» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | tiistai, 21.08.2018 
 Artikkelit» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Artikkelit | artikkelit | peliohjainprojekti

Virtuaalilentäjät Ry - Finnish Virtual Pilots Association

Peliohjainprojekti: akseleita, kahvoja ja yoke

Teksti ja kuvat: Sami Volotinen / LLv 26

Näpräilyprojektin tarkoituksena oli kasata mahdollisimman modulaarinen setti ohjaimia, joilla voi lentää simuja FS2004:stä aina Falconiin asti. Entisenä Cougarin omistajana oli jo alusta asti selvää, että kaikki mahdollinen akseleiden vasteiden muokkaus tulee tapahtua Windowsin ulkopuolella (itse ohjaimessa) ja ohjaimen tulee näyttää Windowsille mahdollisimman yksinkertaiselta. Näin luultavimmin välttyy erilaisilta yhteensopivuusongelmilta ja ajureiden kaatuilulta/tahmailuilta raskaiden simujen alla. Kun sitten tuli todettua, ettei F-16:sta sauvalla ja kaasulla oikein tule oikeanlainen tunnelma Cessnaan, niin päätinkin tehdä ohjainkompleksin itse.

Helppoa näpräilyä vaikka vasta-alkajalle

Ensiksi kerronkin muutaman simppelin esimerkin, joilla saa helposti muuteltua ohjaimiaan. Erilaisia mahdollisuuksiahan on monia jopa vähemmän elektroniikkaan perehtyneille ja ensimmäinen ongelma useimmille onkin pedaalien liittäminen tietokoneeseen niin, että pedaalit toimivat myös peleissä, jotka tukevat vain yhtä ohjainta. Ehkä helpoin ja suoraviivaisin tapa onkin liittää pedaalit suoraan normaaliin USB ohjaimeen. Tässä esimerkkinä CH:n pedaalit liitettynä suoraan MS:n Sidewinderin twist-toiminnon tilalle:

Kuvassa näkyvä liitin piirilevyllä käsittää kolme johdinta (jännite-, maa- ja mittausjohdin). Kyseiset kolme johdinta kulkeutuvat kahvaan twist potikalle ja ne tulisi korvata pedaaleiden vastaavilla johtimilla. Hyvä keino on katkaista johtimet muutaman sentin päästä piirilevyä, kuoria johtimien päät ja juottaa pedaaleiden johtimet suoraan piirilevyltä tuleviin johtimiin. Juotokset täytyy peittää eristävällä teipillä. Pedaaleissa olevaan potikkaan pitäisi siis saada juotettua valkoinen johdin keskelle ja jännite ja maa laidoille (suunnan joutuu kokeilemaan. Jos pedaalit toimivat ensimmäisessä kokeilussa väärinpäin, niin suunta kääntyy vaihtamalla laidoilla olevien johtimien paikkaa keskenään). Johdoksi käy mikä vaan kolminapainen johdin ja kannattaakin valita paksuus niin, että ne mahtuvat samasta aukosta, josta alkuperäinenkin johdin kulkee ilman, että koteloa tarvitsee mitenkään vuolla. Halutessa voit rakentaa koteloon vaikka liittimen pedaaleille (esim: stereojakki tms.) Tämä on ehkä fiksuin tapa liittää pedaalit myös esimerkiksi Saitek X-45 -ohjaimen kaasukahvassa olevan rudder-painikkeen tilalle. Kaasukahvassa on täysin samanlainen kytkentä ja rudder-painikkeessa olevan potikan voi siis korvata pedaalien potikalla. Näin rudderit saa kätevästi myös Saitekin oman ajuriohjelman piiriin, ilman että tarvitsee kikkailla erilaisten ajuriviritysten kanssa.

USB-lisäakselit. Myöskin helppo jokamiehen lisäohjain

Jos sattuu nurkassa pyörimään ylimääräisiä USB ohjaimien raatoja, niin miksipä et tekisi niistä itsellesi neljää lisäakselia simuhommiin. Purkamalla ohjaimen löydät piirilevyn. Merkitse muistiin piirilevyltä lähtevät johtimet ja paikat, jossa ne on kiinni (katso, mitkä värit ovat missäkin potikassa ennen täydellistä purkamista). Kun kytkennät on piirretty muistiin, voit purkaa piirilevyn varovasti irti (jätä tietokoneelle menevä USB johto paikalleen piirilevyyn) ja koteloida sen haluamaasi koteloon (pyri katkomaan potikoille menevät johdot siten, että voit käyttää niitä hyväksi uusille potikoille. Eli katkaise johtimet mielellään potikan päästä). Kun uuden ohjaimen potikoiden paikat ovat selvillä kytke potikat piirilevyyn juottamalla samoin, kuin ne oli alkuperäisessäkin. (100K ohmin potikoita saa esim: Bebekiltä noin 1 euroa/kpl).

