» Palaute
Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | Thursday, 01.05.2025
 Sotahistoriaa» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Sotahistoriaa | WW2History-UrbanBlitz2004-Aho.html
  

Virtuaalilentäjät ry - Kauko Aho. Kuva: Jukka O. Kauppinen Pikahakemisto: [ Muistoja koulutusajalta | Kauho Ahon sotalennot ja opinnot | Virtuaalilentäjäyhteisön onnisttelut Kauko Ahon 80-vuotispäivänä 14.9.2002 | Saatesanat]

Virtuaalilentäjät ry:n Tampereella helmikuussa 2004 järjestämässä Urban Blitz 2004 -tapahtumassa vieraili myös paikallisia Pilvenveikkoja, sotalentäjäveteraaneja. Osa vieraista piti tapahtumassa myös puheen/esitelmän.

Tämän sivun artikkelissa Pilvenveikko, Blenheim-ohjaaja, Kauko Aho muistelee Ilmavoimien koulutusaikaansa 1939-1944. Lisäksi sivulle on liitetty lista Kauko Ahon sotalennoista ja muuta tietoutta sekä Kauko Ahon 80-vuotispäivän (2002) onnittelut.

Lisää Kauko Ahosta yhdistyksen sivuilta:

Esitelmän pitänyt Kauko Aho helmikuussa 2004.
Esitelmän puhtaaksikirjoitus: Mika "Boxter" Paananen
Valokuvat: Jukka O. Kauppinen, Kauko Aho
Oikoluku: Jukka O. Kauppinen


Muistoja koulutusajalta

Kauko Ahon esitelmä / Urban Blitz 2004:

Virtuaalilentäjät ry - Kauko Aho. Kuva: Kauko Aho Aikanaan vuonna -39 helmikuulla ensimmäisenä päivänä lähdin Kauhavalle Psykoon. Se oli siirretty sinne Helsingistä. Läpäisin kokeen mutta Ohjaajakurssi 3 oli juuri alkanut muutamia päiviä aikaisemmin ja se oli tietenkin täynnä. Tosin oli mahdollista että joku sieltä tipahtaisi, mutta se oli vielä epävarmaa. Sen sijaan konekivääriampuja- ja radistikurssi oli juuri alkamassa ja menin sinne paremman puutteessa. Kurssi oli nimeltään Lentokoneradiosähköttäjä- ja kk-ampujakurssi. Ensimmäinen lento tapahtui lentokirjan mukaan 8. päivä helmikuuta 1940. Se oli tosi kylmä päivä. Tehtävänä oli valokuvata Kauhavan latoja kamerakonekiväärillä. Pari-kolme filmiä piti ottaa. Mutta avokoneesta, semmoiset ilmaa läpäisevät lapaset kädessä, tämä oli mahdoton urakka. Minun käteni jäätyivät siinä aivan jäisiksi, aivan sinisiksi. Ei ollut paljon nahkaakaan jäljellä ja sairastin näitä käsiä vuosikausia. Kädet ovat tällä kertaa terveet edelleen. Tämä oli minulle alku.

Kurssilla opetettiin tietenkin radiosähkötystä, hieman radiotekniikkaa, myöskin ampumista konekiväärillä ilma- ja maamaaliin. Myös painiin sain opetusta, kun kurssitoverini Vaito Simanainen piti minua harjoitusvastustajanaan ja heitteli Karvalan 'haalilla', Nuorisoseuran talolla, kuin jauhosäkkiä. Simanaisesta tuli jatkosodassa tunnettu kaukopartiolentojen radisti. Sodan jälkeen hänen veljestään tuli vapaapainin maailmanmestari. Vaito itse loukkaantui karsinnoissa Lontoon Olympialaisiin ja oli parhaita vain Suomessa. Tuskin minua siihen nyt hänen hyvyyteensä oli paljoakaan osunut.

Kurssi päättyi kohta sodan päätyttyä ja meidät siirrettiin Luonetjärvelle Pommituslentolaivue 42:een, kapteeni Armas Eskolan kouluun. Hän nimittäin opetti meille sähkötystä, hän oli vanha viestimies ja innostunut opettaja. Vaati meiltä myöskin Ensimmäisen Luokan taitoa, minulta taisi jäädä vastaanotto vähän vajaaksi mutta lähetys meni paremmin. Juhannuksen alla olin mukana radistina Avro Ansonissa joka laski kentän reunaan ja hajosi siihen. Loukkasin siinä jalkapöytäni niin, että jouduin pariksi viikoksi sairastuvalle. Juhannuksen jälkeen jouduimme eräänlaiseen poistumiskieltoon pariksi viikoksi, meille käsittämättömästä syystä. Makailimme haalarit eli lentovarusteet päällä Luonetjärven rannalla. Uiminenkin taisi olla ainakin aluksi kiellettyä vaikka kesä oli lämmin, samoin järven vesi. Kesken kesäisen rantaelämän meidät lähetettiin muistaakseni Kemiin ampumaharjoituksiin Blenheimista ilmamaaliin. Kemistä lennettiin, päästiin siis lentämällä, takaisin Luonetjärvelle ja sieltä siviiliin jatkamaan keskenjäänyttä koulua.

Poistumiskieltomme eli valmiustilamme saattoi johtua kesän kireästä tilanteesta uudella rajalla. Ryssä taisi hämätä rajoilla paljon enemmän kuin osasimme aavistaakaan. Vasta aivan hiljattain, tämä hiljattain tarkoittaa vuoden 1991 syksyä, olen kuullut rajan pinnassa olleiden kokemuksista tuolta ajalta. Olimme kaiketi hyvin suuressa lähtövalmiudessa, jos tilanne olisi vielä kiristynyt. Me vain syyttelimme jotain nuorta vänrikkiä liiasta kadettikoulun antamasta innosta. Sitten kuitenkin palasin uudelleen armeijaan IlmaUK13:lle.

Virtuaalilentäjät ry - Kauko Aho. Kuva: Kauko Aho Kauhavalaisilla koulupojilla oli luonnollinen halu tulla lentäjäksi. Lentokoneet kuuluivat siellä jokapäiväiseen elämään. Ne väänsivät taitolentoa, sanottiin silloin akrobatiaa, päivittäin. Meillä oli ennestään mukana entisiä yläluokkalaisia mukana. He olivat idoleitamme: Aimo Halppinen, Olli Mäenpää, Mauno Fräntilä, Aimo Huhtala, Tauno Kangas, Mikko Sarparanta ja niin edelleen. Luokaltani pyrkivät kaikki kynnelle kykenevät keväällä -41 alkavalle ohjaajakurssille IlmaUK 13. Vain kolme hyväksyttiin - eli kolmannes.

Tarkastelisin sitten vähän lentäjäkoulutusta siihen aikaan. Tässä tarkoitan lentäjällä vain koneen ohjaajaa. Tässä on tietenkin tämmöistä itsekeskeisyyttäni ja vinoutuneisuuttakin, koska itse pyrin muistelemaan kokemuksiani ja mielipiteitäni. Minulla oli jo kurssille tullessani kokemuksia Ilmasotakoulusta talvisodan aikana sekä Pommituslentolaivue 42:sta talvisodan jälkeen, jolloin sain lentokoneen kk-ampuja-, sähköttäjäkoulutuksen. Olin ollut aikanaan kolme vuotta Suojeluskunnan jäsen ja sotinut siellä. Noilta ajoilta en muista paljonkaan turhaa saksalaista jääkärisimputusta. Silloin vaan opeteltiin sodankäyntiä.

