» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | tiistai, 19.06.2018 
 Artikkelit» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Artikkelit | artikkelit | cougarmod

Virtuaalilentäjät Ry - Finnish Virtual Pilots Association

Thrustmaster HOTAS Cougarin rakotulkkimodi

Modaus, teksti ja kuvat: Tuomas "Lart" Haarala, VLeLv Icebreakers

Cougar alkoi väljistyä normaalissa käytössä suhteellisen kovaa kyytiä, joten jotain oli pakko tehdä. Tein sitten ns. rakotulkkimodin, jonka näin muualla wepissä. Kyseisen innovaation luoja löytyy osoitteesta http://mpgnetz.de/images/cougar/tips4.html. Kaikki kunnia tämän modin innovaatiosta kuuluu siis tälle hepulle, ei minulle.


Tapin ruma kuluma.

Liuskat ja tapin kuluma.
Kävin siis kaupassa ostoksilla, ostin muutamia uhrattavia rakotulkkeja sekä hyvää silikonirasvaa joka on hellä muoveille. Käyttämäni työkalut löytyivät jo omasta takaa.

Tarvikkeet:

  • Pari rakotulkkia (muutaman euron kappale - neljä euroa on jo riistoa)
  • Silikonirasvaa
  • M3 ruuvi 10mm
Työvälineet:
  • Ristipääruuvimeisseli
  • kuusiokoloavainsarja (taisipa olla tuumamittaisia..)
  • Leatherman Wave (timanttiliippa, pihdit, ristipääruuvari)
  • dremel multitool (pora)
  • 2,5mm ja 3mm poranterät
  • M3 kierretappi, kierteytystyökalu
Purettuani sähköosat tieltä pois, mittailin mekaniikan välykset liukupinnoilta. Jos mitattavissa oleva kokonaisvälys oli 0,2mm, laitoin molemmille puolille välyksellistä kohtaa 0,1mm paksun liuskan.


Katkottu liuskat.

Kierteytys.
Pystytapin päädyn holkkimallin "laakerointi" oli erityisen viheliäinen tehdä asennuksen osalta, ohut jousiteräs pistää yllättävön lujasti kampoihin tiukalle lenkille käännettäessä. Sitkeys kuitenkin palkittiin. Porasin holkkimaisen liuskan kiinnittämistä varten pystytappiin ei-kontaktipinnan keskelle 2,5mm reiän johon pyöräytin siihen M3 kierteen ja porasin rakotulkkiliuskaan vastaavat reiät. Rakotulkkiliuska on melko lujaa tavaraa, poraaminen onnistuu parhaiten parin puulevyn välissä liuskaa pitäen, tosin kohdistus on näin todella mielenkiintoista puuhaa. Alumiinin poraamisessa ja kierteytyksessä leikkuunesteenä toimii parhaiten etanoli, eli muutamalla tipalla sinolia parantaa työstöjälkeä kummasti.

Rumasti kulunutta liukupintaa pitii oikaista viilalla, mutta kevyellä kädellä homma onnistui välystä tolkuttomasti kasvattamatta.

Mielestäni nämä välykset tulisi tarkistaa ja korjata jo uudesta tikusta, sillä ainakin tikun X-akselin mekaniikassa käytetty naurettavan ohut tikku syö mekaniikan alumiiniosat sohloiksi varsin pian alkuperäiskuntoisena. Tämä osa modista on todella helppo tehdä, sillä tähän ei tarvita minkäänlaista porailua - käytännössä purkaminen ja kokoaminen.

Rakotulkeissa käytetty materiaali on paitsi melkein suoraan käyttökelpoisessa muodossa, myös kovaa ja sileää - erinomaista materiaalia liukupinnoille.

Jos tuo edellisessä kappaleessa mainitsemani terästappi pääsee syömään asennusreikänsä väljäksi, ei jäljellä ole oikein muuta konstia kuin reikien poraaminen suuremmaksi (ei käsivaralta!) ja holkitus pronssiholkein tai jopa kuulalaakerointi. Ainevahvuutta vaikuttaa riittävän laakerointia varten. Jos alkuperäisen tikun tilalle vaihdetaan paksumpi akseli, kannattaa kahvalle meneville johdoille porata reikä lähemmäs kahvan kiinnityspäätä, ja tuoda johdot jo tapin sivulta ulos.


Tapin liuska paikallaan.

Liuskat paikoillaan.

Mekaniikka paikallaan.
Muutamia vinkkejä:
  • Pistä ruuvit purkkiin heti ne irroitettuasi, menevät muuten hukkaan. Ihan varmasti.
  • Älä hätäile.
  • Ennenkuin teet mitään koneistuksia, mittaa ainakin kolme kertaa ja tarkista, että teet reiän oikeaan paikkaan.
  • varo johtoja
  • kärsivällisyydellä voittaa ehjissä osissa sen mitä voimalla ajassa säästää.
  • laita rasvaa kaikille liukupinnoille RUNSAASTI, MUTTEI LIIKAA.
Lopputuloksena oli lähes täysin välyksetön tikku, joskin hieman välystä jäi jousien kiinnikkeisiin. Potikoiden kääntelyyn liittyvä mekaniikka on kuitenkin tämän modin jälkeen tarkka kunnes lisää kulumista tapahtuu. Tikkua kääntäessä tuntuma oli myös paljon pehmeämpi, ilmeisesti alkuperäiset alumiinivaluosat takertelivat sikäli pahasti, että eron huomaa noinkin pitkän vivun päästä.

Jatkoa tarinalle jahka lisää väljyyttä ilmestyy.


Keskustele artikkelista.

(C) Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry 2002

Viimeksi muokattu: 2003-10-07 00:22