Voit myös liittää järjestelmään vastaavan määrän nappeja, mitä ohjaimessa alunperin oli. Napit voit liittää piirilevyssä olevien mikrokytkimien tilalle. Valmis hässäkkä toimiikin sitten ohjaimen alkuperäisillä ajureilla varsinaisen lentotikkusi lisänä omana USB ohjaimenaan ja useammat pelit hyväksyvätkin jo useampia ohjaimia. Erittäin kätevä myös Cougarin omistajille. Akseleita ei ole koskaan liikaa. Seos, lapakulma ynnä muita akseleita on hyvä olla, niin varsinaiset HOTAS-akselit voi keskittää esimerkiksi trimmeille.

Pidemmälle menevät systeemit/mikroprosessorit

Niinhän se on, että kun sille päälle sattuu, niin innostunut näprääjä ei ihan heti lopeta ja käyttämällä mielikuvitusta saa kotioloissakin rakenneltua melko päheitä ohjainvirityksiä. Tehdessä myös oppii koko ajan uutta asiaa, jos elektroniikka sattuu kiinnostamaan. Omassa ohjainkompleksissa yhtenä vaatimuksena on, että Windowsille tulisi näkyä yhtenä ohjaimena vähintään 12 akselia, jolloin esimerkiksi Falconissa useammat akselit saisi toimimaan (tosin tutka-antennin tilttaamiseen ei saa mapattya akselia ja akselin joutuukin muuttamaan digitaaliseksi). Tämähän onnistuu käyttämällä esim: PIC tuoteperheen mikrokontrollereita tai mikroprosessoreita ja sen alaisuudessa olevia suotimia, DAC, ADC ym. vimpaimia. Kyseiseen prossuun saa kääntäjät ladattua ilmaiseksi ja konekieli on suunnilleen samanlaista kuin Intelin 8051 ym. prosessoreissa. Tosin aihe vaatii pientä perehtymistä, ennen kuin prosessorin saa tekemään jotain hyödyllistä - mutta siinäpä haastetta ja muutaman vuoden opiskelu palkitsee varmasti.

Joka tapauksessa nämä menetelmät tarjoavatkin jo melko hurjia mahdollisuuksia melkein minkälaisen ohjaimen toteuttamiseen vaan. Mielikuvitus ja sovelluskyky ovatkin suurimpia rajoittavia tekijöitä. Ulkopuolinen prosessointi helpottaa myös ajureiden kirjoittamista ja voi ottaa myös käyttöön omia protokollia. Miltä kuulostaisi esim: ohjauspulssin muokkaaminen ajureissa/ohjaimessa, niin että ajureissa olisi sovittu tietyn näköisen pulssin tarkoittavan vaikka "ö" nappia, kun taas sama pulssi käännettynä tarkoittaisikin yhdistelmää "åöä". Tämähän mahdollistaa melkoisen ohjelmoitavuuden sekä akseleille, että napeilla. Myöskin ihan analogisia mittauksia voi käsitellä erilaisin suotimin.

Joka tapauksessa TM:n HOTAS Cougar on tämän peliohjain-tekniikan edelläkävijä ja alkuperäisen idean lainasinkin tästä markkinoiden parhaasta peliohjaimesta tosin hieman yksinkertaistettuna ja jatkojalostettuna. Saas nähdä, että mitä kaikkea tästä tulee tehtyä. Varmaan tämän jutun julkaisun aikaan ohjain käsittääkin jo 16 akselia.

Ehkä itsetehty ei aina ole niin kaunista, mutta voi ainakin vaikuttaa 100%:sti ohjaimen laatuun, ulkonäköön, materiaaleihin + satoihin muihin asioihin, jolloin rakentamasi ohjain onkin melko uniikki tapaus. Suosittelen lämpimästi ja jo pelkällä ruuvimeisselillä saa paljon aikaan. Lisäksi rakentamisesta saatava riemu on suuri, kun huomaa rakennelmansa toimivan. Omalla kohdallani sysäys rakentamiseen lähti suunnattomasta innostuksesta FS2004:n Cessnaan ja tarkoituksena onkin rakentaa jonkinlainen Cessna koti-kojelauta, jossa radio, korkeusmittari, kaasu, trimmit, seos, potkuri ym. säätöakselit olisivat omilla paikoillaan. Tätä kirjoittaessa ei kojelauta vaneria ole vielä sahattu, mutta ohjain (3 hattua, 24 nappia ja 12 akselia) ja moninäyttösysteemi on saatu jo tarkoituksenmukaiseen kuntoon.


Keskustele artikkelista.

(C) Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry 2003

Viimeksi muokattu: 2003-10-07 00:28