Kotisivu | Artikkelit | artikkelit | lentopaahineet
LENTOPÄÄHINEET
Suomen Ilmavoimien käyttämät lentopäähineet ja lentokypärät 1939-2000
Lentopäähineet ja lentolasit toimivat alunperin
lentäjien suojavarusteina viimaa ja kylmiä olosuhteita vastaan
ml. tulipalot ja öljyvuodot. Myöhemmin lentopäähineisiin
lisättiin radiolaitteiden kuulokkeet ja happimaskin kiinnikkeet.
Toisen maailmansodan jälkeen kohdistettiin enemmän huomiota
lentokypärien suoja-arvoihin päähän kohdistuvissa iskuissa
pakkolaskujen ja heittoistuinhyppyjen aikana. Lentokypärissä
kiinteät visiirit korvasivat lentolasit 50-luvulla.
Esittelen tässä Kauppisen Jukan pyynnöstä
muutamia Suomen ilmavoimien käyttämiä lentopäähineitä ja
lentokypäriä. Kypärät ovat omasta kokoelmastani, ellei muuta
mainita. Lähdeaineistonani auteenttisten valokuvien osalta ovat
olleet Keskinen-Stenman-Niska Suomen Ilmavoimien Historia (
SIH )-kirjasarja, ilmavoimien joukko-osastojen historiikkit
sekä muutama muu kirja, joihin tulen viittaamaan tekstissäni.
Olen rajannut aiheen toisen maailmansodan lentopäähineistä
MiG-21 ja Draken kauden loppuun. Hornet kypärät lienevät
englantilaisia ( Alpha ) jenkki maskeilla ( MBU-20/P).
Lentopäähineiden osalta meillä oli osittain
omaa kotimaista tuotantoa ( Friitalan Nahkatehdas Oy Ulvilasta),
mutta muuten osa lentopäähineistä ja lentokypärät
kokonaisuudessaan saapuivat periaatteessa ulkomailta hankittujen
koneiden mukana. Sota-aikana saksalaisten koneiden mukana tulivat
saksalaiset lentopäähineet ja suihkukaudella MiG:ien ja
Drakenien myötä venäläiset ja ruotsalaiset lentokypärät.
Vampire/Gnat/Hawk-kaudella englantilaiset lentokypärät. Jostain
syystä Fougien myötä ei saapunut ranskalaisia lentokypäriä,
vaan Fougissa ja Safireissa käytettiin aluksi englantilaisia ja
myöhemmin amerikkalaisia lentokypäräriä.
- Jukka Juutilainen
In English: this article tells about the flight helmets used by Finnish Air Force between 1939-2000. All are from Jukka Juutilainen's collection.
LENTOPÄÄHINEET
Suomalainen lentopäähine Friitalan
Nahkatehdas Oy

Tämä suomalainen lentopäähine näyttäisi
olevan valokuvien perusteella yksi yleisimmin käytetyistä
lentopäähineistä toisen maailmansodan aikana ja ainakin
Ilmasotakoulun ohjaajaoppilaat näyttäisivät käyttäneen
tätä päähinettä jopa 50-luvulle asti. Pidän tätä mallia
"Friitalan huuvana", koska piikkisoljen sijasta
päähineessä ovat lenkit, jotka näyttäisivät olleen
Friitalan tavaramerkki, niin heidän valmistamissa
lentopäähineissä, kuin lentopuvuissakin. Saksalaisissa
30-luvun kokeilumallien lentopäähineissä esiintyvät myös
samantyyliset solkilenkit. Päähine päätyi kokoelmiini
Huuto.Netin kautta ja oli myyjän mukaan käytetty IlmaSK:ssa
Kauhavalla. Radion kuulokkeista tai "piuhoista" ei ole
muuta havaintoa, kuin sota-aikaiset valokuvat.
Suomalainen lentopäähine Lp/K

Kevyt tummasta kangaasta tehty kesäpäähine
varustettuna kahdella solkilenkillä leukaremmille Friitalan
tyyliin. Kuulokkeiden alumiinisuojat ovat ovaalin muotoiset ja
keskellä on kaksi ruuvia. Hieman samanlaisia kuulokkeiden suojia
käytettiin saksalaisissa LKp W/S100-sarjan lentopäähineissä
vuodesta 1936 toisen maailmansodan alkuun, ennen LKp
W/S101-sarjalaisia. Koska seuraavaksi esiteltävä Friitalan
talvipäähine on muodoiltaan ja kuulokkeiden suojuksiltaan
samanlainen, niin olen nimennyt tämän mallin Lp/K:ksi eli
"Lentopäähine kesä". Valokuvien perusteella tämä
malli tuli käyttöön 1944 kesällä ja palveli ilmavoimissa
koulutuskoneissa 50-luvulle asti.
Hyvä valokuva tämän kesäpäähineen
käytöstä löytyy SIH 1 ( BW ) toisesta painoksesta
sivulta 94, jossa vääpeli Nils Katajaisella on ko.
lentopäähine kahdella lenkkisoljella. SIH 6 ( MT )
ensimmäinen painos sivu.91 Katajaisella on sama tumma päähine
kuulokkeiden ovaalin mallisilla metallisuojuksilla ja sivulla 95
Lakio ja Ikävalko näyttäisivät käyttävän samanlaisia
päähineitä. SIH 1 ( BW ) sivu 81 HLeLv 26 BW-ohjaajat
1944 käyttävät myös tätä päähinettä. Eli päähinettä
on käytetty ainakin MT- ja BW-tyypeissä jo vuonna 1944. Karjalan
Lennoston Historia 1918-1980 sivut 344 ( BL ) ja 351 ( VH )
löytyy lisää kuvia. Ilmavoimien kuvahistoria 5 ja
sivu 25. Luutnantti Parosella näyttäsi olevan tumma
kesäpäähine Lp/K, Tanin ja Sjögrenin käyttäessä nahkaista
talvimallia Lp/T. Kuvissa esiintyvät selkeästi ovaalin malliset
kuulokkeiden suojukset kahdella ruuvilla.Samassa kirjassa
näyttäsi Vihuri-lentäjätkin käyttäneen myös molempia
Friitalan malleja Lp/K ja Lp/T Tämä yksilö tuli Kanadasta ja
oli päätynyt Kanadaan Raumalta. Valittettavasti plugi piuhan
päästä oli poistettu. Kuulokkeiden sisälle on kirjoitettu
käyttäjän nimi "Risto" ja koko on merkitty
musteleimalla "57".
Suomalainen lentopäähine Lp/T

