|
Pikahakemisto: [
Muistoja koulutusajalta |
Kauho Ahon sotalennot ja opinnot |
Virtuaalilentäjäyhteisön onnisttelut Kauko Ahon 80-vuotispäivänä 14.9.2002 |
Saatesanat]
Virtuaalilentäjät ry:n Tampereella helmikuussa 2004 järjestämässä Urban Blitz 2004 -tapahtumassa vieraili myös paikallisia Pilvenveikkoja, sotalentäjäveteraaneja. Osa vieraista piti tapahtumassa myös puheen/esitelmän.
Tämän sivun artikkelissa Pilvenveikko, Blenheim-ohjaaja, Kauko Aho muistelee Ilmavoimien koulutusaikaansa 1939-1944. Lisäksi sivulle on liitetty lista Kauko Ahon sotalennoista ja muuta tietoutta sekä Kauko Ahon 80-vuotispäivän (2002) onnittelut.
Lisää Kauko Ahosta yhdistyksen sivuilta:
Esitelmän pitänyt Kauko Aho helmikuussa 2004.
Esitelmän puhtaaksikirjoitus: Mika "Boxter" Paananen
Valokuvat: Jukka O. Kauppinen, Kauko Aho
Oikoluku: Jukka O. Kauppinen
Muistoja koulutusajalta
Kauko Ahon esitelmä / Urban Blitz 2004:
Aikanaan vuonna -39 helmikuulla ensimmäisenä päivänä lähdin Kauhavalle
Psykoon. Se oli siirretty sinne Helsingistä. Läpäisin kokeen mutta
Ohjaajakurssi 3 oli juuri alkanut muutamia päiviä aikaisemmin ja se oli
tietenkin täynnä. Tosin oli mahdollista että joku sieltä tipahtaisi,
mutta se oli vielä epävarmaa. Sen sijaan konekivääriampuja- ja
radistikurssi oli juuri alkamassa ja menin sinne paremman puutteessa.
Kurssi oli nimeltään Lentokoneradiosähköttäjä- ja kk-ampujakurssi.
Ensimmäinen lento tapahtui lentokirjan mukaan 8. päivä helmikuuta 1940.
Se oli tosi kylmä päivä. Tehtävänä oli valokuvata Kauhavan latoja
kamerakonekiväärillä. Pari-kolme filmiä piti ottaa. Mutta avokoneesta,
semmoiset ilmaa läpäisevät lapaset kädessä, tämä oli mahdoton urakka.
Minun käteni jäätyivät siinä aivan jäisiksi, aivan sinisiksi. Ei ollut
paljon nahkaakaan jäljellä ja sairastin näitä käsiä vuosikausia. Kädet
ovat tällä kertaa terveet edelleen. Tämä oli minulle alku.
Kurssilla opetettiin tietenkin radiosähkötystä, hieman radiotekniikkaa,
myöskin ampumista konekiväärillä ilma- ja maamaaliin. Myös painiin sain
opetusta, kun kurssitoverini Vaito Simanainen piti minua
harjoitusvastustajanaan ja heitteli Karvalan 'haalilla', Nuorisoseuran
talolla, kuin jauhosäkkiä. Simanaisesta tuli jatkosodassa tunnettu
kaukopartiolentojen radisti. Sodan jälkeen hänen veljestään tuli
vapaapainin maailmanmestari. Vaito itse loukkaantui karsinnoissa
Lontoon Olympialaisiin ja oli parhaita vain Suomessa. Tuskin minua
siihen nyt hänen hyvyyteensä oli paljoakaan osunut.
Kurssi päättyi kohta sodan päätyttyä ja meidät siirrettiin
Luonetjärvelle Pommituslentolaivue 42:een, kapteeni Armas Eskolan
kouluun. Hän nimittäin opetti meille sähkötystä, hän oli vanha
viestimies ja innostunut opettaja. Vaati meiltä myöskin Ensimmäisen
Luokan taitoa, minulta taisi jäädä vastaanotto vähän vajaaksi mutta
lähetys meni paremmin. Juhannuksen alla olin mukana radistina Avro
Ansonissa joka laski kentän reunaan ja hajosi siihen. Loukkasin siinä
jalkapöytäni niin, että jouduin pariksi viikoksi sairastuvalle.
Juhannuksen jälkeen jouduimme eräänlaiseen poistumiskieltoon pariksi
viikoksi, meille käsittämättömästä syystä. Makailimme haalarit eli
lentovarusteet päällä Luonetjärven rannalla. Uiminenkin taisi olla
ainakin aluksi kiellettyä vaikka kesä oli lämmin, samoin järven vesi.
Kesken kesäisen rantaelämän meidät lähetettiin muistaakseni Kemiin
ampumaharjoituksiin Blenheimista ilmamaaliin. Kemistä lennettiin,
päästiin siis lentämällä, takaisin Luonetjärvelle ja sieltä siviiliin
jatkamaan keskenjäänyttä koulua.
Poistumiskieltomme eli valmiustilamme saattoi johtua kesän kireästä
tilanteesta uudella rajalla. Ryssä taisi hämätä rajoilla paljon enemmän
kuin osasimme aavistaakaan. Vasta aivan hiljattain, tämä hiljattain
tarkoittaa vuoden 1991 syksyä, olen kuullut rajan pinnassa olleiden
kokemuksista tuolta ajalta. Olimme kaiketi hyvin suuressa
lähtövalmiudessa, jos tilanne olisi vielä kiristynyt. Me vain
syyttelimme jotain nuorta vänrikkiä liiasta kadettikoulun antamasta
innosta. Sitten kuitenkin palasin uudelleen armeijaan IlmaUK13:lle.
Kauhavalaisilla koulupojilla oli luonnollinen halu tulla lentäjäksi.
Lentokoneet kuuluivat siellä jokapäiväiseen elämään. Ne väänsivät
taitolentoa, sanottiin silloin akrobatiaa, päivittäin. Meillä oli
ennestään mukana entisiä yläluokkalaisia mukana. He olivat idoleitamme:
Aimo Halppinen, Olli Mäenpää, Mauno Fräntilä, Aimo Huhtala, Tauno
Kangas, Mikko Sarparanta ja niin edelleen. Luokaltani pyrkivät kaikki
kynnelle kykenevät keväällä -41 alkavalle ohjaajakurssille IlmaUK 13.
Vain kolme hyväksyttiin - eli kolmannes.
Tarkastelisin sitten vähän lentäjäkoulutusta siihen aikaan. Tässä
tarkoitan lentäjällä vain koneen ohjaajaa. Tässä on tietenkin tämmöistä
itsekeskeisyyttäni ja vinoutuneisuuttakin, koska itse pyrin
muistelemaan kokemuksiani ja mielipiteitäni. Minulla oli jo kurssille
tullessani kokemuksia Ilmasotakoulusta talvisodan aikana sekä
Pommituslentolaivue 42:sta talvisodan jälkeen, jolloin sain lentokoneen
kk-ampuja-, sähköttäjäkoulutuksen. Olin ollut aikanaan kolme vuotta
Suojeluskunnan jäsen ja sotinut siellä. Noilta ajoilta en muista
paljonkaan turhaa saksalaista jääkärisimputusta. Silloin vaan
opeteltiin sodankäyntiä.
