 |
|
LASKUUN VALMISTAUTUMINEN |
Asetetaan laukaisunappien suoja ja kytketään aseistuksen keinuvipu
sähkötaulussa pois päältä.
|
Varmistetaan ilmajärjestelmän toimivan verkon paine, jonka tulee olla
alueella 40-50 kg/cm2.
|
|
LASKUTELINEEN NORMAALI ALASLASKU
|
Laskuteline lasketaan alas vaakalennossa nopeudessa 280-300 km/t, jota
varten:
|
pannaan telineen hanan vipu asentoon ”Nostettu” 2-3 sekunniksi (vastapaineen
kehittämiseksi nostosylintereissä);
|
asetaan hanan vipu asentoon ”Laskettu”;
|
varmistetaan telineiden laskeutuminen vihreiden lamppujen palamisesta ja
mekaanisten osoittimien asennosta.
|
 |
LASKUTELINEEN HÄTÄLASKU
|
Jos teline ei laskeudu normaalisti, sovelletaan hätäalaslaskua, jota varten;
pannaan normaalin laskun hana neutraaliin asentoon:
|
vedetään itseenpäin lukkojen hätäavauksen vipu;
|
se jälkeen kun telineet putoavat, avataan varapullon hana alaslaskeutuneen
telineen lukitsemiseksi lopullisesti;
|
varmistetaan telineiden laskeutuminen osoittimista.
|
 |
LIUKULENTO
|
Varmistetaan osoittimesta vesijäähdyttimen läpän asento ja normaalin
vedenlämmön ylläpitäminen automaatilla (vedenlämmön ollessa alle 85o oC
vesijäähdyttimen läpän pitää olla täysin suljettu).
|
Vedenlämpö ei saa laskea alle 60°C.
|
Liukulento ylösvedetyillä laskusiivekkeillä suoritetaan nopeudella 230-240
km/t, mutta lasketuilla – mittarinopeudella 210 km/t.
|
 |
LASKUSIIVEKKEIDEN NORMAALI LASKU
|
Siivekkeiden lasku suoritetaan suorassa liukulennossa mittarinopeudella
230-240 km/t; siivekkeiden laskua varten siivekkeiden ohjauksen hanan vipu
viedään asentoon ”Alas” ja jätetään se siihen asentoon.
|
LASKUSIIVEKKEIDEN HÄTÄLASKU
|
Siinä tapauksessa, että ei ole ilmanpainetta pääsäiliössä, laskusiivekkeet
voidaan laskea varasäiliöstä, jota varten:
suljetaan pääsäiliön täyttöhana;
avataan varasäiliön täyttöhana;
viedään siivekkeiden ohjausvipu asentoon ”Alas”.
|
 |
VALMISTAUTUMINEN LASKUUN
|
Poistetaan kuormitus ohjaussauvasta korkeusperäsimen trimmillä.
|
Asetetaan liukulennon mittarinopeus 210 km/t.
|
 |
|
Laskeuduttaessa yöllä ja ilman kentän valaistusta kytketään päälle
laskuvalonheitin 100-70 metrin korkeudessa.
|
Tarkennetaan lasku(kulma) moottorin vedolla (ei alle 25 m korkeudessa).
|
 |
YLÖSVETO
|
Kun ylöveto tulee välttämättömäksi, kaasu- ja lapakulmavivun yhtäaikaisella
liikkeellä tasaisesti annetaan täysi kaasu.
|
Annettaessa kaasu lasketuilla laskusiivekkeillä on välttämättöntä torjua
sauvalla koneen pyrkimys keikahtaa.
|
 |
|
Kun on saavutettu nopeus 230-240 km/t siirrytään korkeuden ottoon.
|
Siivekkeitä ei nosteta alle 100 metrin korkeudessa, eikä nopeudessa alle 260
km/t, koska nostettaessa siivekkeet kone putoaa 30-50 m.
|
Korkeuden menetyksen vähentämiseksi siivekkeitä nostettaessa voidaan panna
niiden vipu keskiasentoon (neutraaliin), eikä ”Ylös”-asentoon. Kohtaavan
ilmavirtauksen vaikutuksesta laskusiivekkeet nousevat tasaisesti ja koneen
putoaminen vähenee.
|
 |
LASKU
|
Laskeuduttaessa laskusiivekkeiden kanssa loppuveto aloitetaan 5-6 m
korkeudessa, mutta ilman laskusiivekkeitä – vähän alempana.
|
Koneen istuttamiseksi kolmelle pisteelle ohjaussauva viedään täysin
itseenpäin laskuliu-un (maakannon) lopussa.
|
Jarrutus aloitetaan sen jälkeen, kun kone on rullannut 30-40 m. Jarruja
käytetään tasaisesti, jotta vältetään pyrstön nouseminen.
|
 |
|
Koneen pyrkimys kiemurtelemaan jarrutuksen aikana torjutaan jalalla.
|
Laskukiidon lopussa nostetaan laskusiivekkeet, vieden hanan vipu asentoon
”Ylös”, mutta sitten neutraaliin asentoon.
|
 |
|
Tarkastetaan kiitotie, jonka jälkeen ryhdytään rullaukseen.
|
Ennen käännöstä vapautetaan kannuspyörä pienellä sauvan työnnöllä (1/3
itseenvedetystä asennosta neutraaliin päin).
|
Sen jälkeen, kun kone alkaa liikkua, sauva vedetään täysin itseenpäin.
|
 |
RULLAUKSEN JÄLKEEN
|
Jäähdytetään moottori veden lämpöön alle 90oC seuraavalla tavalla:
|
avataan vesi- ja öljynjäähdyttimien läpät;
|
käytetään pienellä kaasulla (450-500 kierr./min) 2-3 minuutin ajan.
|
Kuumennetaan tulpat seuraavan moottorin pysäytyksen helpottamiseksi, jota
varten kaasu- ja lapakulmavivun yhtäaikaisella liikkeellä nostetaan
kierrokset 1500-1700:aan minuutissa 10-15 sekunnin ajaksi.
|
Pysäytetään moottori. Tätä varten tulee kaasu-ja lapakulmavivun
yhtäaikaisella liikkeellä pudottaa kierrokset 700:aan minuutissa ja kytkeä
pois sytytys.
|
 |
|
Kytketään akku pois päältä.
|
Kytketään ”Radio” ja Pitot-putken lämmitys pois päältä.
|
Viedään laskutelinevipu neutraaliin asentoon, jonka jälkeen se lukitaan
säpillä.
Suljetaan paineilmajärjestelmän verkon hana.
|
LASKUN JÄLKEEN
|
Annetaan koneen mekaanikolle ohje koneessa ilmenneiden vikojen korjaamiseksi.
|