» Feedback
|
 |
Home | Articles | artikkelit | trackir
TrackIR tuo simulaattorilentämiseen uusia tuulia
Katseen kääntäminen peleissä tapahtuu perinteisesti täysin
epäluonnollisesta. Yleisimmin katsetta hallitaan peliohjaimen
sijoitetulla 8-suuntaisella hatulla, jota käytetään peukalolla. Siinä
on aito pilotti ihmeissään, kun simulaattorissa katse ei käännykään
päätä kääntämällä vaan peukalolla veivaamalla. Joissakin
simulaattoreissa on myös tuki katseen kääntämiselle hiirellä, mikä on
johtanut muun muassa siihen, että pilotti veivaa toisella kädellä
tikkua, toisella hiirtä. Joissakin ohjaimissa on erillisessä
kaasukahvassa analoginen tikku, jota voi myös käyttää katseen
kääntämiseen. Mikään näistä menetelmistä ei kuitenkaan ole kovin
luonnollinen, vaan ne vaativat opettelua ja totuttelua. Niihin
verrattuna pään liikkeitä mukaileva TrackIR-katseohjain on suoranainen
mullistus peliohjainten teknologiassa.
Jukka O. Kauppinen aka Grendel
Simulaattorien suurin perusongelma, perstuntuman puuttumisen ohella, on
luonnollisuuden puute. TrackIR on tuonut tähän kuitenkin omanlaisensa
muutoksen. Sen ansiosta pelaaja voi kääntää simulaattorikoneen
ohjaamossa istuvan pilotin katsetta ihmiselle luontevalla tavalla -
päätä kääntämällä.
Peliohjainten valmistajat ovat yrittäneet luoda mitä erilaisimpia
ohjainlaitteita. Useimmat peruskaavan ulkopuolelle menneet vimpaimet
ovat kadonneet laineitakaan jättämättä. Sen sijaan TrackIR ja sen
lisälaite Vector Expansion tarjoavat oikeasti toimivan, uudenlaisen
tavan pelien pelaamiseen. Ohjaimen käyttötarkoitus on toki rajoittunut,
mutta se toimii siinä mitä se yrittää.
TrackIR hyödyntää luonnollisia refleksejä

Näin siis teoriassa, kiiltokuvamaailmassa. Lentokone kiitää uljaasti ilmojen halki, pilotilla on päässään TrackIR-lippis ja näytön päälle on sijoitettu TrackIR 3 -lähetin/vastaanotin.

Lähetin/vastaanotin lähikuvassa. Liitetään koneeseen USB:llä.