Lentäjäksi pääseminen oli tuohon aikaan monen pojan haave. Siinä oli
huomattavan paljon jännityksen mystiikkaa. On tietenkin sanottava että
meissä Pilvenveikoissa on yhä tänäkin päivänä lapsenomaista viehtymystä
kaikkeen ilmailuun liittyvään. Vaikka onnettomuudet ja hengenvaara
olivat siihenkin aikaan yleisiä, ne antoivat oikeastaan vain
lisämaustetta lentäjän haaveisiin. Niinpä sitten luokkamme Kauhavan
lukiosta pyrki ohjaajakurssille keväällä -41 käytännöllisesti katsoen
kaikki kynnelle kykenevät, heikkonäköisetkin. Minä pääsin
ohjaajakurssille ilman testejä ja psykoa, siis talvisodan aikuiset
testit olivat silloin riittävä näyte ohjaajakurssille. Oikeastaan olin
jo ennakolta määrätty kesällä -40, Pommituslentolaivue 42:n komentajan
ja sähkötyksen opettajani kapteeni Armas Eskolan vaikutuksesta,
ohjaajaksi Pommituslentolaivue 42:een. Tämä on ollut minulle vasta
hiljattain paljastunut yllätys että Eskola, minun opiskelutoverini isä,
oli tällä tavalla tavallaan ihastunut minuun siellä ollessani.
Olin kohtalaisen hyvä sähköttäjä, ehkä parempi kuin lentäjä siihen
aikaan. Pari päivää ylioppilaaksi tulon jälkeen 4.6.41 menin kävellen
Lentosotakouluun suoraan oppilasrakennukselle, joka oli tullut tutuksi
jo talvisodan päiviltä. Lyhyen alkukasvatuksen jälkeen, eli tukka pois
ynnä muuta sellaista ylemmän kurssin oppilaiden vaikutuksesta,
siirryimme Laajalahdelle saamaan alkeiskoulutusta lentämisen jaloon
taitoon. Olot olivat karut ja sotilaalliset mutta into oli kova.
Asuimme itse rakentamissamme pahviteltoissa, kymmenkunta poikaa
kussakin. Erityisesti muistuvat mieleen Horsmasalon Antin hienot
juustot, joita hän sai kai suoraan Pariisista. Emme voineet sietää
niiden kamalaa hajua kuumassa teltassa.
Sitten hetken kuluttua, jo muutaman päivän kuluttua, pääsimme jo
lentämään yksin - taikka oikeastaan ensin kouluun ja sitten
yksinlennolle. Tietenkin se jännitti jokaista, sehän oli ensimmäinen
korkea kynnys lentäjän uralla. Raajojen kramppimainen jäykistyminen
kuului opettajan moittimisen kohteisiin. Tämän kuullessani mietin
keinoa - on huomattava juuri tämä 'mietin keinoa', koska elämässäni
olen paljon omalla ajattelulla pystynyt monenlaisia puuhia ratkaisemaan
ja tämä on ehkä yksi niistä ensimmäisistä. Siis mietin sitä miten
pystyisin pitämään jalkojani rentoina. Käsien rentouttaminen oli
helpompaa pitämällä pientä välystä sormien ja sauvan välillä, ainakin
silloin kun opettaja ohjasi. Keinoni oli kävely jalkaterät aivan
rentoina, siis aivan löysänä, tähän tapaan. Minä käveleskelin, vedin
niitä perässäni, ja tämä auttoi ratkaisevasti minun yksinlennolle
pääsyyni ja myöskin kohtalaisen hyvään arvosanaan, minkä majuri
Huhtinen minulle antoi. Oli todella suurenmoista päästä yksin lentämään
lentokoneella, Smolikilla. Jalat rentoina vain ja samoin kädet.
Ensimmäisen yksinlentoni lensin saatuani koulutusta ylikersantti
Torkkolalta vajaat 13 tuntia ja 95 laskua sekä majuri Huhtisen todettua
lentotaitoni. Lento tapahtui heinäkuun 30. päivänä -41. Yksinlento
sujui hyvin, arvosana oli 9. Laajalahdessa lenneltiin sitten aina
syyskuun loppupuolelle saakka.
Ensimmäinen lentokonetyyppini oli Smolik, mutta ehdimme vielä lentää
Viimalla ja Stieglitzillä, jotka olivat Smolikia mukavampia koneita
molemmat. Kauhavalle palattiin sitten aikamoisina pilotteina.
Harjoiteltiin taitolentoa ja uusina tyyppeinä aloiteltiin Tuiskulla ja
Pyryllä. Tukka pois oli typerää, mutta kesäleiri Laajalahdella erittäin
hieno kokemus. Olimme sitten myös upseerikoulussa saamassa
johtajakoulutusta jalkaväen upseerikurssilla UK53 Niinisalossa.
Päällimmäisenä muistona sieltä on erittäin heikko ruoka ja kovat
pakkaset. Olihan talvi 41-42. Valkeajärveen jäätyi kiinni suuri määrä
jääsahoja joilla olimme yrittäneet saada railoja jäihin. Toisena
muistona on alapetilläni alapetilläni nukkunut Ralf Enckell. Hänestähän
tuli myöhemmin Suomen YK-lähettiläs ja ETYKin sanomansaattaja ennen
Helsingin kokousta, sekä toisena kouluttajamme, vaikeasti haavoittunut
luutnantti, lääketieteen kandidaatti Ollila josta tuli vammaislääkäri.
Olin Ollilan kämppää lämmittämässä muutamia kertoja, jolloin
keskustelimme monista asioista. Erityisesti Enckellin hiihtotaito oli
mainitsemisen arvoinen, se oli tämmöistä tyypillistä ski-walkingia, hän
ei osannut liukua laisinkaan. Mutta sitkeästi hän hiihti kaikki
harjoitukset saapuen usein vasta yöllä alapetilleni. Kauhavalle
palasimme taas helmikuun puolivälissä, olimme tietenkin vänrikkejä
mutta palveluksessa IlmaUK:n oppilaita. Tästä aiheutui silloin tällöin
vähäisiä vaikeuksia, muutoin vuosi sujui ohjelman mukaisesti.