Lentäjäksi pääseminen oli tuohon aikaan monen pojan haave. Siinä oli huomattavan paljon jännityksen mystiikkaa. On tietenkin sanottava että meissä Pilvenveikoissa on yhä tänäkin päivänä lapsenomaista viehtymystä kaikkeen ilmailuun liittyvään. Vaikka onnettomuudet ja hengenvaara olivat siihenkin aikaan yleisiä, ne antoivat oikeastaan vain lisämaustetta lentäjän haaveisiin. Niinpä sitten luokkamme Kauhavan lukiosta pyrki ohjaajakurssille keväällä -41 käytännöllisesti katsoen kaikki kynnelle kykenevät, heikkonäköisetkin. Minä pääsin ohjaajakurssille ilman testejä ja psykoa, siis talvisodan aikuiset testit olivat silloin riittävä näyte ohjaajakurssille. Oikeastaan olin jo ennakolta määrätty kesällä -40, Pommituslentolaivue 42:n komentajan ja sähkötyksen opettajani kapteeni Armas Eskolan vaikutuksesta, ohjaajaksi Pommituslentolaivue 42:een. Tämä on ollut minulle vasta hiljattain paljastunut yllätys että Eskola, minun opiskelutoverini isä, oli tällä tavalla tavallaan ihastunut minuun siellä ollessani.

Olin kohtalaisen hyvä sähköttäjä, ehkä parempi kuin lentäjä siihen aikaan. Pari päivää ylioppilaaksi tulon jälkeen 4.6.41 menin kävellen Lentosotakouluun suoraan oppilasrakennukselle, joka oli tullut tutuksi jo talvisodan päiviltä. Lyhyen alkukasvatuksen jälkeen, eli tukka pois ynnä muuta sellaista ylemmän kurssin oppilaiden vaikutuksesta, siirryimme Laajalahdelle saamaan alkeiskoulutusta lentämisen jaloon taitoon. Olot olivat karut ja sotilaalliset mutta into oli kova. Asuimme itse rakentamissamme pahviteltoissa, kymmenkunta poikaa kussakin. Erityisesti muistuvat mieleen Horsmasalon Antin hienot juustot, joita hän sai kai suoraan Pariisista. Emme voineet sietää niiden kamalaa hajua kuumassa teltassa.

Sitten hetken kuluttua, jo muutaman päivän kuluttua, pääsimme jo lentämään yksin - taikka oikeastaan ensin kouluun ja sitten yksinlennolle. Tietenkin se jännitti jokaista, sehän oli ensimmäinen korkea kynnys lentäjän uralla. Raajojen kramppimainen jäykistyminen kuului opettajan moittimisen kohteisiin. Tämän kuullessani mietin keinoa - on huomattava juuri tämä 'mietin keinoa', koska elämässäni olen paljon omalla ajattelulla pystynyt monenlaisia puuhia ratkaisemaan ja tämä on ehkä yksi niistä ensimmäisistä. Siis mietin sitä miten pystyisin pitämään jalkojani rentoina. Käsien rentouttaminen oli helpompaa pitämällä pientä välystä sormien ja sauvan välillä, ainakin silloin kun opettaja ohjasi. Keinoni oli kävely jalkaterät aivan rentoina, siis aivan löysänä, tähän tapaan. Minä käveleskelin, vedin niitä perässäni, ja tämä auttoi ratkaisevasti minun yksinlennolle pääsyyni ja myöskin kohtalaisen hyvään arvosanaan, minkä majuri Huhtinen minulle antoi. Oli todella suurenmoista päästä yksin lentämään lentokoneella, Smolikilla. Jalat rentoina vain ja samoin kädet. Ensimmäisen yksinlentoni lensin saatuani koulutusta ylikersantti Torkkolalta vajaat 13 tuntia ja 95 laskua sekä majuri Huhtisen todettua lentotaitoni. Lento tapahtui heinäkuun 30. päivänä -41. Yksinlento sujui hyvin, arvosana oli 9. Laajalahdessa lenneltiin sitten aina syyskuun loppupuolelle saakka.

Ensimmäinen lentokonetyyppini oli Smolik, mutta ehdimme vielä lentää Viimalla ja Stieglitzillä, jotka olivat Smolikia mukavampia koneita molemmat. Kauhavalle palattiin sitten aikamoisina pilotteina. Harjoiteltiin taitolentoa ja uusina tyyppeinä aloiteltiin Tuiskulla ja Pyryllä. Tukka pois oli typerää, mutta kesäleiri Laajalahdella erittäin hieno kokemus. Olimme sitten myös upseerikoulussa saamassa johtajakoulutusta jalkaväen upseerikurssilla UK53 Niinisalossa. Päällimmäisenä muistona sieltä on erittäin heikko ruoka ja kovat pakkaset. Olihan talvi 41-42. Valkeajärveen jäätyi kiinni suuri määrä jääsahoja joilla olimme yrittäneet saada railoja jäihin. Toisena muistona on alapetilläni alapetilläni nukkunut Ralf Enckell. Hänestähän tuli myöhemmin Suomen YK-lähettiläs ja ETYKin sanomansaattaja ennen Helsingin kokousta, sekä toisena kouluttajamme, vaikeasti haavoittunut luutnantti, lääketieteen kandidaatti Ollila josta tuli vammaislääkäri. Olin Ollilan kämppää lämmittämässä muutamia kertoja, jolloin keskustelimme monista asioista. Erityisesti Enckellin hiihtotaito oli mainitsemisen arvoinen, se oli tämmöistä tyypillistä ski-walkingia, hän ei osannut liukua laisinkaan. Mutta sitkeästi hän hiihti kaikki harjoitukset saapuen usein vasta yöllä alapetilleni. Kauhavalle palasimme taas helmikuun puolivälissä, olimme tietenkin vänrikkejä mutta palveluksessa IlmaUK:n oppilaita. Tästä aiheutui silloin tällöin vähäisiä vaikeuksia, muutoin vuosi sujui ohjelman mukaisesti.