TrackIR 3 PRO-mallin ja 4 PRO -mallin Vector Expansion. Liitetään pilottiin. Vektorivärkki tekee pään liikkeiden seuraamisesta tarkempaa ja toimivampaa.
|
TrackIR:n toiminta on pohjimmiltaan erittäin yksinkertaista. Käyttäjä
sijoittaa monitorin päälle infrapunalähetin/vastaanottimen , joka on
kiinni mikron usb-liitännässä. Laite seuraa pelaajan päässä olevaa
heijastavaa täplää, joka voi olla kiinni vaikkapa lippiksessä tai
silmälaseissa. Pelaajan liikuttaessa päätään TrackIR:n ohjelmisto
muuttaa täplän liikkeet pelin ymmärtämään muotoon. Näin pään liikkeet
vaikuttavat suoraan pelin saamiin komentoihin. Kun pelaaja kääntää tai
liikuttaa päätään, myös pelin sisällä istuvan pilotin tai autokuskin
katse kääntyy vastaavasti.
Pelkkää perus-TrackIR:ää ei kannata kuitenkaan hankkia. Yhden
heijastintäplän antama liikevastine on epätarkka ja turhan herkkä.
Toimintaa voi toki säätää asetuksia säätämällä, mutta miksi tyytyä
vaillinaiseen tuotteeseen, kun voi hankkia kokonaisenkin?
Kokonainen tuote tarkoittaa tässä yhteydessä TrackIR Pro -mallia Vector Expansion -lisälaitteen kera.
Vector Expansion on teknisesti hyvin yksinkertainen väline. Fyysisesti
se on vain metallinen lippa, jonka voi kiinnittää kuulokkeisiin tai
lippalakkiin. Vector Expansionin lippa korvaa yhden heijastintäplän, ja
siinä on telineessä kolme erillistä heijastinraitaa. Aktivoimalla
TrackIR Pro:sta Vector Expansion -laajennukset ohjelmisto osaa seurata
heijastinraitoja, jotka on sijoitettu täsmällisille etäisyyksille
toisistaan. Kaksi raitaa on edempänä, samassa korkeustasossa, kolmas
taaempana ja korkeammalla. Syvyys- ja sivusijoituksen ansiosta
TrackIR:n ohjelmisto lukee heijastuksista pään liikkeet kaikilla
kolmella akselilla, eli pelkän pään kääntelyn lisäksi laite tunnistaa
myös sivuttaiset ja edestakaiset liikkeet.
Käytännön ero on tarkkuus ja herkkyys. Pelkkää täplää seurattaessa
tietokone tulkitsee kaikki pään heilautukset katseluliikkeiksi. Katse
heiluu simun ruudulla villisti ympäriinsä, jos pelaaja aivastaa tai
venyttelee. Niinpä tuolilla on istuttava tiiviisti paikoillaan, mikä on
rasittavaa. Niska kipeytyy helposti ja pehmeät, tasaiset liikkeet ovat
vaikeita.
Vector Expansionin avulla turhat vahinkoliikkeet katoavat. Laite lukee
pään liikkeet tarkoin ja tasaisesti, ja tunnistaa milloin pelaaja
oikeasti kääntää päätään ja milloin vain liikkuu tuolillaan. Eli
simupilotin katse kääntyy kun pelaaja kääntää päätään, ei vahingossa.
Turhat tärinät katoavat ja pelaaminen tuntuu erittäin luonnolliselta ja
intuitiiviselta. Pelit joissa pelihahmon pään paikka on kiinteä, eivät
tällöin ota lainkaan ylimääräisiä nytkäyksiä pelaajan pikku liikkeistä
vaan reagoivat ainoastaan halutulla tavalla.
Tällöin simulaattorilentäminen saa uutta tuntumaa. Toki on
tapauskohtaista miten katseen siirtely sopii itsekullekin. Joku on
tottunut niin hyvin hattukontrolleihin, että katseen hallinta
TrackIR:llä ei vain tunnu mukavalta. Toinen ihastuu systeemiin ja on
sen kanssa sujut jo ensimmäisen illan aikana. Kohteiden
seuraaminen ja katseen kääntäminen pään liikkeillä on yllättävän
toimivaa, sillä pehmeän liikkeen ansiosta tilannetaju säilyy hyvin ja
kaukaisemmatkin kohteet voi pitää helposti näkökentässä. Maalin
seuraaminen päätä kääntämällä on helppoa ja systeemistä on melkoisesti
hyötyä esimerkiksi saksia ajaessa, kun kohdetta voi pitää koko ajan
näkökentän keskellä.
Henkilökohtaisesti olen päätynyt käyttämään perinteisten hattunäkymien
ja TrackIR:n yhdistelmää. Esimerkiksi tarkoissa ammuntatilanteissa,
bounceissa ja muissa tilanteissa käännän TrackIR:n pois päältä
kaasukahvaan ohjelmoidulla näppäimellä, jolloin katse on täydellisen
vakaa eikä se käänny yllättäviin suuntiin jännityksen yltyessä ja
pilotin heiluessa tuolillaan. Toisaalta TrackIR on omimmillaan
esimerkiksi edellämainituissa lähitaisteluissa, kun viholliskonetta voi
seurata täysin sulavasti koko ajan. Tosin vanhan hattupilotin refleksit
ovat yhä siinä määrin lukkiutuneet, että useamman viholliskoneen kanssa
taistellessa TrackIR:n pistää mieluummin pois päältä, puolentoista
vuosikymmenen nettilentämisen opettavat selkäydinrefleksit kun toimivat
tuolloin loppujen lopuksi tehokkaammin.
Melkeinpä kaikkein tehokkaimmillaan TrackIR:n sulava katseen
kääntäminen on kun hyökkään vihollispommikoneiden kimppuun vaikeista
kulmista, kuten kello 2-4 tai 8-11 korkealta. Tuolloin koneiden
kohtaamiskulma ja nopeus on todella suuri, ja hattunäkymillä
nykäyksittäin vaihtuva näkymä tekee täsmällisen ampumatilanteen
hakemisen vaikeaksi. TrackIR:ää käyttämällä osumaprosentti vastaavissa
tilanteissa moninkertaistui hetkessä, kun katseen voi keskittää
täsmällisesti niin, että vihollispommittajat ovat koko ajan näkyvissä
vaikkapa ruudun vasemmassa reunassa ja katsetta voi liu'uttaa koko ajan
niin että tähtäimen tullessa näkyviin voi ennakkolinjan hakea paljon
aikaisemmin ja tarkemmin kuin hattunäkymällä. Sekunnin mittaisessa
läpilennossa sekunnin kymmenyksetkin merkitsevät paljon, puhumattakaan
siitä että lentoreitin voi hienosäätää kohdalleen useita sekunteja
aikaisemmin kuin hattunäkymillä. Tarkkaa hommaa, sano.
Useimmat simulaattorit tukevat vain pään liikettä yhden pisteen
ympärillä. Muutamat, kuten Flight Simulator 2004 ja Aces High II,
tukevat lisäksi pään liikettä muissakin suunnissa. Tällöin pelaaja voi
esimerkiksi kurkkia ohjaamossa raamien ohitse tai kääntää
katsomiskulman taaksepäin, ja kurkistaa syvemmälle peräsimien taa/alle
liikuttamalla päätä sivusuunnassa.