Sitten hieman lentämisestä. Tarkastuskoulutus ja tarkastuslento Pyry
22:lla: Syksystä -42 kevääseen -43 oli kurssimme johtajana majuri
Larjo, kunnioitettu taitolentäjä, jota kapteeni Pertti Savolainen
yritti jäljitellä. Hän opetti meille myös venäjää, eikä iltalomille
ollut asiaa ellei osannut läksyä. Tarkastuslennot olivat hänen
mieliharrastustaan, minullakin niitä tuli lentopäiväkirjan mukaan kolme
kappaletta. Ollessamme maaliskuulla -43 Karvalassa Lappajärven rannalla
ampumaleirillä hän opetti meille erityisesti Pyryn käsittelyä. Kaverit
kertoivat, että lennolla oli erikoinen toiveohjelma, saimme esittää
toivomuksia siitä minkälaisia temppuja halusimme oppia. Joku oli
toivonut 'silmälaseja', ne olivat jonkinlaisia pystykäännöksiä, useita
peräkkäin. Ulkopuolinen syöksykierre oli kuitenkin Larion mieliliike
jolla hän kaiketi kokeili hermojemme lujuutta. Lopuksi oli maaliinlasku
lakanalle Lappajärven jäälle. En enää muista toivomuksiani, ohjelmaan
kuului kyllä joitakin tiukkoja kaartoja, jotka alussa tuottivat minulle
lennettäessä Pyryllä kahdella henkilöllä vaikeuksia. Pyryhän oli
semmoinen joka teki 'älyttömän' herkästi ainakin ensimmäisessä
alkuvaiheessaan jos veti vähän liian tiukkaan sauvasta. Sitä seurasivat
'silmälasit', sen jälkeen pudotettiin noin 500 metriin, Larjo käski
kääntää Pyryn selkälentoon ja sitten sauva eteen ja jalka pohjaan eli
syöksykierteen aloitusotteet mutta selällään. Kone lähti heti
pyörimään, mielestäni aika vinhasti. Irroitin otteeni ohjaimista ja
ajattelin että kaipa Larjolla on sen verran itsesäilytyshalua, että
ohjaa koneen ajoissa normaalilentoon. Ja niin kävikin. Liike päättyi
kuitenkin jyrkänlaiseen kaartoon lähes puiden latvoissa. Takaa ei
kuulunut mitään, ei kehuja eikä moitteita. Laskussa pyörät osuivat
kyllä kohdalleen mutta liukkaalla jäällä ja tyynessä säässä Pyry ei
halunnut pysähtyä lainkaan. Potkurin veto riitti kuljettamaan konetta
liukkaalla jäällä. Ennen vastarantaa se kuitenkin pysähtyi,
muistattehan että Lappajärvi on kymmeniä kilometrejä leveä järvi.
Luulin että Larjo pistää minut kävelemään tukikohtaan koska lasku meni
pitkäksi, mutta se ei ollut hänen tarkoituksensa. Minun piti kuitenkin
kiivetä alas jarruttamaan pitämällä kiinni siivestä, siivenkärjestä.
Sen verran pystyin lopulta jarruttamaan että saatiin kone kääntymään
kohti Karvalan rantaa. En saanut kuulla hänen kommenttejaan, enkä niitä
myöskään kysynyt, se ei ollut minun tapani. Joka tapauksessa
arvonantoni kurssinjohtajaamme kohtaan säilyi.
Ulkopuolinen syöksykierre Pyryllä lähellä pintaa sekä pitkä liuku
liukkaalla jäällä ovat jääneet iäksi mieleeni. Vasta hiljattain kuulin
ihmeekseni, että tällaisia yhdistettyjä koulu- ja tarkastuslentoja ei
annettukaan kaikille lentoryhmämme oppilaille. Toiset minulle tehdyt
tarkastukset olivat mittarilentotarkastuksia eikä
taitolentotarkastuksia. Sitten tietenkin meillä oli, opittuamme
lentämään vähän varmemmin, työnä tähystäjien lennätys. Lentoja
annettiin Laajalahdella ja sinne meidät majoitettiin ohjaajien, meidän
opettajien majoitusparakkeihin. Ne eivät olleet häävejä, sadesäällä
varsinkaan.
Yhteensä lennätin silloin 47 lentoa tähystäjäoppilaiden kanssa. Mukana
oli myös kurssiltamme pudonnut tähystäjäoppilaana, vänrikki Tolvanen,
eli myöhemmin paremmin tunnettu Tuntemattoman sotilaan sotamies
Rokkana, sekä ennen kaikkea tuleva tähystäjäni vänrikki Martti
Ylikoski. Hänestä tuli hyvä, rauhallinen tähystäjä joka teki työnsä
aina pelotta ja luotettavasti. Pelkäävästä ja hätäilevästä tähystäjästä
oli vain haittaa lennolla.
Moni seuraavana kesänä lensi myös viimeisen lentonsa, muun muassa
tähystäjät Rönkkö, Suhonen, Porkkala, Salakari ja Ottonen. Joitakin
tapasin kevättalvella -45 Teknisessä korkeakoulussa opiskelemassa
tekniikkaa kanssani, muun muassa Viljo Ahtee josta tuli myöhemmin
rakennushallituksen pääjohtaja.
Edellisen kurssin tähystäjistä, tähystäjäoppilaista, olin lennättänyt
muun muassa oppilaita Viktorzon, Öberg ja Heilimo. Heilimon kanssa olin
kesällä -44 ehkä voimakkaimmassa it-tulessa, 40-millisiä ammuksia,
mihin olen joutunut. Ihailin sitä rauhallisuutta millä hän suhtautui
tilanteeseen. Pommituslento tehtiin silloin ennen puoltayötä 20.
kesäkuuta Huumolan seuduille, aika lähellä Viipuria.
Eräs muisto vielä Kauhavalta, siellä oli myöskin hyvin reilua meininkiä
aina aika ajoin. Tämä tapahtui ennen juhannusta -43. Suoritimme silloin
viimeisiä taisteluharjoituksia usean koneen ryhmänä. Harjoitus päättyi
ja vedin koko ryhmän pinnassa kylän yli etelään ja edelleen
loppukaartoon. Tehdessäni Pyryllä vähän huolimattomasti kolmen pisteen
laskua kone sakkasi nopeasti oikealle siivelle. Tämä oli semmoinen
Pyryn 'älyttömän' alku: siivenkärki kosketti maata ja taittui noin 40
senttimetrin pituudelta, muuten lasku loppui kyllä hyvin onnellisesti.
Pintakoukkauksen takia koko ryhmä, eli kymmenkunta poikaa, pantiin
lapioimaan kentän pohjoispuolella olevaa lentokonesuojaa, sen
maavallia. Tämä oli siis juhannusaattona tämä tapahtuma. Se olisi ollut
valtava urakka mutta onneksi heinä oli kasvanut pitkäksi ja esti
näkyvyyttä hallilta katsottuna. Lapioimme vain sen verran ettei suojan
maavalli näkynyt yli heinän, ja siinäkin oli urakkaa. Siipirikosta
huolimatta minäkin pääsin juhannuslomalle ja ihme oli tapahtunut loman
aikana: kauhavalaiset mekaanikot olivat korjanneet siiven eikä asiasta
puhuttu sen koommin mitään.
Täydennyskoulutus tapahtui Vesivehmaalla, siellä ammuttiin aika lailla.
Olin silloin miettinyt tätä ammuntaa, lähinnä maalien lähestymistä
sillä tavalla, etten vaarantanut hinaavaa konetta vaikka ammuttiinkin
kovilla. Tällä itse kehittämälläni menetelmällä, joka sitten myöhemmin
osoittautui hävittäjä-ässä Hasse Windin menetelmäksi, sai osumia lähes
100 prosenttia. Tarkemmin sanottuna tässä muutamia lukuja: maamaaliin
ammuttessa, tämä tapahtui jo Kauhavalla, sain keskiarvon 9,3,
ilmamaaliin 8,8 eli keskiarvo 9. Ja tulokset paranivat vielä
edelleenkin, jos suinkin mahdollista, kun oppi oikein tämän
lähestymistavan oikealla tavalla.