Sitten hieman lentämisestä. Tarkastuskoulutus ja tarkastuslento Pyry 22:lla: Syksystä -42 kevääseen -43 oli kurssimme johtajana majuri Larjo, kunnioitettu taitolentäjä, jota kapteeni Pertti Savolainen yritti jäljitellä. Hän opetti meille myös venäjää, eikä iltalomille ollut asiaa ellei osannut läksyä. Tarkastuslennot olivat hänen mieliharrastustaan, minullakin niitä tuli lentopäiväkirjan mukaan kolme kappaletta. Ollessamme maaliskuulla -43 Karvalassa Lappajärven rannalla ampumaleirillä hän opetti meille erityisesti Pyryn käsittelyä. Kaverit kertoivat, että lennolla oli erikoinen toiveohjelma, saimme esittää toivomuksia siitä minkälaisia temppuja halusimme oppia. Joku oli toivonut 'silmälaseja', ne olivat jonkinlaisia pystykäännöksiä, useita peräkkäin. Ulkopuolinen syöksykierre oli kuitenkin Larion mieliliike jolla hän kaiketi kokeili hermojemme lujuutta. Lopuksi oli maaliinlasku lakanalle Lappajärven jäälle. En enää muista toivomuksiani, ohjelmaan kuului kyllä joitakin tiukkoja kaartoja, jotka alussa tuottivat minulle lennettäessä Pyryllä kahdella henkilöllä vaikeuksia. Pyryhän oli semmoinen joka teki 'älyttömän' herkästi ainakin ensimmäisessä alkuvaiheessaan jos veti vähän liian tiukkaan sauvasta. Sitä seurasivat 'silmälasit', sen jälkeen pudotettiin noin 500 metriin, Larjo käski kääntää Pyryn selkälentoon ja sitten sauva eteen ja jalka pohjaan eli syöksykierteen aloitusotteet mutta selällään. Kone lähti heti pyörimään, mielestäni aika vinhasti. Irroitin otteeni ohjaimista ja ajattelin että kaipa Larjolla on sen verran itsesäilytyshalua, että ohjaa koneen ajoissa normaalilentoon. Ja niin kävikin. Liike päättyi kuitenkin jyrkänlaiseen kaartoon lähes puiden latvoissa. Takaa ei kuulunut mitään, ei kehuja eikä moitteita. Laskussa pyörät osuivat kyllä kohdalleen mutta liukkaalla jäällä ja tyynessä säässä Pyry ei halunnut pysähtyä lainkaan. Potkurin veto riitti kuljettamaan konetta liukkaalla jäällä. Ennen vastarantaa se kuitenkin pysähtyi, muistattehan että Lappajärvi on kymmeniä kilometrejä leveä järvi. Luulin että Larjo pistää minut kävelemään tukikohtaan koska lasku meni pitkäksi, mutta se ei ollut hänen tarkoituksensa. Minun piti kuitenkin kiivetä alas jarruttamaan pitämällä kiinni siivestä, siivenkärjestä. Sen verran pystyin lopulta jarruttamaan että saatiin kone kääntymään kohti Karvalan rantaa. En saanut kuulla hänen kommenttejaan, enkä niitä myöskään kysynyt, se ei ollut minun tapani. Joka tapauksessa arvonantoni kurssinjohtajaamme kohtaan säilyi.

Virtuaalilentäjät ry - Kauko Aho. Kuva: Kauko Aho Ulkopuolinen syöksykierre Pyryllä lähellä pintaa sekä pitkä liuku liukkaalla jäällä ovat jääneet iäksi mieleeni. Vasta hiljattain kuulin ihmeekseni, että tällaisia yhdistettyjä koulu- ja tarkastuslentoja ei annettukaan kaikille lentoryhmämme oppilaille. Toiset minulle tehdyt tarkastukset olivat mittarilentotarkastuksia eikä taitolentotarkastuksia. Sitten tietenkin meillä oli, opittuamme lentämään vähän varmemmin, työnä tähystäjien lennätys. Lentoja annettiin Laajalahdella ja sinne meidät majoitettiin ohjaajien, meidän opettajien majoitusparakkeihin. Ne eivät olleet häävejä, sadesäällä varsinkaan.

Yhteensä lennätin silloin 47 lentoa tähystäjäoppilaiden kanssa. Mukana oli myös kurssiltamme pudonnut tähystäjäoppilaana, vänrikki Tolvanen, eli myöhemmin paremmin tunnettu Tuntemattoman sotilaan sotamies Rokkana, sekä ennen kaikkea tuleva tähystäjäni vänrikki Martti Ylikoski. Hänestä tuli hyvä, rauhallinen tähystäjä joka teki työnsä aina pelotta ja luotettavasti. Pelkäävästä ja hätäilevästä tähystäjästä oli vain haittaa lennolla.
Moni seuraavana kesänä lensi myös viimeisen lentonsa, muun muassa tähystäjät Rönkkö, Suhonen, Porkkala, Salakari ja Ottonen. Joitakin tapasin kevättalvella -45 Teknisessä korkeakoulussa opiskelemassa tekniikkaa kanssani, muun muassa Viljo Ahtee josta tuli myöhemmin rakennushallituksen pääjohtaja.

Edellisen kurssin tähystäjistä, tähystäjäoppilaista, olin lennättänyt muun muassa oppilaita Viktorzon, Öberg ja Heilimo. Heilimon kanssa olin kesällä -44 ehkä voimakkaimmassa it-tulessa, 40-millisiä ammuksia, mihin olen joutunut. Ihailin sitä rauhallisuutta millä hän suhtautui tilanteeseen. Pommituslento tehtiin silloin ennen puoltayötä 20. kesäkuuta Huumolan seuduille, aika lähellä Viipuria.

Eräs muisto vielä Kauhavalta, siellä oli myöskin hyvin reilua meininkiä aina aika ajoin. Tämä tapahtui ennen juhannusta -43. Suoritimme silloin viimeisiä taisteluharjoituksia usean koneen ryhmänä. Harjoitus päättyi ja vedin koko ryhmän pinnassa kylän yli etelään ja edelleen loppukaartoon. Tehdessäni Pyryllä vähän huolimattomasti kolmen pisteen laskua kone sakkasi nopeasti oikealle siivelle. Tämä oli semmoinen Pyryn 'älyttömän' alku: siivenkärki kosketti maata ja taittui noin 40 senttimetrin pituudelta, muuten lasku loppui kyllä hyvin onnellisesti. Pintakoukkauksen takia koko ryhmä, eli kymmenkunta poikaa, pantiin lapioimaan kentän pohjoispuolella olevaa lentokonesuojaa, sen maavallia. Tämä oli siis juhannusaattona tämä tapahtuma. Se olisi ollut valtava urakka mutta onneksi heinä oli kasvanut pitkäksi ja esti näkyvyyttä hallilta katsottuna. Lapioimme vain sen verran ettei suojan maavalli näkynyt yli heinän, ja siinäkin oli urakkaa. Siipirikosta huolimatta minäkin pääsin juhannuslomalle ja ihme oli tapahtunut loman aikana: kauhavalaiset mekaanikot olivat korjanneet siiven eikä asiasta puhuttu sen koommin mitään.

Virtuaalilentäjät ry - Kauko Aho. Kuva: Jukka O. Kauppinen Täydennyskoulutus tapahtui Vesivehmaalla, siellä ammuttiin aika lailla. Olin silloin miettinyt tätä ammuntaa, lähinnä maalien lähestymistä sillä tavalla, etten vaarantanut hinaavaa konetta vaikka ammuttiinkin kovilla. Tällä itse kehittämälläni menetelmällä, joka sitten myöhemmin osoittautui hävittäjä-ässä Hasse Windin menetelmäksi, sai osumia lähes 100 prosenttia. Tarkemmin sanottuna tässä muutamia lukuja: maamaaliin ammuttessa, tämä tapahtui jo Kauhavalla, sain keskiarvon 9,3, ilmamaaliin 8,8 eli keskiarvo 9. Ja tulokset paranivat vielä edelleenkin, jos suinkin mahdollista, kun oppi oikein tämän lähestymistavan oikealla tavalla.