TrackIR 3 ilman Vector Expansionia. Heijastintäplä kiinni lippalakin lipassa.
|

TIR3 ja Vector Expansion eivät tehneet tätä miestä onnelliseksi. Hän ei osaa lentää vieläkään.
|

Tämä mies sen sijaan ei ehdi edes parranajoon, kun TIR3 ja Vector Expansion tekevät lentämisestä niin hauskaa.
|
Asennus ja säätäminen
TrackIR:n käyttöönotto on vaivatonta, joskin uuden käyttäjän on aina
paras hakea ohjelmiston uusin versio laitteen kotisivulta. Ero
vanhemman kolmos- ja uudemman nelosversion välillä on huima, sillä jo
pelkkä softapäivitys pehmensi IL-2-simulaattorissa selvästi
ohjaustuntumaa.
Ohjelmiston asentamisen jälkeen laite tarvitsi vain lykätä
usb-liittimeen ja TrackIR oli käyttövalmis. Ohjelma tukee valmiiksi
pitkää liutaa eri lentosimulaattoreja ja autopelejä, ja se lataa
automaattisesti pelikohtaiset asetukset pelin käynnistyessä.
Liikeratoja ja herkkyyttä voi muuttaa paremmin omia mieltymyksiä
vastaaviksi. Päätä ei suinkaan pyöritetä ympäriinsä 180 astetta taakse
nähdäkseen, vaan tarvittavat liikkeet ovat hyvinkin pieniä. Taakseen
näkee 10-20 asteenkin käännöksellä, riippuen toki siitä miten itse
asetukset laittaa. Kaikki on säädettävissä, niin tarvittavan pään
käännöksen mitta kuin herkkyys ja tarkkuus.
Päänvaivaa aiheutti ainoastaan katseen keskitys- ja on/off-napin
säätäminen joystickiin sopiville napeille, sillä etenkin
taistelulentosimulaattorissa tähtäimeen lipuvan vastustajan ei soisi
katoavan pelaajan pomppiessa innoissaan tuolillaan.
TrackIR ja Vector Expansion olivat kuin ruosteiset niskanikamat olisi
korvattu hyvin öljytyillä uusilla saranoilla. Alkuepäilyistä huolimatta
laite ei ollut humpuukia, vaan luonteva ja toimiva uudenlainen
peliohjain, joka sopii hyvin simupilotin varustetalliin.
TrackIR:stä on saatavissa useita eri malleja. Aiempia ja kaiketi yleisimmät mallit ovat TrackIR 3, TrackIR 3 Pro
ja Track IR 3 Pro -malliin sopiva Vector Expansion, joiden käyttökokemuksen pohjalta artikkeli on kirjoitettu.
Valmistaja on julkaissut myös TrackIR 4 -mallin, josta kirjoittajalla ei ole käyttökokemusta.
TrackIR:n tukemia pelejä ovat mm: Aces High 2, Combat Flight Simulator
3, Falcon 4.0, Flight Simulator 2004, GTR, IL-2/Forgotten
Battles/Pacific Fighters, Micro Flight, NASCAR SimRacing, Rowan's
Battle of Britain, WarBirds, World War II Online, X-Plane, Rowan's Battle of Britain, Battle of Britain II: Wings of Victory, Falcon 4: Allied Force, Lock On 1.2: Black Shark, RealFlight G3 ja Over Flanders Field.
Suomesta saa kirjoitushetkellä Verkkokauppa.com-kaupasta TrackIR 3 Pro -mallia , TIR3:n Vector Expansionia ja ilmeisesti Vector Expansionin vakiona sisältävää TrackIR 4 PRO -mallia. Monet ovat
tilanneet TrackIR:nsä suoraan ulkomailta, tilausvinkkejä voi kysellä
keskusteluryhmissä.
Valmistaja: Naturalpoint
Saatavilla: pc
Minimikokoonpano: pc, Windows
Lainauksia Virtuaalilentäjäin keskusteluista TrackIR:stä