Nämä täydennyskoulutuksen ammunnat Vesivehmaalla suoritettiin
Waspi-FR:llä ja ne tehtiin parin päivän kuluessa. Maamaaliin
ammuttaessa sain ensimmäisessä ammunnassa sadasta laukauksesta 49
osumaa, toisessa ammunnassa vastaavasti 59 osumaa. Ilmamaaliin
ammuttaessa vastaavasti sadalla laukauksella 90 osumaa ja sitten 200
laukauksella 150 osumaa ja vielä lopuksi 200:lla laukauksella 138 ja
156 osumaa.
Eräs kriittinen huomautus kuitenkin tähän: on huomattava että
sotilaslentäjätodistukset myönnettiin neljä päivää aikaisemmin, eikä
ampumatuloksillani ollut mitään vaikutusta siihen mihin laivueeseen
minut määrättiin. Toki olin toivonut pääseväni hävittäjiin, mutta
matkustin Luonetjärvelle Blenheimiin eikä tästäkään ratkaisusta ollut
mitään pahempaa haittaa. Mutta joka tapauksessa tämä systeemi, että
todistukset kirjoitetaan aina ennen suorituksia, oli vähän outo. Minua
harmitti kovin siihen aikaan.
Luonetjärvellä kaksimoottorikoulutus oli hidasta. Lennettiin vain
silloin tällöin hyvin harvakseen. Oli kyllä huono sää, mutta
koulutuksen hidastamiseen oli varmaan muitakin syitä. Kun sitten
koulutus lopulta päättyi pääsin Pommituslentolaivue 42:een, vanhaan
tuttuun laivueeseeni, ja sain siellä hyvän lentueenpäällikön,
luutnantti Aimo Huhtalan. Oikeastaan meidän kohdallamme sota alkoi
vasta tässä vaiheessa.
Lopussa kerrotaan majoittumisesta. Sain aluksi alapetiin Lasse
Rouhiaisen, hän oli Nurmoilassa suorittamassa jotain tehtävää. Nurmoila
oli kuuluisa paikka kirpuistaan ja hän toi niitä tullessaan myöskin
omaan sänkyynsä, jossa minä olin nukkunut. Olin oikeastaan tyytyväinen,
ettei tarvinnut nukkua siinä kirppusängyssä sen pitempään. Lasse
Rouhiainen joutui hyppäämään koneestamme 1. päivä elokuuta -44. Hän
tarttui lentokoneen peräsimiin ja tuli suutarina koneen mukana alas ja
kuoli siinä. Samoin kävi myös lentokoneen kk-ampujalle, hän haavoittui
koneessa eikä pystynyt hyppäämään ollenkaan. Niin että siinä meillä oli
kahden henkilön tappiot. Minä pelastuin laskuvarjon avulla,
hyppykorkeus oli vaan joku 50 metriä, eli hyppy tapahtui hyvin
matalalta, aivan pinnasta. Samassa yhteydessä ammuttiin vielä kaksi
muutakin meidän laivueen konetta alas.
Tämä minun juttuni oli nyt tämmöinen luento saamastani
lentokoulutuksestani ja jota pidin kaikinpuolin hyvänä. Siinä oli
jotakin aina toivomisen varaa mutta ainahan sitä toivoo parempaa.
Kiitoksia.
Kauho Ahon sotalennot ja opinnot
Sotaveteraani Kauko Johannes Aho
Syntynyt Soinissa 14. syyskuuta 1922
Isä, vaatturi Juho Vihtori Aho. Isäni ja veljensä lyhensivät sukunimensä Laasasenaho vuosisadan alussa USA:ssa, mukavuussyistä.
Äiti, Anna Lyydia Aho, os. Korvenranta.
Opinnot:
Soinin kirkonkylän kansakoulun alakoulu: 1928 ... 30
Välivuosi 1930 31, koska yläkoulun opettajilla oli minua vanhempi poika (serkkuni) alemmalla luokalla alakoulussa.
Soinin kirkonkylän kansakoulun yläkoulu 1931 ... 35.
Kauhavan keskikoulu ja lukio 1935... 1941. Ylioppilastutkinto 1941.
Helsingin Teknillinen Korkeakoulu 1943 ... 1948.
Dipl.Ins. tutkinto, 1948,
Tekn. Lis. tutkinto, arvosanalla 'erittäin hyvä', 14.12.1965.
Tekn.Tri tutkinto, arvosanalla 'hyväksytty', 10.09.1968.
Päätoimet:
VTT, assistentti 1947 48
Valtion maatalouskoneiden tutkimuslaitos tut, ins, 1948 ... 61
Varnet, Tourulan tehdas, artikkeli ins.1962.
Valtion maatalouskoneiden tutkimuslaitos, tekn. os pääll, 1963 ... 71.
Lappeenrannan Teknillisen Korkeakoulun vt. professori 1971
72. Tampereen Teknillisen Korkeakoulun professori 1972 ... 87.
Sivutoimet:
Helsingin Teknillisen Oppilaitoksen tuntiopettaja 1950 ... 60.
Helsingin Teknillisen Korkeakoulun erikoisopettaja 1952 ... 73.
Tampereen Teknillisen Korkeakoulun konetekniikan osaston johtaja 1974 79
Useita teknillisten alojen toimi ja neuvottelukuntien jäsenyyksiä kuten:
KTM:n dieseltutkimustoimikunta, jäsen 1959 ... 68.
VTT:n työsuojelulaboratorion neuvottelutoimik. puh.joht. 1975 ... 80.
Suomen Tribologiayhd. perustajaj. ja johtok. puh.joht. 1077 ... 87 ja kunniapj 87
Intern. Tribology Councilin vpj. 1977 ... 87.
Tehdaspalveluyhdi. johtolk. j. 1984 ... 87, kunniaj. 87
Tampereen Teknillisen Korkeakoulun koneinsinöörikollan oltermanni
1981 ... 92, kunniaoltermanni 92 ..
Pilvenveikkojen puheenjohtaja 1999 2000.
Alan tieteellisiä julkaisuja yli 150 kpl.
Sotilaskoulutus ja osallistuminen sotalentoihin:
Kauhavan Suojeluskunta, Kauhavan Lukion joukkue 1937... 42
Lentosotakoulu, Lentok. kk ampuja ja rad. sähk. kurssi, 6.2.1940 - 3.04.40. Täyd.k/ Le.R.4 4.04. 40 - 15.07.40.
Ilm.UK 13 / LeSK 4.06.1941 - 12.11.41.
UK 53. 13.11.41 - 14.02.42.
Siirretty reserviin 26.12.1942.
LeSK ohj.oppil. 15.02.42 - 18.0743.
Täyd. LeLv35 19.07.43 - 31.08.43.
Täyd. LeLv17 1.09.43 - 9.03.44
PI el v.42 10.03.44 - 20.11.1944
Siviilin Seinäjoen sotilaspiiristä 23.11.44
Palvelusaika 3v.10 kk. 27 eli n. 3v 11 kk
Sotalennot:
Värtsilän tukikohdasta.10.03.1944 lähtien.
1. 22.03.44 klo 14.00 16.30 Petsanojen "potkukelkkatulkikohdan"
pommitus Äänisjärven kollisrannalla. Lentoaika 2 h 30 min Suurin
lentokorkeus 700 m. Mukana Kallio ja Salminen.