Nämä täydennyskoulutuksen ammunnat Vesivehmaalla suoritettiin Waspi-FR:llä ja ne tehtiin parin päivän kuluessa. Maamaaliin ammuttaessa sain ensimmäisessä ammunnassa sadasta laukauksesta 49 osumaa, toisessa ammunnassa vastaavasti 59 osumaa. Ilmamaaliin ammuttaessa vastaavasti sadalla laukauksella 90 osumaa ja sitten 200 laukauksella 150 osumaa ja vielä lopuksi 200:lla laukauksella 138 ja 156 osumaa.

Eräs kriittinen huomautus kuitenkin tähän: on huomattava että sotilaslentäjätodistukset myönnettiin neljä päivää aikaisemmin, eikä ampumatuloksillani ollut mitään vaikutusta siihen mihin laivueeseen minut määrättiin. Toki olin toivonut pääseväni hävittäjiin, mutta matkustin Luonetjärvelle Blenheimiin eikä tästäkään ratkaisusta ollut mitään pahempaa haittaa. Mutta joka tapauksessa tämä systeemi, että todistukset kirjoitetaan aina ennen suorituksia, oli vähän outo. Minua harmitti kovin siihen aikaan.

Virtuaalilentäjät ry - Kauko Aho. Kuva: Kauko Aho Luonetjärvellä kaksimoottorikoulutus oli hidasta. Lennettiin vain silloin tällöin hyvin harvakseen. Oli kyllä huono sää, mutta koulutuksen hidastamiseen oli varmaan muitakin syitä. Kun sitten koulutus lopulta päättyi pääsin Pommituslentolaivue 42:een, vanhaan tuttuun laivueeseeni, ja sain siellä hyvän lentueenpäällikön, luutnantti Aimo Huhtalan. Oikeastaan meidän kohdallamme sota alkoi vasta tässä vaiheessa.

Lopussa kerrotaan majoittumisesta. Sain aluksi alapetiin Lasse Rouhiaisen, hän oli Nurmoilassa suorittamassa jotain tehtävää. Nurmoila oli kuuluisa paikka kirpuistaan ja hän toi niitä tullessaan myöskin omaan sänkyynsä, jossa minä olin nukkunut. Olin oikeastaan tyytyväinen, ettei tarvinnut nukkua siinä kirppusängyssä sen pitempään. Lasse Rouhiainen joutui hyppäämään koneestamme 1. päivä elokuuta -44. Hän tarttui lentokoneen peräsimiin ja tuli suutarina koneen mukana alas ja kuoli siinä. Samoin kävi myös lentokoneen kk-ampujalle, hän haavoittui koneessa eikä pystynyt hyppäämään ollenkaan. Niin että siinä meillä oli kahden henkilön tappiot. Minä pelastuin laskuvarjon avulla, hyppykorkeus oli vaan joku 50 metriä, eli hyppy tapahtui hyvin matalalta, aivan pinnasta. Samassa yhteydessä ammuttiin vielä kaksi muutakin meidän laivueen konetta alas.

Tämä minun juttuni oli nyt tämmöinen luento saamastani lentokoulutuksestani ja jota pidin kaikinpuolin hyvänä. Siinä oli jotakin aina toivomisen varaa mutta ainahan sitä toivoo parempaa.

Kiitoksia.


Kauho Ahon sotalennot ja opinnot

Sotaveteraani Kauko Johannes Aho

Syntynyt Soinissa 14. syyskuuta 1922
Isä, vaatturi Juho Vihtori Aho. Isäni ja veljensä lyhensivät sukunimensä Laasasenaho vuosisadan alussa USA:ssa, mukavuussyistä.
Äiti, Anna Lyydia Aho, os. Korvenranta.

Opinnot:
Soinin kirkonkylän kansakoulun alakoulu: 1928 ... 30
Välivuosi 1930   31, koska yläkoulun opettajilla oli minua vanhempi poika (serkkuni) alemmalla luokalla alakoulussa.
Soinin kirkonkylän kansakoulun yläkoulu 1931 ... 35.
Kauhavan keskikoulu ja lukio 1935... 1941. Ylioppilastutkinto 1941.
Helsingin Teknillinen Korkeakoulu 1943 ... 1948.
Dipl.Ins. tutkinto, 1948,
Tekn. Lis. tutkinto, arvosanalla 'erittäin hyvä', 14.12.1965.
Tekn.Tri tutkinto, arvosanalla 'hyväksytty', 10.09.1968.

Päätoimet:
VTT, assistentti 1947   48
Valtion maatalouskoneiden tutkimuslaitos tut, ins, 1948 ... 61
Varnet, Tourulan tehdas, artikkeli ins.1962.
Valtion maatalouskoneiden tutkimuslaitos, tekn. os pääll, 1963 ... 71. Lappeenrannan Teknillisen Korkeakoulun vt. professori 1971   72. Tampereen Teknillisen Korkeakoulun professori 1972 ... 87.

Sivutoimet:
Helsingin Teknillisen Oppilaitoksen tuntiopettaja 1950 ... 60.
Helsingin Teknillisen Korkeakoulun erikoisopettaja 1952 ... 73.
Tampereen Teknillisen Korkeakoulun konetekniikan osaston johtaja 1974  79

Useita teknillisten alojen toimi  ja neuvottelukuntien jäsenyyksiä kuten:
KTM:n dieseltutkimustoimikunta, jäsen 1959 ... 68.
VTT:n työsuojelulaboratorion neuvottelutoimik. puh.joht. 1975 ... 80.
Suomen Tribologiayhd. perustajaj. ja johtok. puh.joht. 1077 ... 87 ja kunniapj 87   
Intern. Tribology Councilin vpj. 1977 ... 87.
Tehdaspalveluyhdi. johtolk. j. 1984 ... 87, kunniaj. 87
Tampereen Teknillisen Korkeakoulun koneinsinöörikollan oltermanni
1981 ... 92, kunniaoltermanni 92 ..

Pilvenveikkojen puheenjohtaja 1999   2000.
Alan tieteellisiä julkaisuja yli 150 kpl.

Sotilaskoulutus ja osallistuminen sotalentoihin:
Kauhavan Suojeluskunta, Kauhavan Lukion joukkue 1937... 42
Lentosotakoulu, Lentok. kk ampuja ja rad. sähk. kurssi, 6.2.1940 - 3.04.40. Täyd.k/ Le.R.4 4.04. 40 - 15.07.40.
Ilm.UK 13 / LeSK 4.06.1941 - 12.11.41.
UK 53. 13.11.41 - 14.02.42.
Siirretty reserviin 26.12.1942.
LeSK ohj.oppil. 15.02.42 - 18.0743.
Täyd. LeLv35 19.07.43 - 31.08.43.
Täyd. LeLv17 1.09.43 - 9.03.44
PI el v.42 10.03.44 - 20.11.1944
Siviilin Seinäjoen sotilaspiiristä 23.11.44
Palvelusaika 3v.10 kk. 27 eli n. 3v 11 kk

Sotalennot:

Värtsilän tukikohdasta.10.03.1944 lähtien.

1. 22.03.44 klo 14.00  16.30 Petsanojen "potkukelkkatulkikohdan" pommitus Äänisjärven kollisrannalla. Lentoaika 2 h 30 min Suurin lentokorkeus 700 m. Mukana Kallio ja Salminen.

2. 30.03.44 klo 18.45   20.45 Merginon lentokentän pommitus, Aunuksessa. Syvärin eteläpuolella. Lentoaika 2 h, suurin lentokorkeus 2700 m. Valonheittimiä ja IT:tä Mukana Rouhiainen ja Salminen. Oma paluusuunnistus pimeässä yössä.