TrackIR ja Vector Expansion tasoittavat myös ulkoisista tekijöistä johtuvaa katseen ja pilotin huojuntaa.
|
- Pistin äsken Vector Expansionin TIRriin ja olen kertalaakista
myyty. Jo ilman Vektoria TIRin V4-softa antoi paljon aiempaa pehmeämmän
ja toimivamman tuloksen. Mutta Vectorilla tulos on kerta kaikkiaan
erinomainen. Niin hyvä että tämä mies taitaa ottaa tämän laitteen
hiljakseen vakiokäyttöön. Turha pieni heilunta on hävinnyt tyystin ja
tarkkuus on aivan loistava. Täytyy sanoa, että tämä on kieltämättä yksi
suurimmista ja todellisimmista edistysaskeleista peliohjainten saralla,
mitä olen vuosien mittaan nähnyt. Viimein jokin oikea, toimiva ja
käytännöllinen innovaatio. Ilmankin tietysti pärjää ja kyllä
joystickissä säilytän hattunäkymät aktiivikäytössä vastakin, mutta
kyllä tämä pään liikuttelu jo jonkin verran antaa hyötyä joissakin
tilanteissa, etenkin kun se toimii nyt TrackIR 3 Pro+softan V4+Vector
Expansionilla näinkin hyvin. Sanoisinko jopa, että tuote on aivan eri
maailmasta kuin joskus aikoinaan, kun TIRin ensimmäistä versiota
testasin. Jotkut tilailivat tätä käyttöönsä jo silloin, mutta minä en
ollut vakuuttunut. Nyt olen.
- Hankin TrackIR 4 Pron alkuvuodesta. Siinä tuli mukana
Vector Expansion. Ensimmäisiä havaintoja oli se, että laite oli
yllättävän pieni ja sen asentamisessa littunäytön päälle ei ollut
mitään ongelmia. Kokeilin sitä ensin IL-2:ssa ja sehän toimi laakista!
Ainoastaan valitsin aggressiivisen vaihtoehdon käyristä
oletuksien tilalle, jolloin päätä ei tarvinnut kääntää niin
paljon äärisuuntiin katsottaessa. Hyvin nopeasti pään kääntelyyn tottui
ja paluuta vanhaan ei enää ollut. Kun olen kokeillut vanhoja
kiinteitä näkymiä, niin ero on todella suuri. Etenkin kun jahtaa
liikehtivää viholliskonetta, pystyy nyt koko ajan pitämään
katseen siinä. Nyt pystyy kohdistamaan katseensa johonkin maastokohtaan
vaikka oma kone liikehtisi. Tällöin maastoon nähden liikkuvien
dottien havainnointi helpottuu.
Ilmeisesti Vector Expansion rauhoittaa näkymää, eikä esim. pään
vähäinen liikkuminen sivusuunnassa aiheuta virheellistä pään
kääntymistä sivulle. Seuraavaksi kokeilin sitä Flight Simulator 2004:n
virtuaaliohjaamossa jossa se myös toimi heti ilman mitään
virittelyjä. Meinasin pudota tuolilta, kun pystyin kurkistamaan
ohjaamon reunan yli! Lentäessä on helppo kurkistaa koneen nokan yli
edessä olevia maisemia. Eli pään ylös/alas, eteen/taakse ja
sivuille liikkeet tuovat paljon parannusta havainnointiin. Kunpa
joskus IL-2:een tulisi myös nämä käyttöön. Voisi kurkata paksujen
ohjaamokarmien taakse onko siellä vihu.
Vaikka TrackIR:n voi helposti näppäimen painalluksella ottaa pois
käytöstä/käyttöön, on se hankinnan jälkeen ollut aina käytössä.
Koska tikussani on rajallinen määrä näppäimiä, olen voinut ottaa
tikun hatun muuhun käyttöön kuin näkymien siirtelyyn.
- Webkameraviritelmien kokeilun jälkeen olin myyty, kun
Vector Expansion saapui markkinoille. Sen DOF 6 -ominaisuus merkitsi
minulle paljon, ja käytettävyyskin parani neljä kertaa paremman
lukunopeuden takia (30 vs 120 fps) sekä ajurien absoluuttimoodin
takia. Tuntuu, että TIR-3:a ei oikeastaan saisikaan myydä enään
ilman vectoria, koska sen vaikutus myös DOF-2 sovellusten vakauteen on
merkittävä. Ei tarvitse olla niin "niska jäykkänä" ja jatkuvasti
resetoimassa keskitystä, kun vähän painoa vaihtaa.
TrackIR 4:n suhteen on joillakin käyttäjillä ollut myös ongelmia ja vikaantumisia, joista voi lukea tarkemmin general-keskusteluryhmästä.
Last modified: 2006-05-16 22:00
|
|