2. 30.03.44 klo 18.45 20.45 Merginon lentokentän pommitus,
Aunuksessa. Syvärin eteläpuolella. Lentoaika 2 h, suurin lentokorkeus
2700 m. Valonheittimiä ja IT:tä Mukana Rouhiainen ja Salminen. Oma
paluusuunnistus pimeässä yössä.
3. 3.04.44 klo 19,25 21.30 Kähyn lentokentän pommitus.
Edellistä Iähempänä Leningradia. Lentoaika 2 h 5 min. Suurin
lentokorkeus 3800 m. Mukana Suomalainen ja Kippola. Nousussa oli vähän
vaikeuksia. Koneemme ei tahtonut nousta johtokoneen kanssa yhtä
nopeasti. Valonheittimiä ja IT:tä.
4. 14.05.44 klo 8.30 10.00. Valokuvauslento. U
linjan kuvaus, neljä jonoa vedettiin. Happi loppui kesken. Mukana Antti
Heilimo ja Emil Kemppinen
5. 18.05.44 klo 22.40 01.05. Merginon lentokentän pommitus.
Lentoaika 2 h 26 min, suurin lentokorkeus 1800 m. Mukana Ahtee ja
Rosendahl. Tietenkin runsaasti IT:tä. Ei muuten erikoista.
9.06.44, Neuvostoliiton suurhyökkäys Kannaksella alkoi.
6. 14.06,44 klo 22.25 00. 15. Kuuterselän pommitus.
Lentoaika 1 h 50 min. Suurin lentokorkeus 1600 m. Mukana Kallio ja
Kemppinen. Vihollisen suurhyökkäys oli alkanut.
7. 16.06.44 klo 14.35 16.45, Vihollisen raivauslaivaston
pommitus Viipurinlahdella. Lentoaika 2 h 10 min suurin lentokorkeus
3500 m. Taivas täynnä omia ja vihulaisia, mutta myös ainakin kaksi
Focke Wulf 190, joiden kyljessä oli rautaristi. Taisteluosasto Kuhlmay ?
8. 17.06.44 klo 23.45 01.25. Kuuterselälle ei huonon sään
takia päästy. Kun Huhtalan Almon siiveltä sakeassa pilvessä ja pimeässä
jäätiin, oli vaikeaa päästä pilven alle näkyvyyteen Kun puiden latvat
näkyivät ja pilvien alle jäi vähän rakoa oli jo helpompaa. Jaoin
pojille (Ellilä ja Kemppinen) taskustani löytyneitä keksejä. Niiden
pureskelu rauhoitti. Vielä oli vaikeuksia todeta paikka, jossa olimme.
Rautatieaseman nimikin oli peitetty vihollisen hämäämiseksi. Seudun
tunsimme kuitenkin pimeässäkin. Lentämällä vain itään tultiin
Laatokalle ja sitten pohjoiseen kohti Värtsilää. Suurin lentokorkeus
oli alkumatkasta ollut 600 m ja koko lentoaika 1 h 40 min eli likimain
sama kuin edelliselläkin Kuuterselän lennolla. Aimo Huhtalan lento oli
sadas (100) sotalento. Minulle se oli vasta kahdeksas (8).
9. 20.06.44 klo 22.25 00.30. Huumola lähellä Viipuria.
Mukana Antti Heilimo ja alik. Lampi (en muista enää etunimeä).
Vihollisen kiila lähestyi Viipuria. 40 mm:n IT ampui harvinaisen
voimakkaasti. Antti kehoitti kääntämään vain päin, koska maali oli
siellä. Tämä Antin halu täyttää tehtävä tuntui minusta suurenmoiselta.
Lentoaika oli 2 h.05 min. ja suurin lentokorkeus 2500 m. Olen pitänyt
tätä ilmatorjuntaa kovimpana, mitä olen kokenut.
Laivue siirtyi Naarajärvelle 21.06.44.
10. 23.06.44 klo 00.00 02.00. Tallin hyökkäävän vihollisen
pommitus. Lentoaika 2 h ja suurin lentokorkeus 2500 m. Mukana Kallio ja
Lampi. Tavanomaista voimakasta IT:tä 40 mm:stä.
11. 26.06.44 klo 14.15 15.45. Tali. Lentoaika 1 h 30 min ja
suurin lentokorkeus 1500 m. Mukana Martti Yli Koski ja alik. Kannosto.
IT oli tavanomaista, tällä kertaa 20 mm:stä.
12. 30.06.44 klo 19.25 21.30. Tali. Lentoaika 2 h 05 min ja
suurin lentokorkeus 3900 m. Mukana Yli Koski ja Kemppinen. Ilmeisesti
viime kerralla IT oli voimakasta koska tällä kertaa kiivettiin
ylemmäksi.
13. 1.07.44 klo 00.50 02.35. Ihantala. Lentoaika 1 h 45
min. ja suurin lentokorkeus 3200 m. Mukana Rouhiainen ja Kemppinen.
14. 3.07.44 klo 02.00 03.46. Ihantala. Lentoaika 1 h 45
min. ja suurin lentokorkeus 2900 m. Mukana Yli Koski ja Poutiainen,
15. 4.07.44 klo 12.15 14.05. Viipurinlahti. Lentoaika 1 h
50 min ja suurin lentokorkeus 2800 m. Mustat ukkospilvet molemmin
puolin, Viipurinlahti alla, aurinko ja voimakas IT edestä ja salamat
poikittain pilvestä pilveen. Se oli upea sodan näky. Sää ei voi unohtaa
eikä sitä osannut edes pelätä. Mukana olivat Yli Koski ja Kannosto.
16. 5.07.44 klo 19.15 21.20. Äyräpää Lentoaika 2 h 05 min
ja suurin lentokorkeus 3000 m. Mukana Yll Koski ja Kemppinen.
Painopiste siirtyi pitkin Vuoksea Itään.
17. 6.07.44 klo 5.55 7.55. Äyräpää. Lentoaika 2.00 h ja
suurin lentokorkeus 3600 m. Mukana Saarenheimo ja Kemppinen
Lentokorkeudesta päätellen 40 mm:n IT oli voimakasta.
18. 6.07.44 klo 18.45 20.35. Uuras. Lentoaika 1 h 50 min ja
suurin lentokorkeus 3200 m. Voimakas räjähdyspilvi nousi Viipurista
lähes lentokorkeuteen. Mukana olivat Yli Koski ja Kannosto.
19. 9.07.44 klo 11.00 13.00. Äyräpää. Lentoaika 2 h ja
suurin lentokorkeus 3800 m, Mukana olivat Yli Koski ja Kannosto.
20. 14.07.44 klo 00.50 03.05 Lavajärven kylä. Lentoaika 2 h
15 min ja suurin lentokorkeus 2800 m.. Mukana olivat Yli Koski ja
Kemppinen.
21. 14.07.44 klo 10.50 14.45 Vuosalmi Lentoaika 1 h 55 min ja
suurin lentokorkeus 4700 m. Mukana olivat Yli Koski ja Kemppinen. Tämä
taisi olla suurin pommituskorkeus.
22. 14.07 44 klo 18.15 20.25 Pitkäranta. Lentoaika 2 h 10
min ja suurin lentokorkeus 2300 m. Mukana olivat Yli Koski ja
Poutiainen.