3. 3.04.44 klo 19,25   21.30 Kähyn lentokentän pommitus. Edellistä Iähempänä Leningradia. Lentoaika 2 h 5 min. Suurin lentokorkeus 3800 m. Mukana Suomalainen ja Kippola. Nousussa oli vähän vaikeuksia. Koneemme ei tahtonut nousta johtokoneen kanssa yhtä nopeasti. Valonheittimiä ja IT:tä.

4. 14.05.44 klo 8.30   10.00. Valokuvauslento. U   linjan kuvaus, neljä jonoa vedettiin. Happi loppui kesken. Mukana Antti Heilimo ja Emil Kemppinen

5. 18.05.44 klo 22.40   01.05. Merginon lentokentän pommitus. Lentoaika 2 h 26 min, suurin lentokorkeus 1800 m. Mukana Ahtee ja Rosendahl. Tietenkin runsaasti IT:tä. Ei muuten erikoista.

9.06.44, Neuvostoliiton suurhyökkäys Kannaksella alkoi.

6. 14.06,44 klo 22.25   00. 15. Kuuterselän pommitus. Lentoaika 1 h 50 min. Suurin lentokorkeus 1600 m. Mukana Kallio ja Kemppinen. Vihollisen suurhyökkäys oli alkanut.

7. 16.06.44 klo 14.35   16.45, Vihollisen raivauslaivaston pommitus Viipurinlahdella. Lentoaika 2 h 10 min suurin lentokorkeus 3500 m. Taivas täynnä omia ja vihulaisia, mutta myös ainakin kaksi Focke Wulf 190, joiden kyljessä oli rautaristi. Taisteluosasto Kuhlmay ?

8. 17.06.44 klo 23.45   01.25. Kuuterselälle ei huonon sään takia päästy. Kun Huhtalan Almon siiveltä sakeassa pilvessä ja pimeässä jäätiin, oli vaikeaa päästä pilven alle näkyvyyteen Kun puiden latvat näkyivät ja pilvien alle jäi vähän rakoa oli jo helpompaa. Jaoin pojille (Ellilä ja Kemppinen) taskustani löytyneitä keksejä. Niiden pureskelu rauhoitti. Vielä oli vaikeuksia todeta paikka, jossa olimme. Rautatieaseman nimikin oli peitetty vihollisen hämäämiseksi. Seudun tunsimme kuitenkin pimeässäkin. Lentämällä vain itään tultiin Laatokalle ja sitten pohjoiseen kohti Värtsilää. Suurin lentokorkeus oli alkumatkasta ollut 600 m ja koko lentoaika 1 h 40 min eli likimain sama kuin edelliselläkin Kuuterselän lennolla. Aimo Huhtalan lento oli sadas (100) sotalento. Minulle se oli vasta kahdeksas (8).

9. 20.06.44 klo 22.25   00.30. Huumola lähellä Viipuria. Mukana Antti Heilimo ja alik. Lampi (en muista enää etunimeä). Vihollisen kiila lähestyi Viipuria. 40 mm:n IT ampui harvinaisen voimakkaasti. Antti kehoitti kääntämään vain päin, koska maali oli siellä. Tämä Antin halu täyttää tehtävä tuntui minusta suurenmoiselta. Lentoaika oli 2 h.05 min. ja suurin lentokorkeus 2500 m. Olen pitänyt tätä ilmatorjuntaa kovimpana, mitä olen kokenut.

Laivue siirtyi Naarajärvelle 21.06.44.

10. 23.06.44 klo 00.00   02.00. Tallin hyökkäävän vihollisen pommitus. Lentoaika 2 h ja suurin lentokorkeus 2500 m. Mukana Kallio ja Lampi. Tavanomaista voimakasta IT:tä 40 mm:stä.

11. 26.06.44 klo 14.15   15.45. Tali. Lentoaika 1 h 30 min ja suurin lentokorkeus 1500 m. Mukana Martti Yli Koski ja alik. Kannosto. IT oli tavanomaista, tällä kertaa 20 mm:stä.

12. 30.06.44 klo 19.25   21.30. Tali. Lentoaika 2 h 05 min ja suurin lentokorkeus 3900 m. Mukana Yli Koski ja Kemppinen. Ilmeisesti viime kerralla IT oli voimakasta koska tällä kertaa kiivettiin ylemmäksi.

13. 1.07.44 klo 00.50   02.35. Ihantala. Lentoaika 1 h 45 min. ja suurin lentokorkeus 3200 m. Mukana Rouhiainen ja Kemppinen.

14. 3.07.44 klo 02.00   03.46. Ihantala. Lentoaika 1 h 45 min. ja suurin lentokorkeus 2900 m. Mukana Yli Koski ja Poutiainen,

15. 4.07.44 klo 12.15   14.05. Viipurinlahti. Lentoaika 1 h 50 min ja suurin lentokorkeus 2800 m. Mustat ukkospilvet molemmin puolin, Viipurinlahti alla, aurinko ja voimakas IT edestä ja salamat poikittain pilvestä pilveen. Se oli upea sodan näky. Sää ei voi unohtaa eikä sitä osannut edes pelätä. Mukana olivat Yli Koski ja Kannosto.

16. 5.07.44 klo 19.15   21.20. Äyräpää Lentoaika 2 h 05 min ja suurin lentokorkeus 3000 m. Mukana Yll Koski ja Kemppinen. Painopiste siirtyi pitkin Vuoksea Itään.

17. 6.07.44 klo 5.55   7.55. Äyräpää. Lentoaika 2.00 h ja suurin lentokorkeus 3600 m. Mukana Saarenheimo ja Kemppinen Lentokorkeudesta päätellen 40 mm:n IT oli voimakasta.

18. 6.07.44 klo 18.45   20.35. Uuras. Lentoaika 1 h 50 min ja suurin lentokorkeus 3200 m. Voimakas räjähdyspilvi nousi Viipurista lähes lentokorkeuteen. Mukana olivat Yli Koski ja Kannosto.

19. 9.07.44 klo 11.00   13.00. Äyräpää. Lentoaika 2 h ja suurin lentokorkeus 3800 m, Mukana olivat Yli Koski ja Kannosto.

20. 14.07.44 klo 00.50   03.05 Lavajärven kylä. Lentoaika 2 h 15 min ja suurin lentokorkeus 2800 m.. Mukana olivat Yli Koski ja Kemppinen.

21. 14.07.44 klo 10.50  14.45 Vuosalmi Lentoaika 1 h 55 min ja suurin lentokorkeus 4700 m. Mukana olivat Yli Koski ja Kemppinen. Tämä taisi olla suurin pommituskorkeus.

22. 14.07 44 klo 18.15   20.25 Pitkäranta. Lentoaika 2 h 10 min ja suurin lentokorkeus 2300 m. Mukana olivat Yli Koski ja Poutiainen.

Virtuaalilentäjät ry - Kauko Aho. Kuva: Jukka O. Kauppinen 23. 15.07.1944 klo 01.10   03.10. Äyräpää. Lentoaika 2 h ja suurin lentokorkeus lentokorkeus 5200 m. Mukana olivat Yli Koski ja Kemppinen. Tämä se vasta korkeusennätys oli. Oli parasta lentää ylhäällä.

