin hattunäkymillä. Tarkkaa hommaa, sano.

Useimmat simulaattorit tukevat vain pään liikettä yhden pisteen ympärillä. Muutamat, kuten Flight Simulator 2004 ja Aces High II, tukevat lisäksi pään liikettä muissakin suunnissa. Tällöin pelaaja voi esimerkiksi kurkkia ohjaamossa raamien ohitse tai kääntää katsomiskulman taaksepäin, ja kurkistaa syvemmälle peräsimien taa/alle liikuttamalla päätä sivusuunnassa.


TrackIR 3 ilman Vector Expansionia. Heijastintäplä kiinni lippalakin lipassa.

TIR3 ja Vector Expansion eivät tehneet tätä miestä onnelliseksi. Hän ei osaa lentää vieläkään.

Tämä mies sen sijaan ei ehdi edes parranajoon, kun TIR3 ja Vector Expansion tekevät lentämisestä niin hauskaa.

Asennus ja säätäminen

TrackIR:n käyttöönotto on vaivatonta, joskin uuden käyttäjän on aina paras hakea ohjelmiston uusin versio laitteen kotisivulta. Ero vanhemman kolmos- ja uudemman nelosversion välillä on huima, sillä jo pelkkä softapäivitys pehmensi IL-2-simulaattorissa selvästi ohjaustuntumaa.

Ohjelmiston asentamisen jälkeen laite tarvitsi vain lykätä usb-liittimeen ja TrackIR oli käyttövalmis. Ohjelma tukee valmiiksi pitkää liutaa eri lentosimulaattoreja ja autopelejä, ja se lataa automaattisesti pelikohtaiset asetukset pelin käynnistyessä.

Liikeratoja ja herkkyyttä voi muuttaa paremmin omia mieltymyksiä vastaaviksi. Päätä ei suinkaan pyöritetä ympäriinsä 180 astetta taakse nähdäkseen, vaan tarvittavat liikkeet ovat hyvinkin pieniä. Taakseen näkee 10-20 asteenkin käännöksellä, riippuen toki siitä miten itse asetukset laittaa. Kaikki on säädettävissä, niin tarvittavan pään käännöksen mitta kuin herkkyys ja tarkkuus.

Päänvaivaa aiheutti ainoastaan katseen keskitys- ja on/off-napin säätäminen joystickiin sopiville napeille, sillä etenkin taistelulentosimulaattorissa tähtäimeen lipuvan vastustajan ei soisi katoavan pelaajan pomppiessa innoissaan tuolillaan.

TrackIR ja Vector Expansion olivat kuin ruosteiset niskanikamat olisi korvattu hyvin öljytyillä uusilla saranoilla. Alkuepäilyistä huolimatta laite ei ollut humpuukia, vaan luonteva ja toimiva uudenlainen peliohjain, joka sopii hyvin simupilotin varustetalliin.

TrackIR:stä on saatavissa useita eri malleja. Aiempia ja kaiketi yleisimmät mallit ovat TrackIR 3, TrackIR 3 Pro ja Track IR 3 Pro -malliin sopiva Vector Expansion, joiden käyttökokemuksen pohjalta artikkeli on kirjoitettu. Valmistaja on julkaissut myös TrackIR 4 -mallin, josta kirjoittajalla ei ole käyttökokemusta.

TrackIR:n tukemia pelejä ovat mm: Aces High 2, Combat Flight Simulator 3, Falcon 4.0, Flight Simulator 2004, GTR, IL-2/Forgotten Battles/Pacific Fighters, Micro Flight, NASCAR SimRacing, Rowan's Battle of Britain, WarBirds, World War II Online, X-Plane, Rowan's Battle of Britain, Battle of Britain II: Wings of Victory, Falcon 4: Allied Force, Lock On 1.2: Black Shark, RealFlight G3 ja Over Flanders Field.

Suomesta saa kirjoitushetkellä Verkkokauppa.com-kaupasta TrackIR 3 Pro -mallia , TIR3:n Vector Expansionia ja ilmeisesti Vector Expansionin vakiona sisältävää TrackIR 4 PRO -mallia. Monet ovat tilanneet TrackIR:nsä suoraan ulkomailta, tilausvinkkejä voi kysellä keskusteluryhmissä.