23. 15.07.1944 klo 01.10 03.10. Äyräpää. Lentoaika 2 h ja
suurin lentokorkeus lentokorkeus 5200 m. Mukana olivat Yli Koski ja
Kemppinen. Tämä se vasta korkeusennätys oli. Oli parasta lentää
ylhäällä.
24. 15.07.44 klo 16.20 18.20. Vuosalmi. Lentoaika 2 h ja
suurin lentokorkeus 5000 m. Mukana olivat Yli Koski ja Kemppinen.
25. 15. 07.44 klo 23.15 2.00. Nietjärvi, Lentoaika 2 h 45
min ja suurin lentokorkeus 2500 m. Mukana Yli Koski ja Kemppinen.
26. 16.07.44 klo 11.20 13.30. Vuosalml, Lentoaika 2 h 10
min ja suurin lentokorkeus 4700 m.. Mukana Yli Koski ja Kemppinen.
27. 22.07.44 klo 02.15 04.30. Vekarus. Lentoaika 2 h 15 min
ja suurin lentokorkeus 1600 m. Mukana Yli Koski ja Kemppinen.
28. 23.07.44 klo 04.55 07.05. Ägläjärvi. Lentoaika 2 h 10
min ja suurin lentokorkeus 1600 m. Mukana Yli Koski ja Kemppinen.
29. 26.07.44 klo 19,20 21.35 Kollaa. Lentoaika 2 h 15 min ja suurin lentokorkeus 3200 m. Mukana Ellilä ja Kemppinen.
30. 28.07.44 klo 01.30 03.45 Kollaa. Lentoaika 2.15 min ja
suurin lentokorkeus 2600 m. Mukana Saarenheimo ja Lempi. Saarenheimo
mittasi radiosta tulevan Marika Rökin korkean sävelen pituuden laulussa
Warum. Oli kaunis aamuyö ja kaukaa näkyi vaakasuoraan eteneviä
valojuovia. Varmaankin ne olivat hävittäjien ammuksia. Ampumaetäisyys
näytti toivottoman pitkältä.
31. 31.07.44 klo 19.55 22.05. Kuolismaa. Lentoaika 2 h 10
min ja suurin lentokorkeus 1900 m. Mukana Yli Koski ja Kemppinen.
32. 1.08.44 klo 03.05 04.30. Vuonteleen sillat. Lentoaika 1
h 20 min ja suurin lentokorkeus 3000 m. Mukana Rouhiainen ja Kemppinen.
Vihollishävittäjä ampui koneen tuleen. Kemppinen kuoli koneessa.
Rouhiaisen laskuvarjo taittui auenneena lentokoneen peräsimiin.
Nähdessäni Rouhiaisen poistuneen kattoluukusta nousin ylös istuimelta
ja poistuin koneesta. Vedin lukkovaijerin Irti, varjo aukeni ja jäin
välittömästi keinumaan Tohmajärven rannassa olevan männyn latvaan.
12.08,44, Yöhävittäjäpsykossa
33. 16.08.44 klo 06.30 08.15. Valokuvaus Virolahdella.
Lentoaika 1h 45 min ja suurin lentokorkeus 5000 m. Mukana Yli Koski ja
Poutiainen.
4.09.44, Aselepo alkoi
1.10.44, Lapin sota alkoi
34. 2.10.44 klo15,10 18.10, Pommitus Ranuan tien varressa. Lentoaika 3
h. Suurin lentokorkeus 1000 m. Mukana Ellilä ja Rauhamaa. Lähtö
Naarajärveltä ja lasku Vaalan kentälle. Aamulla Vaalasta Paltamoon
tankkaamatta 20 min.
35. 18.10.44 klo 11.50 14.05. Pommitus Kittilän tien
varressa. Lentoaika 2 h 15 min. Suurin lentokorkeus 500 m. Mukana Tu
lonen ja Kannosto. Lähtö tapahtui Paltamosta ja välilasku Kemin
tyhjälle ja hävitetylle kentälle. Jatkolento samana päivänä klo
15.30 16.40 Kemistä Paltamoon. Kokonaislentoaika 3 h 25
min. ilman välitankkausta.
24.11.44, Siviilin
Opinnot TKK:ssa:
16.02.44 Helsingin toinen suurpommitus.
Tulin silloin trigonometrian tenttiä varten
Helsinkiin.
18.02.44. Elfing 1 TrIgonometrian tentti
26.05.44, Matematiikka 1 , Myrberg
28.05.44, Hilkan kanssa kihloihin
24.09.44, Matematiikka H, Nyström
28.11.44, Ilmoittautuminen TIKK:hon.
06.01.45, Kansantalous, Harmaja
09.02.45, Konepiirustus, Verkkola
05.03.45 Statiikka, Stenij
13.0345, Mekaaninen teknologia, Pero
04.04.45, Deskript. geometria, Nyström
16.06.45, Sähkömitt. tekn. harj, Laurila
19.06.45, Sovell. matematiikka, Nyström
22.06.45, Kemian peruskurssi, Gripenberg
Ylennykset:
Vänrikki 15.02.1942 Yp.49/42
Luutnantti 27.08.1944 Yp.130/44
Yliluutnantti 4.06. 1968 Tas. Pres sotk 9/68
Kunniamerkit:
VR 4 sa 25.08.44 miekkolneen
VR 4 tlk miekkoineen tammenlehvän kera 29.12.44
SVR Ritarikunnan I luokan ritarimerkki 6.12.84
Valt.virka amrk. 4.12.87
Ts mm 1940 soljella Kenttäarmeija
Ja mm 1957
Suomen lentomerkki ohjaajalle,1943
Ilmavoimien muistoristi soljella Lentojoukot 6.03.56
Sininen risti, helmikuussa 1993
Distinguished Leadership Award for Outstanding Service to the Product
Development and Teaching Professions / The American Bographical
Institute
Kutsuttu Suomen Metsätieteellisen Seuran varsinaiseksi jäseneksi, 16.04.1971.
Kutsuttu Suomen Tribologiayhdistys ry:n Kunniapuheenjohtajaksi, 1.10.1987.
Kutsuttu Tehdaspalveluyhdistyksen Kunniajäseneksi 11.04.1988.
Kutsuttu Tampereen Teknillisen Korkeakoulun Koneinslnöörlklllan kunniaoitermanniksi 92.
Virtuaalilentäjäyhteisön onnisttelut Kauko Ahon 80-vuotispäivänä 14.9.2002
Kaikesta yhteisestä kiittäen ja huomisen tapahtumia odottaen,
Jukka O. Kauppinen, VLeLv Icebreakers, Virtuaalilentäjät ry
Ilmaa siipien alle,
Jussi Soini, VirtuaaliTukiLentoLaivue
Sydämmelliset onnittelut 80-vuotiaalle päivänsankarille.
Jari-Matti "Jasz" Taskinen
Pitkää ikää ja terveyttä.
Tuomas Haarala
Lart / VLeLv Icebreakers, Gefechtsverband Kuhlmey
Sydämmelliset Onnittelut !
Marko Salo
-maqu- =VleLv Moosefly=
Sydämmelliset Onnittelut 80 vuotis päivän johdosta
Kunnioittaen ja kiittäen,
Isto "Iku" Tiihonen
-iku- Crashers' Club
Onnea ja pitkää ikää Pilven Veikolle!