24. 15.07.44 klo 16.20   18.20. Vuosalmi. Lentoaika 2 h ja suurin lentokorkeus 5000 m. Mukana olivat Yli Koski ja Kemppinen.

25. 15. 07.44 klo 23.15   2.00. Nietjärvi, Lentoaika 2 h 45 min ja suurin lentokorkeus 2500 m. Mukana Yli Koski ja Kemppinen.

26. 16.07.44 klo 11.20   13.30. Vuosalml, Lentoaika 2 h 10 min ja suurin lentokorkeus 4700 m.. Mukana Yli Koski ja Kemppinen.

27. 22.07.44 klo 02.15   04.30. Vekarus. Lentoaika 2 h 15 min ja suurin lentokorkeus 1600 m. Mukana Yli Koski ja Kemppinen.

28. 23.07.44 klo 04.55   07.05. Ägläjärvi. Lentoaika 2 h 10 min ja suurin lentokorkeus 1600 m. Mukana Yli Koski ja Kemppinen.

29. 26.07.44 klo 19,20   21.35 Kollaa. Lentoaika 2 h 15 min ja suurin lentokorkeus 3200 m. Mukana Ellilä ja Kemppinen.

30. 28.07.44 klo 01.30   03.45 Kollaa. Lentoaika 2.15 min ja suurin lentokorkeus 2600 m. Mukana Saarenheimo ja Lempi. Saarenheimo mittasi radiosta tulevan Marika Rökin korkean sävelen pituuden laulussa Warum. Oli kaunis aamuyö ja kaukaa näkyi vaakasuoraan eteneviä valojuovia. Varmaankin ne olivat hävittäjien ammuksia. Ampumaetäisyys näytti toivottoman pitkältä.

31. 31.07.44 klo 19.55   22.05. Kuolismaa. Lentoaika 2 h 10 min ja suurin lentokorkeus 1900 m. Mukana Yli Koski ja Kemppinen.

Virtuaalilentäjät ry - Kauko Aho. Kuva: Jukka O. Kauppinen 32. 1.08.44 klo 03.05   04.30. Vuonteleen sillat. Lentoaika 1 h 20 min ja suurin lentokorkeus 3000 m. Mukana Rouhiainen ja Kemppinen. Vihollishävittäjä ampui koneen tuleen. Kemppinen kuoli koneessa. Rouhiaisen laskuvarjo taittui auenneena lentokoneen peräsimiin. Nähdessäni Rouhiaisen poistuneen kattoluukusta nousin ylös istuimelta ja poistuin koneesta. Vedin lukkovaijerin Irti, varjo aukeni ja jäin välittömästi keinumaan Tohmajärven rannassa olevan männyn latvaan.

12.08,44, Yöhävittäjäpsykossa

33. 16.08.44 klo 06.30   08.15. Valokuvaus Virolahdella. Lentoaika 1h 45 min ja suurin lentokorkeus 5000 m. Mukana Yli Koski ja Poutiainen.

4.09.44, Aselepo alkoi
1.10.44, Lapin sota alkoi

34. 2.10.44 klo15,10 18.10, Pommitus Ranuan tien varressa. Lentoaika 3 h. Suurin lentokorkeus 1000 m. Mukana Ellilä ja Rauhamaa. Lähtö Naarajärveltä ja lasku Vaalan kentälle. Aamulla Vaalasta Paltamoon tankkaamatta 20 min.

35. 18.10.44 klo 11.50   14.05. Pommitus Kittilän tien varressa. Lentoaika 2 h 15 min. Suurin lentokorkeus 500 m. Mukana Tu lonen ja Kannosto.  Lähtö tapahtui Paltamosta ja välilasku Kemin tyhjälle ja hävitetylle kentälle. Jatkolento samana päivänä klo 15.30   16.40 Kemistä Paltamoon. Kokonaislentoaika 3 h 25 min. ilman välitankkausta.

24.11.44, Siviilin

Opinnot TKK:ssa:
16.02.44 Helsingin toinen suurpommitus.
Tulin silloin trigonometrian tenttiä varten
Helsinkiin.
18.02.44. Elfing 1 TrIgonometrian tentti
26.05.44, Matematiikka 1 , Myrberg
Virtuaalilentäjät ry - Kauko Aho. Kuva: Kauko Aho 28.05.44, Hilkan kanssa kihloihin
24.09.44, Matematiikka H, Nyström
28.11.44, Ilmoittautuminen TIKK:hon.
06.01.45, Kansantalous, Harmaja
09.02.45, Konepiirustus, Verkkola
05.03.45 Statiikka, Stenij
13.0345, Mekaaninen teknologia, Pero
04.04.45, Deskript. geometria, Nyström
16.06.45, Sähkömitt. tekn. harj, Laurila
19.06.45, Sovell. matematiikka, Nyström
22.06.45, Kemian peruskurssi, Gripenberg

Ylennykset:
Vänrikki 15.02.1942 Yp.49/42
Luutnantti 27.08.1944 Yp.130/44
Yliluutnantti 4.06. 1968 Tas. Pres sotk 9/68

Kunniamerkit:
VR 4 sa 25.08.44 miekkolneen
VR 4 tlk miekkoineen tammenlehvän kera 29.12.44
SVR Ritarikunnan I luokan ritarimerkki 6.12.84
Valt.virka amrk. 4.12.87
Ts mm 1940 soljella Kenttäarmeija
Ja mm 1957
Suomen lentomerkki ohjaajalle,1943
Ilmavoimien muistoristi soljella Lentojoukot 6.03.56
Sininen risti, helmikuussa 1993

Distinguished Leadership Award for Outstanding Service to the Product Development and Teaching Professions / The American Bographical Institute
Kutsuttu Suomen Metsätieteellisen Seuran varsinaiseksi jäseneksi, 16.04.1971.
Kutsuttu Suomen Tribologiayhdistys ry:n Kunniapuheenjohtajaksi, 1.10.1987.
Kutsuttu Tehdaspalveluyhdistyksen Kunniajäseneksi 11.04.1988.
Kutsuttu Tampereen Teknillisen Korkeakoulun Koneinslnöörlklllan kunniaoitermanniksi 92.


Virtuaalilentäjäyhteisön onnisttelut Kauko Ahon 80-vuotispäivänä 14.9.2002

Virtuaalilentäjät ry - Kauko Aho. Kuva: Jukka O. Kauppinen Kaikesta yhteisestä kiittäen ja huomisen tapahtumia odottaen,
Jukka O. Kauppinen, VLeLv Icebreakers, Virtuaalilentäjät ry

Ilmaa siipien alle,
Jussi Soini, VirtuaaliTukiLentoLaivue

Sydämmelliset onnittelut 80-vuotiaalle päivänsankarille.
Jari-Matti "Jasz" Taskinen

Pitkää ikää ja terveyttä.
Tuomas Haarala
Lart / VLeLv Icebreakers, Gefechtsverband Kuhlmey

Sydämmelliset Onnittelut !
 Marko Salo
-maqu-  =VleLv Moosefly=

Sydämmelliset Onnittelut 80 vuotis päivän johdosta
Kunnioittaen ja kiittäen,
Isto "Iku" Tiihonen
-iku- Crashers' Club

