 |
|
|
Ennen lentoa vastaanotetaan mekaanikon ilmoitus koneen valmiudesta lentoon.
|
|
Suoritetaan koneen ulkopuolinen tarkastus ja varmennetaan:
Potkuri - ettei ole ulkopuolisia vaurioita (repeämiä, naarmuja) lavoissa ja
navassa, eikä huomattavia taipumia lavoissa;
|
Runko (rakenne) - ettei ole vaurioita siiven pinnassa, rungossa, pyrstössä,
eikä myöskään siivekkeissä ja peräsimissä; kääntyvätkö peräsimet vapaasti;
|
 | | |
Luukut ja peitot - onko oikein suljettu lukituksilla;
|
Laskuteline - onko renkaissa oikea paine (painuma 30-40 mm), eikä niissä ole
vaurioita;
|
Onko molemmissa telineissä normaali ja yhtä suuri painuma (ei kallistusta);
|
 | | |
Pitotputki - onko suoja poistettu;
|
Polttoaineen ja voiteluöljyn määrä - täydellä tankilla polttoaineen pinta tulee olla 50 mm täyttöaukon yläreunaa alempana;
|
Voiteluöljyn määrä katsotaan öljysäiliöstä öljytikulla ja tulee olla 30 l;
|
Kannuspyörä - onko vaimentimen painuma ja renkaiden paine normaali (painuma 15-20 mm).
|
 |
|
Tarkastetaan ohjaamo ja varmistetaan:
ettei siellä ole vieraita esineitä;
|
että magneetot on kytketty pois päältä;
|
että tykkien ja konekiväärien varmistus on päällä;
|
|
että tuulilasi, eikä ohjaamon kuomu ole likaisia, tai vaurioituneita;
onko kuomun pakkolaukaisin lukittu.
|
|
|
Asetetaan jalat polkimille remmien alle
|
ja kiinnitetään syöksyvyöt.
|
Varmistetaan istuimen oikea korkeus, kun kuomu on suljettu.
Varmistetaan, että kuomu aukeaa ja sulkeutuu kevyesti.
|
|
|
|
Varmistetaan, että sauva ja polkimet liikkuvat keveästi ja sauvan liikerata on oikea.
|
Asetetaan korkeusperäsimen trimmeri neutraaliin asentoon.
|
|
|
|
Varmistetaan, että laskutelineen käyttövipu on neutraalissa asennossa ja,
että vivun lukitusalpa on kiinni.
|
Avataan (palo) bensiinihana.
|
Avataan pneumaattisen järjestelmän hana ja varmennetaan ilmanpaine koneen
sisäisissä paineilmasäiliöissä: pääsäiliössä paineen tulee olla 50 kg/cm2, varasäiliössä 32 kg/cm2.
|
|
|
Paineiden ollessa alempia, järjestelmä täytetään kentän paineilmapullosta,
jota varten:
varmennetaan, että moottorin käynnistyshana on kiinni;
avataan varasäiliön täyttöhana:
|
annetaan komento "ILMAA" ja seurataan painetta;
|
varasäiliön paineen saavutettua 32 kg/cm2 suljetaan varasäiliön täyttöhana;
pääsäiliön paineen saavutettua 50 kg/cm2 annetaan komento "STOP ILMA".
Huomautus. Ennen pneumaattisen järjestelmän täyttöä kentän pullosta mekaanikon tulee avata järjestelmän täyttöhana, joka sijaitsee pullon
putkiliitoksessa.
|
|
|
|
Varmistetaan laskusiivekkeiden laskumekanismin ja asennon osoituksen
toiminta. Laskusiivekkeet voidaan vapaasti laskea ja nostaa ilmanpaineen
ollessa 3-5 kg/cm2.
|
Laskusiivekkeiden kokeilun jälkeen niiden hana asetetaan neutraaliin
asentoon.
|
Varmennetaan jarrujärjestelmän ilmatiiviys. Painettaessa jarruvipua täysin
alas, polkimien ollessa keskiasennossa, ei saa kuulua purkautuvan ilman suhinaa.