Christian Tampio
Flanker, Lentolaivue 34
Paljon onnea 80 vuotiaalle Kauko Aholle.
kunnioittaen
Janne Kallela
Netfly, Gefechtsverband Kuhlmey
Onnea 80- Vuotispäivän johdosta.
Terveyttä ja pitkää ikää toivottaen, kunnioittaen.
LLv26_Hogleg Timo Kilpinen
Paljon onnea ja pitkää ikää 80-vuotiaalle Kauko Aholle.
Kunnioittaen.
Pentti Kurkinen
Buffalo, Gefechtsverband Kuhlmey
Onnittelut 80-vuotiaalle lentäjäsankarille
Ville Ranki
VLeLv Icebreakers
Sydämelliset onnittelut 80- vuotispäivän johdosta.
Kiittäen ja kunnioittaen.
Matti Lehti
Matson, Crashers' Club / Gefechtsverband Kuhlmey
Sydämmelliset Onnittelut Kauko Aholle
Teidän 80-vuotis päivän kunniaksi.
Pertti Lindewall
"Perttt"
Sydämmelliset Onnittelut 80 vuotis päivän johdosta
Kunnioittaen
Teemu 'Teme' Perheentupa
Sydämelliset onnittelut 80-vuotispäivänne johdosta.
Kunnioittaen,
Matti Yrjölä / VHleLv 24
Sydämelliset onnittelut Kauko Aholle merkkipäivän johdosta.
Kunnioittaen
Jari Halivuori
Elk, Gefechtsverband Kuhlmey
Sydämelliset onnittelut 80-vuotispäivänänne omasta ja yhdistyksemme
puolesta! Suurkiitokset korvaamattomasta avustanne Virtuaalilentäjien
historiaprojektille !
Kunnioittaen,
Timo "Kossu" Niiranen
Puheenjohtaja
Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry
Sydämmelliset Onnittelut 80 vuotis päivän johdosta
Kunnioittaen ja kiittäen,
Olli "oiva" Lehojärvi
-oiva- Crashers' Club
Parhaimmat onnittelut merkkipäivän johdosta !!
Harri ' Harppa' Niemi
Kauko Aholle lämpimät onnittelut.
<SALUTE> ja KL
dadada
lentokersantti, LUMILAPIOLENTUE
Sydämelliset onnittelut todelliselle Blenheim-lentäjälle virtuaaliselta
mersukuskilta. Vielä tuoreena virtuaalilentäjänä arvostan panostanne
yhdistyksemme ja harrastustoimintamme hyväksi ja ennen kaikkea, aivan
toisella tasolla, kunnioitan tekojanne Suomen itsenäisyyden puolesta.
Kunnioittaen
Pekka Potka
murmur, II / Jagdgeschwader 3 "Udet"
Onnittelut 80 vuotis päivän johdosta.
Kunnioittaen
Esa "Örkki" Väyrynen
Osasto Lagus
Sydämmelliset onnitteluni 80 vuotis päivänne johdosta.
Kiitokset vapaasta Suomesta teille ja kohtalotovereillenne.
Ari "ardesi" Simolin =VLeLv41 Moosefly=
Lämpimät 80-vuotis toivotukset täältä viileästä
pohjolasta ja pitkää ikää.
Terveisin Risto Korva VLeLv Icebreakers Oulu
Parhaimmat onnittelut 80-vuotispäivänne omasta ja virtuaalilaivueemme
puolesta! Suuret kiitokset myös innoituksestanne, esimerkistänne ja
uhrauksistanne Isänmaamme ja meidän kaikkien nuorempien sukupolvien
hyväksi.
Sami "BlauKreuz" Kukkonen
Varapuheenjohtaja, Virtuaalilentäjät ry.
Komentaja, (virtuaali)Lentolaivue 34
Sydämelliset onnittelut 80-vuotta nuorelle lentäjäsankarille ja
suurkiitokset työstänne Suomen vapauden edestä!
Kunnioittaen
Jarmo Paimen
'jartsa' virtuaalilentolaivue Jagdgeschwader 3 'Udet'
Parhaat onnittelut merkkipäivänne johdosta!
Ville "Camouflage" Pitkänen
Virtuaalilentäjä
Varakomentaja, (virtuaali)Lentolaivue 34
Sydämmelliset syntymäpäiväonnittelut Herra Aholle.
Santtu Ahonen
VLeLv Icebreakers
Syntymäpäiväonnittelut merkkipäivän johdosta.
-ok---, oko
Olli Korhonen
VLeLv Icebreakers, Gefechtsverband Kuhlmey
Virtuaalilentäjät ry:n hallituksen varajäsen
Lämpimät Onnittelut merkkipäivän johdosta.
Matti Saloranta
-tern- Crashers' Club
Tiira Gefechtsverband Kuhlmey
The warmest of birthday greetings from NE Ohio, USA <Salute>
kbobJG26
Greetings and happy birthday!
Regards,
Chris Williams
Virginia, USA
Happy Brithday Sir<80> You don't look a day over 60!!
Dean Mahoney<--kiwi>
Kobe, Japan
Happy birthday, and many more sir!
<SALUTE>
Tim Wysko
North Eastern New York
Happy birthday!
Frank Baldwin
London UK
80 years young...
Congratulations from Toronto, Canada on your 80th birthday. May you have many more.
Man Utd
Happy 80th B'Day Sir, <SALUTE>!
Best Regards,
Josh A. Borton (-jbot-)
Hamilton, Ontario, Canada
Happy 80th Birthday Mr. Aho from down under in Australia.
Paul =bads= Bedford
Port Macquarie
NSW
Australia.
<Salute>
Happy 80th Birthday from Pittsburgh, Pennsylvania, U.S.A !!!
Virtual Pilot
Rittmeister Fokker,
JG80 + Hell's Ace's +
Happy Birthday Kauko, may you have many more too.
Regards,
Kev Gregory
Royal Air Force
C-130J Project Team
Atlanta GA, Marietta USA.
Happy Birthday from sunny Buffalo, New York
Neil-k, No. 6 Sqn. RAF Duxford Wing
Happy Birthday from Fort Worth, Texas!
Gunr
Fort Worth, TX
Have a great Birthday!
Rob"Backer"Stubbs
New York
United States
Happy birthday from Texas Professor Aho, and a big SALUTE for your service and dedication.
Helix- - The Haze - 100th F/BG
<SALUTE> Happy birthday sir !
From Beaverton, Oregon USA
Captain Kurt Livermore
Happiest of birthday's sir! May you and your wife enjoy many more!
Jeremy "wrench" Crise
Indiana, USA
Congratulations from ole Germany too.
Have a wonderfull Birthday, Sir.
Ralf "raffel" Haupt
Frankfurt, Germany
Happy birthday to ya from
Lemsko, Hamburg, Germany
HAPPY BIRTH DAY!! And Very Very Many More <SALUTE> From the Great Old USA New Orleanse, Louisiana
-horse
Warmest birthday greetings from Texas
thank you for your support.
Etexas
Happy Birthday professor and a snappy <SALUTE>
May you enjoy many more.
Skylar
Dayton Ohio USA
Happy Birthday Mr. Aho and best wishes for many more to follow!
From the great Northwest in America - <SALUTE>!