Onnea ja pitkää ikää Pilven Veikolle!
Christian Tampio
Flanker, Lentolaivue 34

Paljon onnea 80 vuotiaalle Kauko Aholle.
kunnioittaen
Janne Kallela
Netfly, Gefechtsverband Kuhlmey

Onnea 80- Vuotispäivän johdosta.
Terveyttä ja pitkää ikää toivottaen, kunnioittaen.
LLv26_Hogleg   Timo Kilpinen

Paljon onnea ja pitkää ikää 80-vuotiaalle Kauko Aholle.
Kunnioittaen.
Pentti Kurkinen
Buffalo, Gefechtsverband Kuhlmey

Onnittelut 80-vuotiaalle lentäjäsankarille
Ville Ranki
VLeLv Icebreakers

Sydämelliset onnittelut 80- vuotispäivän johdosta.
Kiittäen ja kunnioittaen.
Matti Lehti
Matson, Crashers' Club / Gefechtsverband Kuhlmey

Sydämmelliset Onnittelut Kauko Aholle
Teidän 80-vuotis päivän kunniaksi.
Pertti Lindewall
"Perttt"

Sydämmelliset Onnittelut 80 vuotis päivän johdosta
Kunnioittaen
Teemu 'Teme' Perheentupa

Sydämelliset onnittelut 80-vuotispäivänne johdosta.
Kunnioittaen,
Matti Yrjölä / VHleLv 24

Sydämelliset onnittelut Kauko Aholle merkkipäivän johdosta.
Kunnioittaen
Jari Halivuori
Elk, Gefechtsverband Kuhlmey

Sydämelliset onnittelut 80-vuotispäivänänne omasta ja yhdistyksemme
puolesta! Suurkiitokset korvaamattomasta avustanne Virtuaalilentäjien
historiaprojektille !
Kunnioittaen,
Timo "Kossu" Niiranen
Puheenjohtaja
Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry

Sydämmelliset Onnittelut 80 vuotis päivän johdosta
Kunnioittaen ja kiittäen,
Olli "oiva" Lehojärvi
-oiva- Crashers' Club

Parhaimmat onnittelut merkkipäivän johdosta !!
Harri ' Harppa' Niemi

Kauko Aholle lämpimät onnittelut.
<SALUTE> ja KL
dadada
lentokersantti, LUMILAPIOLENTUE

Sydämelliset onnittelut todelliselle Blenheim-lentäjälle virtuaaliselta
mersukuskilta. Vielä tuoreena virtuaalilentäjänä arvostan panostanne
yhdistyksemme ja harrastustoimintamme hyväksi ja ennen kaikkea, aivan
toisella tasolla, kunnioitan tekojanne Suomen itsenäisyyden puolesta.
Kunnioittaen
Pekka Potka
murmur,  II / Jagdgeschwader 3 "Udet"

Onnittelut 80 vuotis päivän johdosta.
Kunnioittaen
Esa "Örkki" Väyrynen
Osasto Lagus

    Sydämmelliset onnitteluni 80 vuotis päivänne johdosta.
Kiitokset vapaasta Suomesta teille ja kohtalotovereillenne.
Ari "ardesi" Simolin    =VLeLv41 Moosefly=

Lämpimät 80-vuotis toivotukset täältä viileästä
pohjolasta ja pitkää ikää.
Terveisin Risto Korva VLeLv Icebreakers Oulu

Parhaimmat onnittelut 80-vuotispäivänne omasta ja virtuaalilaivueemme
puolesta! Suuret kiitokset myös innoituksestanne, esimerkistänne ja uhrauksistanne Isänmaamme ja meidän kaikkien nuorempien sukupolvien hyväksi.
Sami "BlauKreuz" Kukkonen
Varapuheenjohtaja, Virtuaalilentäjät ry.
Komentaja, (virtuaali)Lentolaivue 34

Sydämelliset onnittelut 80-vuotta nuorelle lentäjäsankarille ja
suurkiitokset työstänne Suomen vapauden edestä!
Kunnioittaen
Jarmo Paimen
'jartsa' virtuaalilentolaivue Jagdgeschwader 3 'Udet'

Parhaat onnittelut merkkipäivänne johdosta!
Ville "Camouflage" Pitkänen
Virtuaalilentäjä
Varakomentaja, (virtuaali)Lentolaivue 34

Sydämmelliset syntymäpäiväonnittelut Herra Aholle.
Santtu Ahonen
VLeLv Icebreakers

Syntymäpäiväonnittelut merkkipäivän johdosta.
-ok---, oko
Olli Korhonen
VLeLv Icebreakers, Gefechtsverband Kuhlmey
Virtuaalilentäjät ry:n hallituksen varajäsen

Lämpimät Onnittelut merkkipäivän johdosta.
Matti Saloranta
-tern-   Crashers' Club
Tiira     Gefechtsverband Kuhlmey

The warmest of birthday greetings from NE Ohio, USA <Salute>
kbobJG26

Greetings and happy birthday!
Regards,
Chris Williams
Virginia, USA

Happy Brithday Sir<80> You don't look a day over 60!!
Dean Mahoney<--kiwi>
Kobe, Japan

Happy birthday, and many more sir!
<SALUTE>
Tim Wysko
North Eastern New York

Happy birthday!
Frank Baldwin
London UK

80 years young...
Congratulations from Toronto, Canada on your 80th birthday. May you have many more.
Man Utd

Happy 80th B'Day Sir, <SALUTE>!
Best Regards,
Josh A. Borton (-jbot-)
Hamilton, Ontario, Canada

Happy 80th Birthday Mr. Aho from down under in Australia.
Paul =bads= Bedford
Port Macquarie
NSW
Australia.

<Salute>
Happy 80th Birthday from Pittsburgh, Pennsylvania, U.S.A !!!
Virtual Pilot
Rittmeister Fokker,
JG80 + Hell's Ace's +

Happy Birthday Kauko, may you have many more too.
Regards,
Kev Gregory
Royal Air Force
C-130J Project Team
Atlanta GA, Marietta USA.

Happy Birthday from sunny Buffalo, New York
Neil-k, No. 6 Sqn. RAF Duxford Wing

Happy Birthday from Fort Worth, Texas!
Gunr
Fort Worth, TX

Have a great Birthday!
Rob"Backer"Stubbs
New York
United States

Happy birthday from Texas Professor Aho, and a big SALUTE for your service and dedication.
Helix- - The Haze - 100th F/BG

<SALUTE> Happy birthday sir !
From Beaverton, Oregon USA
Captain Kurt Livermore

Happiest of birthday's sir! May you and your wife enjoy many more!
Jeremy "wrench" Crise
Indiana, USA

Congratulations from ole Germany too.
Have a wonderfull Birthday, Sir.
Ralf "raffel" Haupt
Frankfurt, Germany

Happy birthday to ya from
Lemsko, Hamburg, Germany

HAPPY BIRTH DAY!! And Very Very Many More <SALUTE> From the Great Old USA New Orleanse, Louisiana
-horse

Warmest birthday greetings from Texas
thank you for your support.
Etexas

Happy Birthday professor and a snappy <SALUTE>
May you enjoy many more.
Skylar
Dayton Ohio USA

Happy Birthday Mr. Aho and best wishes for many more to follow!
From the great Northwest in America - <SALUTE>!
Sasquatch