Huomautus. Jos kuuluu purkautuvan ilman suhinaa, polkimien ollessa poikkeutettuna, korjataan viallinen puoli jarrujärjestelmää.
|
|
|
|
Kytketään akku ja varmennetaan:
|
laskutelineen varoitusvalot;
|
veden lämpötilan automaattisen säätimen tyyppiä ART-41 toiminta, jota varten: käännetään kytkin asentoon "Käsin" (ohjaus) ja painetaan painokytkin "Auki"- asennon puolelle, jonka jälkeen kytkin käännetään asentoon Automaatti"; jolloin ART-41:n tulee sulkea säädin;
|
|
akun jännite Volttiampeerimittarin mukaan (ART-41:n toimiessa) ei pidä olla
alle 24V.
|
|
|
Varmistetaan moottorin hallinta:
kaasuvivun ja lapakulman säätövivun normaali liike;
seosvivun asento (toppariin itseesi päin);
|
ahtimen vivun asento (ensimmäiseen nopeuteen);
|
veden ja öljyn jäähdyttimien säätöluukkujen asento (suljettu).
|
|
|
|
Asetetaan korkeusmittari nollaan.
|
Varmistetaan kellojen näyttö ja vedetään ne, jos on tarpeen.
|
|
|
Aseiden valmistelu (viritys)
Ennen taistelulennolle lähtöä:
kytketään päälle aseiden keinuvipu, joka sijaitsee sähköpanelissa;
|
asetetaan heijastintähtäimen kulmapoikkeama-asteikko nollaan ja varmistetaan
päivä- ja yövalaistuksen toimivuus;
|
|
|
|
varmistetaan, että tähtäin on oikein kohdistettu, jota varten käännetään pystysuoraan määrätty potkurin lapa ja katsotaan, että siinä ja tähtäimessä
oleva ristikko ovat kohdakkain;
|
konekiväärien lataaminen: vedetään itseen päin paineilmalataajien kahvoista
ja pienen tauon jälkeen päästetään ne irti;
|
tykkien lataaminen: vedetään kahvasta riuskasti itseen päin toppariin asti
ja samantien päästetään irti.
|
|
|
|
Ennen lentoa korkealla:
kiinnitetään happinaamari;
tarkistetaan letku ja liitetään se naamarin liittimeen;
|
vakuuttaudutaan hapen määrästä pullossa (venttiilin ollessa täysin auki, paineen täysinäisessä pullossa tulee olla 150 kg/cm2 kesällä ja 130 kg/cm2 talvella);
|
varmistetaan järjestelmän tiiviys (järjestelmässä paineen tulee säilyä muuttumattomana);
|
varmistetaan hapen varasyöttö ja virtausindikaattorin toiminta (pullon suukappaleessa olevan virtausindikaattorin neulan tulee kääntyä alueelle 8-10); pullon kokeilun jälkeen venttiili suljetaan täysin.
|
|
|
|
Ennen yölentoa:
varmistetaan ohjaamon valaistus ja lentovalot, sekä kompassin ja tähtäimen
taustavalaistus;
|
koneissa, joissa on laskeutumisvalonheittimet, varmistetaan valojen toiminta
ja kohdistuskulma;
|
otetaan lennolle mukaan taskulamppu.
|
|
|
Varmistetaan, että pyörien edessä on blokit.
Käynnistettäessä moottori ensimmäistä kertaa paineilmalla varmistetaan, että
kentän paineilmapullo on kytketty.
|
|
Asetetaan käsiruisku asentoon "Ryypytys pumppuun" ja nostetaan bensiinin paine putkistossa 0,3 - 0,4 kg/cm2:iin.
|
Käännetään käsiruisku asentoon "Ryypytys sylintereihin" ja ryypytetään bensiiniä 4-6 kertaa. Talvella ja kylmällä ilmalla ryypytetään 2-3 kertaa enemmän, samalla
kiertäen potkuria käsin kaksi-kolme kierrosta.
|
Asetetaan käsiruisku asentoon "Poiskytketty".
|
|
|
Työnnetään normaalin kaasun vipu asentoon, joka vastaa 600-700 kierr/min (suunnilleen 15-20 mm taaimmaisesta asennosta) ja potkurin (lapakulma)vipu
etummaisimpaan asentoon.
|
Käynnistettäessä paineilmalla:
avataan koneen säiliön hana;
|
kytketään akku;
|
annetaan komento "Potkuri vapaaksi!" ja kun saadaan vastaus "Potkuri vapaa!"