Sasquatch
Happy 80th Birthday Mr. Aho! from Vancouver, BC, Canada.
A crisp <SALUTE> to a WWII Veteran. Thank you for your continuing support of our hobby!
Fbat - The Pale Riders
Happy Birthday, Sir!
From Kansas City, home of the finest Barbeque in the world!! <SALUTE>!!
+jagd+
The warmest, and best happy B-day to ya Sir. <Salute> from
Templeton, MA, USA! May you have many more birthdays that are just as
good if not better.
Sincerly,
Steve Runnels
Hyvää syntymäpäivä!
soovib Eesti poiss Kanadast <SALUTE>
granit
Happy Birthday from Northfield, Minnesota!
Mury
Warmest regards and best wishes on your birthday Mr. Aho.
John "Tora" Connell
Yokkaichi
Japan
Happy Birthday
May you have many more!!! Best wishes from SoCal.
Regards,
olddog, Riverside, CA USA
Happy 80th birthday sir from: Nashville,Tennessee USA!!!
=fear= "F.N.G"
<SALUTE> Congratulations from Recife, Brazil.
Regards,
marcao
Best wishes on your 80th Birthday Professor Aho!!
May you enjoy many more!
<SALUTE> from Ohio, USA
Mike Purton
Happy Birthday, Sir!
From the Netherlands.
*salute!*
Jan Weniega
Congratulations from Columbus, Ohio, USA on your 80th birthday. May you have many more.
Michael "Tahoe" Grube
A Warm happy 80 th birthday from Portugal! <SALUTE>!
pilas-
Congratulations from Stockholm, Sweden
hurra hurra hurra hurra !!!
=save=
HAPPY BIRTHDAY!!! hehe and many more :)
from Rebel
Erial, NJ - USA
Happy birthday from italy ! Wish u the best!
Borghese
Happy Birthday Mr. Aho - I hope you have 80 more birthdays!
Salute!
Johnny
Happy Birthday
Brandon
San Diego, California USA
A big Happy Birthday from the USA!
Hopeing for many more for you and yours!
Unpilot
Everything we do here is to honor what you and others did in real life.
Salute!
Thomas D.
USA
happy birthday!!
i hope you have many more
Lillogg, usa
Happy Birthday, and I applaud you for your faith and effort in the field of flight simulation.
-Drusus
Michigan, USA
Professor Aho,
Your contributions to the free peoples of the world is deserving of the
utmost respect and gratitude from every nation. On behalf of myself and
many of my collegues, THANK YOU and HAPPY BIRTHDAY!
~R.
Capt., U.S.A.F.
Happy Birthday from Canada
Wiggum
S! From NYC.
Thank you.
Marklius, USA
Happy Birthday!! Later, have many more happy bdays!
From Killax,
Miami, Florida, USA
Happy Birthday!
-Jinky Von Richthofen,
Lansing, Michigan, USA
happy birthday, keep the sun to your back and may you never meet you shadow..
Russ
Ohio, USA
Happy Brithday!
Keogh
Hyvää syntymäpäivää toivottaa >LEIJONAT< -laivue!
Bushwack
Kanttori
STUNTT
Kjp
FinBlitz
SkyHigh
Garpy
JoppeX
Jazzt
Coulomb
SereWiz
Torak
Bizman
MrRiplEy
Keksa
Tsingis
mipoikel
<SALUTE> and Happy Birthday, Professor Aho. Both your wartime
bravery and engineering prowess make you someone I would love to meet
someday.
Austin Gosling
Munich, Germany
Hyvää syntymäpäivää, Prof Aho <SALUTE>
Boldog születés napot, Prof Aho <SALUTE>
RBug
Pécs, Hungary
Happy Birthday Mr Aho
Saintaw
Happy Birthday, Professor Aho!
I think you will be interested to know that one of my student is a 82
year old WW2 pilot. I'm a flight instructor, and Mister Robert Wood, a
British Wellington pilot, is still flying and shooting IFR approaches
at 82 year old.
Long life to WW2 pilots, and thank you again for the time you always dedicate to fullfill our curiosity about your experience.
Olivier "Frenchy" Raunier.
Melbourne, FL
Hyvää syntymäpäivää!!
Toivottaa Joonas Konttinen, Kone-teekkari Lappeenrannasta, jonka kanssa
vaihdoitte ajatuksia viime talvena Blitz 2002-tapahtumassa.
Happy Birthday Professor!
Gloves
With respect and admiration.
Happy birthday!
danish
<SALUTE>
Hyvää syntymäpäivää, Prof Aho
Xjazz
Feliz cumpleaños Sr. Aho!
Kisters
Argentina
Happy Birthday to you sir! I hope you have many more.
Randy Rogers......USA
Happy Birthday Sir.
Frodo
Missouri,USA
<SALUTE> to a hero of the ages! and HAPPY BIRTHDAY kameraden <SALUTE>.
may your presence in this age reflect on the past!
Reply w/Quote
theNewB
Canada
Greetings, congratulations and thanks
A happy birthday wish to you, sir, from the United States of America.
You, and your generation carry the greatest degree of respect in my
heart.
Thank you for all that you have accomplished!
Gods blessings to you and your family...
JFN "BBMAW"
Congratulations and a Very Happy Birthday sir.
snafu
Hall End, North Warwickshire, England
HAPPY BIRTHDAY
Congratulations on your 80th!
May you enjoy many more years to come.
RailRd
Richfield Mn USA
Happy 80th!
Happy 80th birthday, Professor Aho, and wishes of many more to come.
Manuel "Cognac" Santos
Brazilian, writing from Toronto, Ontario
Happy Birthday Mr Aho!
Best wishes
Jim Walsh/palef - Wellington, New Zealand.
<S> Mr. Aho
Happy Birthday from California.
midnight Target
SISSU!
Happy Birthday. Drink some FPMO for me at the celebration.
Mike/wulfie
Happy Birthday and I hope you have many more.
I look up to someone with such knowledge and willing to share it with others.
I hope you have many more birthdays and many more happy days with your wife and family.
A big salute to you and all you flew with.
<S>
It matters not who you fought with it matters what you fought for.
Thank you Prof. Aho for sharing your knowledge with me and others.
Josh "Hawklore" T
Flordia,USA
As some may have read in these forums I also have a 'resource' in New
Zealand, Spitfire pilot Alan Peart. I realise now what wonderful
stories these pilots have to tell, their bravery and luck seem very
simple and glorious from our historical perspective but at the time it
must have been sheer hell. None of us would want to go through what
they did, and in no small way, thanks to their actions, I hope none of
us ever will...
Happy Birthday Mr Aho... and many more of them!
faminz
Wellington, New Zealand
Saatesanat
Tällä sivulla on Kauko Ahon helmikuussa 2004 Virtuaalilentäjät ry:n jäsenistölle pitämä esitys sekä muuta Ahoon liittyvää aineistoa.
Esitelmän puhtaaksikirjoitus: Mika "Boxter" Paananen
Valokuvat: Jukka O. Kauppinen, Kauko Aho
Oikoluku: Jukka O. Kauppinen
Ahon sotalennot, opinnot ja syntymäpäiväonnittelut: Jukka O. Kauppinen
Copyright VLeLv Icebreakers / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2004.
| |