Happy 80th Birthday Mr. Aho! from Vancouver, BC, Canada.
A crisp <SALUTE> to a WWII Veteran. Thank you for your continuing support of our hobby!
Fbat - The Pale Riders

Happy Birthday, Sir!
From Kansas City, home of the finest Barbeque in the world!! <SALUTE>!!
+jagd+

The warmest, and best happy B-day to ya Sir. <Salute> from Templeton, MA, USA! May you have many more birthdays that are just as good if not better.
Sincerly,
Steve Runnels

Hyvää syntymäpäivä!
soovib Eesti poiss Kanadast <SALUTE>
granit

Happy Birthday from Northfield, Minnesota!
Mury

Warmest regards and best wishes on your birthday Mr. Aho.
John "Tora" Connell
Yokkaichi
Japan

Happy Birthday
May you have many more!!! Best wishes from SoCal.
Regards,
olddog, Riverside, CA USA

Happy 80th birthday sir from: Nashville,Tennessee USA!!!
=fear= "F.N.G"

<SALUTE> Congratulations from Recife, Brazil.
Regards,
marcao

Best wishes on your 80th Birthday Professor Aho!!
May you enjoy many more!
<SALUTE> from Ohio, USA
Mike Purton

Happy Birthday, Sir!
From the Netherlands.
*salute!*
Jan Weniega

Congratulations from Columbus, Ohio, USA on your 80th birthday. May you have many more.
Michael "Tahoe" Grube

A Warm happy 80 th birthday from Portugal! <SALUTE>!
pilas-

Congratulations from Stockholm, Sweden
hurra hurra hurra hurra !!!
=save=

HAPPY BIRTHDAY!!! hehe and many more :)
from Rebel
Erial, NJ - USA

Happy birthday from italy ! Wish u the best!
Borghese

Happy Birthday Mr. Aho - I hope you have 80 more birthdays!
Salute!
Johnny

Happy Birthday
Brandon
San Diego, California USA
 
A big Happy Birthday from the USA!
Hopeing for many more for you and yours!
Unpilot

Everything we do here is to honor what you and others did in real life.
Salute!
Thomas D.
USA

happy birthday!!
i hope you have many more
Lillogg, usa

Happy Birthday, and I applaud you for your faith and effort in the field of flight simulation.
-Drusus
Michigan, USA

Professor Aho,
Your contributions to the free peoples of the world is deserving of the utmost respect and gratitude from every nation. On behalf of myself and many of my collegues, THANK YOU and HAPPY BIRTHDAY!
~R.
Capt., U.S.A.F.

Happy Birthday from Canada
Wiggum
S! From NYC.
Thank you.
 Marklius, USA

Happy Birthday!! Later, have many more happy bdays!
From Killax,
Miami, Florida, USA

Happy Birthday!
-Jinky Von Richthofen,
Lansing, Michigan, USA

happy birthday, keep the sun to your back and may you never meet you shadow..
Russ
Ohio, USA

Happy Brithday!
Keogh

Hyvää syntymäpäivää toivottaa >LEIJONAT< -laivue!
Bushwack
Kanttori
STUNTT
Kjp
FinBlitz
SkyHigh
Garpy
JoppeX
Jazzt
Coulomb
SereWiz
Torak
Bizman
MrRiplEy
Keksa
Tsingis
mipoikel

<SALUTE> and Happy Birthday, Professor Aho. Both your wartime bravery and engineering prowess make you someone I would love to meet someday.
Austin Gosling
Munich, Germany

Hyvää syntymäpäivää, Prof Aho <SALUTE>
Boldog születés napot, Prof Aho <SALUTE>
RBug
Pécs, Hungary

Happy Birthday Mr Aho
Saintaw

Happy Birthday, Professor Aho!
I think you will be interested to know that one of my student is a 82 year old WW2 pilot. I'm a flight instructor, and Mister Robert Wood, a British Wellington pilot, is still flying and shooting IFR approaches at 82 year old.
Long life to WW2 pilots, and thank you again for the time you always dedicate to fullfill our curiosity about your experience.
Olivier "Frenchy" Raunier.
Melbourne, FL

Hyvää syntymäpäivää!!
Toivottaa Joonas Konttinen, Kone-teekkari Lappeenrannasta, jonka kanssa vaihdoitte ajatuksia viime talvena Blitz 2002-tapahtumassa.

Happy Birthday Professor!
Gloves

With respect and admiration.
Happy birthday!
danish

<SALUTE>
Hyvää syntymäpäivää, Prof Aho
Xjazz

Feliz cumpleaños Sr. Aho!
Kisters
Argentina

Happy Birthday to you sir! I hope you have many more.
Randy Rogers......USA

Happy Birthday Sir.
Frodo
Missouri,USA

<SALUTE> to a hero of the ages! and HAPPY BIRTHDAY kameraden <SALUTE>.
may your presence in this age reflect on the past!
Reply w/Quote
theNewB
Canada

Greetings, congratulations and thanks
A happy birthday wish to you, sir, from the United States of America. You, and your generation carry the greatest degree of respect in my heart.
Thank you for all that you have accomplished!
Gods blessings to you and your family...
JFN "BBMAW"

Congratulations and a Very Happy Birthday sir.
snafu
Hall End, North Warwickshire, England

HAPPY BIRTHDAY
Congratulations on your 80th!
May you enjoy many more years to come.
RailRd
Richfield Mn USA

Happy 80th!
Happy 80th birthday, Professor Aho, and wishes of many more to come.
Manuel "Cognac" Santos
Brazilian, writing from Toronto, Ontario

Happy Birthday Mr Aho!
Best wishes
Jim Walsh/palef - Wellington, New Zealand.

<S> Mr. Aho
Happy Birthday from California.
midnight Target

Virtuaalilentäjät ry - Kauko Aho. Kuva: Jukka O. Kauppinen SISSU!
Happy Birthday. Drink some FPMO for me at the celebration.
Mike/wulfie

Happy Birthday and I hope you have many more.
I look up to someone with such knowledge and willing to share it with others.
I hope you have many more birthdays and many more happy days with your wife and family.
A big salute to you and all you flew with.
<S>
It matters not who you fought with it matters what you fought for.
Thank you Prof. Aho for sharing your knowledge with me and others.
Josh "Hawklore" T
Flordia,USA

As some may have read in these forums I also have a 'resource' in New Zealand, Spitfire pilot Alan Peart. I realise now what wonderful stories these pilots have to tell, their bravery and luck seem very simple and glorious from our historical perspective but at the time it must have been sheer hell. None of us would want to go through what they did, and in no small way, thanks to their actions, I hope none of us ever will...
Happy Birthday Mr Aho... and many more of them!
faminz
Wellington, New Zealand


Saatesanat

Tällä sivulla on Kauko Ahon helmikuussa 2004 Virtuaalilentäjät ry:n jäsenistölle pitämä esitys sekä muuta Ahoon liittyvää aineistoa.

Esitelmän puhtaaksikirjoitus: Mika "Boxter" Paananen
Valokuvat: Jukka O. Kauppinen, Kauko Aho
Oikoluku: Jukka O. Kauppinen
Ahon sotalennot, opinnot ja syntymäpäiväonnittelut: Jukka O. Kauppinen

Copyright VLeLv Icebreakers / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2004.

 

  

Viimeksi muokattu: 2005-04-25 00:19