,
|
|
|
|
avataan itsekäynnistyksen ilmahana (käynnistettäessä kentän pullon avulla annetaan käsky "Ilmaa");
|
sen jälkeen, kun potkuri alkaa pyöriä, painetaan vibraattori?nappulaa; ja samaan aikaan kytketään päälle molemmat magneetot, vibraattorinappula
pidetään painettuna korkeintaan 10 sek. ja 3-5 sekunnin välein toistetaan painaminen.
|
Heti kun moottori alkaa toimia, vibraattorinappula vapautetaan ja
itsekäynnistyksen ilmahana suljetaan.
|
|
|
Varoitus!!!
Jos 10-15 sek. kuluessa käynnistymisen jälkeen öljynpaine ei saavuta 1,5 kg/cm2 pysäytetään moottori alentuneen paineen syyn paljastamiseksi ja korjaamiseksi. Yhtäaikaa öljynpaineen noustessa avataan moottorin lisävoitelun injektori (talvella ja kesällä).
|
Moottorin lämmitys suoritetaan kierrosluvulla 800-1000 kierr/min, kunnes saavutetaan ulostulo-lämpötilat:
vesi 60° C
öljy 40° C.
Talviolosuhteissa, bensiinillä ohennetulla öljyllä, moottorin lämmitys suoritetaan 900-1200 kierr/min:ssa jäähdytysnesteen lämpötilaan 60° C, riippumatta öljyn lämpötilasta, mutta öljynpaineen tulee tällöin olla 1,5-11 kg/cm2 rajoissa.
Lämmityksen nopeuttamiseksi nostetaan vähitellen kierroksia, tarkkaillen että moottori käy tasaisesti ja ettei öljynpaine ylitä 11 kg/cm2:a.
|
Lopetettaessa lämmitys suljetaan lisävoitelun injektori.
|
|
|
|
Annetaan komento "Pitäkää koneen pyrstö maassa".
|
Avataan vesi- ja öljyjäähdyttimen säätöluukut.
|
Vedetään sauva itseen päin toppariin asti, asetetaan polkimet keskiasentoon
ja painetaan jarruvipuja.
|
|
|
Koekäytetään moottori nimellisteholla. Moottorin toimiessa normaalisti
nimellisteholla mittarien osoitus tulee olla seuraava:
kierrokset 2600-2700 minuutissa;
ahtopaine 1100+30 elohopeamillimetriä
bensiinin paine 0,25-0,40 kg/cm2;
öljynpaine 5-9 kg/cm2;
öljynpaine, bensiinillä ohennettuna, ei alle 4 kg/cm2.
|
Koekäytön aikana moottoria ei saa käyttää täydellä kaasulla enempää kuin 5-7
sek. ja tulee seurata, ettei
veden ulostulolämpötila ylitä 100° C
eikä öljyn 110° C.
|
|
|
|
Vähennetään kaasu 2400-2500 kierrokseen min., pitäen lapakulmavipu
etummaisessa asennossa, kokeillaan magneettojen ja tulppien toiminta, kytkien päälle yksi magneetto kerrallaan.
|
Yhdellä magneetolla kierrokset eivät laske enempää kuin 110 kierr. minuutissa.
|
| |
Kierrosluvulla 2200-2300 kokeillaan potkurin ja kierrosluvun säätimen R-7 toiminta, jota varten siirretään lapakulmien vipu taaimmaiseen asentoon (1400-1500 kierr./min) ja sitten palautetaan vipu etummaiseen asentoon.