Valmistaja: Naturalpoint
Saatavilla: pc
Minimikokoonpano: pc, Windows

Lainauksia Virtuaalilentäjäin keskusteluista TrackIR:stä


TrackIR ja Vector Expansion tasoittavat myös ulkoisista tekijöistä johtuvaa katseen ja pilotin huojuntaa.
  • Pistin äsken Vector Expansionin TIRriin ja olen kertalaakista myyty. Jo ilman Vektoria TIRin V4-softa antoi paljon aiempaa pehmeämmän ja toimivamman tuloksen. Mutta Vectorilla tulos on kerta kaikkiaan erinomainen. Niin hyvä että tämä mies taitaa ottaa tämän laitteen hiljakseen vakiokäyttöön. Turha pieni heilunta on hävinnyt tyystin ja tarkkuus on aivan loistava. Täytyy sanoa, että tämä on kieltämättä yksi suurimmista ja todellisimmista edistysaskeleista peliohjainten saralla, mitä olen vuosien mittaan nähnyt. Viimein jokin oikea, toimiva ja käytännöllinen innovaatio. Ilmankin tietysti pärjää ja kyllä joystickissä säilytän hattunäkymät aktiivikäytössä vastakin, mutta kyllä tämä pään liikuttelu jo jonkin verran antaa hyötyä joissakin tilanteissa, etenkin kun se toimii nyt TrackIR 3 Pro+softan V4+Vector Expansionilla näinkin hyvin. Sanoisinko jopa, että tuote on aivan eri maailmasta kuin joskus aikoinaan, kun TIRin ensimmäistä versiota testasin. Jotkut tilailivat tätä käyttöönsä jo silloin, mutta minä en ollut vakuuttunut. Nyt olen.
  • Hankin TrackIR 4 Pron alkuvuodesta. Siinä tuli mukana Vector Expansion. Ensimmäisiä havaintoja oli se, että laite oli yllättävän pieni ja sen asentamisessa littunäytön päälle ei ollut mitään ongelmia. Kokeilin sitä ensin IL-2:ssa ja sehän toimi laakista! Ainoastaan valitsin aggressiivisen vaihtoehdon käyristä oletuksien tilalle, jolloin päätä ei tarvinnut kääntää niin paljon äärisuuntiin katsottaessa. Hyvin nopeasti pään kääntelyyn tottui ja paluuta vanhaan ei enää ollut. Kun olen kokeillut vanhoja kiinteitä näkymiä, niin ero on todella suuri. Etenkin kun jahtaa liikehtivää viholliskonetta, pystyy nyt koko ajan pitämään katseen siinä. Nyt pystyy kohdistamaan katseensa johonkin maastokohtaan vaikka oma kone liikehtisi. Tällöin maastoon nähden liikkuvien dottien havainnointi helpottuu.
    Ilmeisesti Vector Expansion rauhoittaa näkymää, eikä esim. pään vähäinen liikkuminen sivusuunnassa aiheuta virheellistä pään kääntymistä sivulle. Seuraavaksi kokeilin sitä Flight Simulator 2004:n virtuaaliohjaamossa jossa se myös toimi heti ilman mitään virittelyjä. Meinasin pudota tuolilta, kun pystyin kurkistamaan ohjaamon reunan yli! Lentäessä on helppo kurkistaa koneen nokan yli edessä olevia maisemia. Eli pään ylös/alas, eteen/taakse ja sivuille liikkeet tuovat paljon parannusta havainnointiin. Kunpa joskus IL-2:een tulisi myös nämä käyttöön. Voisi kurkata paksujen ohjaamokarmien taakse onko siellä vihu.
    Vaikka TrackIR:n voi helposti näppäimen painalluksella ottaa pois käytöstä/käyttöön, on se hankinnan jälkeen ollut aina käytössä. Koska tikussani on rajallinen määrä näppäimiä, olen voinut ottaa tikun hatun muuhun käyttöön kuin näkymien siirtelyyn.
  • Webkameraviritelmien kokeilun jälkeen olin myyty, kun Vector Expansion saapui markkinoille. Sen DOF 6 -ominaisuus merkitsi minulle paljon, ja käytettävyyskin parani neljä kertaa paremman lukunopeuden takia (30 vs 120 fps) sekä ajurien absoluuttimoodin takia. Tuntuu, että TIR-3:a ei oikeastaan saisikaan myydä enään ilman vectoria, koska sen vaikutus myös DOF-2 sovellusten vakauteen on merkittävä. Ei tarvitse olla niin "niska jäykkänä" ja jatkuvasti resetoimassa keskitystä, kun vähän painoa vaihtaa.
TrackIR 4:n suhteen on joillakin käyttäjillä ollut myös ongelmia ja vikaantumisia, joista voi lukea tarkemmin general-keskusteluryhmästä.

Viimeksi muokattu: 2006-05-17 01:00