Talvella öljyn lämmittämiseksi lapakulmien säätimen sylinterien ryhmässä suoritetaan lapakulmien säätö kaksi-kolme kertaa, jonka jälkeen lapakulmien
säätövipu asetaan kaasuvivun viereen.
|
Varoitus
Jos lento on ensimmäinen moottorin, tai R-7:n vaihdon jälkeen, kun
maksimikierrosten säätimen toimintaa ei ole kokeiltu, moottorin kokeilun
aikana asetetaan kulmien säädin 2500 kierr. minuutissa ja suoritetaan
startti säätimen tällä asetuksella.
|
 | |
Kierroksilla 2000-2200 minuutissa käännetään ahdin ensimmäisestä nopeudesta toiselle ja varmistetaan moottorin toiminta 2500 kierr./min tai alle, jonka jälkeen käännetään ahdin takaisin ensimmäiselle nopeudelle.
Kytkemisen osoitus ja moottorin normaali toiminta ahtimen toisella nopeudella ilmenee:
ahtopaineen nousu sillä hetkellä kun kytketään ahdin ensimmäiseltä nopeudelta toiselle;
nimellis ahtopaineen säilyttäminen kierrosten suurentuessa 2500 kierrokseen minuutissa;
|
ahtopaineen lasku, kun ahdin kytketään takaisin.
|
Varoitus:
1. Ahdinta ei kytketä päälle maassa useammin kuin kaksi kertaa moottorin
koekäytön aikana ennen lentoa kytkemisien välin ollessa 1-2 min.
2. Varmistetaan, että aina kytkettäessä ahdin vipu käännetään äärimmäiseen
asentoonsa.
|
 | | |
Kierroksilla 1500 minuutissa ja korkeammilla varmistetaan generaattorin toiminta. Generaattorin toimiessa oikein Voltti/Ampeerimittarin neula tulee
sijaita vasemmalle nollasta, ts. osoittaa akun latausvirtaa.
|
Generaattorin toiminta voidaan myös varmentaa telineen varoituslamppujen
palamisena kytkettäessä akku pois päältä.
|
Ennen lentoa taistelutehtävään yhdistetään bensatankit neutraloivan kaasun järjestelmään, jota varten järjestelmän hana käännetään tuntiosoittimesta sen toppariin asti. Hanan jättäminen väliasentoon kielletään.
|
 |
|
Kytketään "TLF":n ja "Kurkkumikrofoni":n haarukat vastaaviin pesiinsä mikrotelefoonin taulussa.
|
Yhdistetään vastaanottimen piuha kuulokkeiden johtoon ja asetellaan kurkkumikrofoni.
|
Kytketään "Akun" ja "Radion" keinuvivut, mutta mikrotelefoonin taulun keinuvipu käännetään asentoon "Vastaanotto" ja varmistetaan vastaanottimen toiminta kuuntelemalla (vastaanottimen staattinen suhina).
|
 | | |
Moottorin toimiessa varmistetaan lähettimen toiminta, jota varten painetaan nappia, joka on asennettu normaalin kaasuvivun kahvaan, ja kutsumalla maa-radioasemaa. Lähetys annetaan normaalilla äänellä (ei saa huutaa, eikä kuiskata).
|
Moottorin käydessä täysillä kierroksilla varmistetaan vastaanottimen
toiminta, jota varten päästetään nappi ja suoritetaan maa-aseman vastaanotto
|
 | |
Jos lähetyksen vastaanotto ei ole riittävän selvä, suoritetaan
vastaanottimen viritys "viritys"-kahvalla
Äänenvoimakkuuden ollessa riittämätön säädetään vaadittu voimakkuus nupilla hiljempää-kovempaa".
|
Radioaseman kokeilun jälkeen keinuvipua "Radio" ei kytketä pois päältä.
Radioaseman kokeilu todetaan suoritetuksi, kun on muodostettu luotettava
kaksipuoleinen radioyhteys.
|
Varoitus!
Kun moottori ei toimi, niin radioaseman (erityisesti lähettimen) kokeilu suoritetaan vain maa-akusta.
|