Tummasta nahasta valmistettu talvipäähine
kahdella solkilenkillä ja ovaalin mallisilla kuulokkeiden
suojuksilla kaksine ruuveineen. Tämä Suomi-löytö on
käyttämätön ja siihen on kiinnitetty vielä Friitalan
"lätkä", joka luokittelee lentopäähineen Lp/T:ksi
eli " Lentopäähine talvi". Tästä päättelin
nimetä tummasta kangaasta valmistetun kesäpäähineen Lp/K:ksi.
Valokuvia sota-ajan käytöstä en ole löytänyt, mutta 50-luvun
kuvissa esiintyy tätä päähinettä ( Ilmavoimien
kuvahistoria 5 sivu 25 ). Molempia suomimalleja on
ilmeisesti valmistettu myös piikkisoljilla, sillä remmeissä on
rei'itys. Ja valokuvassa Lentorykmentti 4-Lapin Lennosto
1945-1993 sivu 107 vasemman puoleinen lentäjä näyttäisi
pitävän piikkisoljella varustettua Lp/T:tä.... "Poikkeus
vahvistaa säännöt".
Saksalainen lentopäähine LKp W101

Tummasta nahasta valmistettu talvimallin
lentopäähine, jossa muoviset kuulokkeiden suojakupit olivat
peitetty myös nahalla. Saksalaiset 101-mallit tunnistaa
parhaiten kulmikkaammista kuulokkeiden suojakupeista ja
leukaremmin piikkisoljista. Metallilenkki happimaskille
ylhäällä ja kiinnikkeet sivuilla. Kurkkumikrofoni on Siemensin
valmistama. Tämä yksilö tuli USA:sta ja pitäisi olla tarinan
mukaan Luftwaffen 109-pilotin käyttämä. SIH 2 (
uudempi ) sivu 10 & 15 löytyy DN- miehistöstä kuvat,
joissa lentäjillä on saksalaiset LKp W101-päähineet. Yhdellä
miehistön jäsenellä on ( tänä päivänä ) harvinaiset
Nitsche & Gunther lentolasit. Omassa kuvassani lentolasit
ovat Lietzin valmistamat.
Saksalainen lentopäähine LKp S101

Suomessa eniten käytetty saksalainen
lentopäähine, niin kesällä kuin talvellakin, näyttäisi valokuvien
perusteella olevan tämä Luftwaffen kankainen kesäpäähine.
Tämä käyttämätön kesäpäähine on Suomi-löytö ja siinä
ei ollut saksalaisen valmistajan tunnistelappua ommeltuna
sisälle. Valokuvien perusteella kesäpäähineitä on
valmistettu eri kangaslaatujen mukaan eri sävyisinä versioina
ja esim.tässä yksilössä on ommeltu keskelle vaaleampi pala.
Valokuvia löytyy paljon SIH 2 ( DO & JU ) sekä SIH
6 ( MT ) kirjoista. Lentolasit ovat Lietzin valmistamat.
Englantilainen lentopäähine malli B

Muutamissa sota-aikaisissa valokuvissa esiintyy
suomalaisilla Blenheim-lentäjillä tämän RAF:n käyttämän
B-mallin lentopäähineitä. Tosin loppusodan kuvissa
BL-lentäjätkin näyttävät siirtyneen suomalaisiin Friitalan
huuviin tai saksalaisiin LKp S101 kesäpäähineisiin. Valokuva
tästä päähineestä löytyy SIH 10 ( BL ) sivulta 35
( BL-154 Eskolan miehistö ). Tikkakosken ilmailumuseon
kokoelmista löytyy tämä kypärämalli erittäin harvinaisen
"D"-mallin maskin kera.
Englantilainen lentopäähine malli C

Yksipaikkaisten Vampire koneiden myötä tulivat
meilläkin käyttöön RAF:n nahkaiset C-sarjan lentopäähineet.
Kokoelmissani on RAF loppusodan C-tyyppi varustettuna kolmella
nahkaremmillä takana. VA-päähineet olivat todennäköisesti
sodan jälkeen yleisesti viidellä remmillä modifioituja
versioita. Ainakin itse olen nähnyt Suomessa pari kertaa
viidellä nahkaremmillä varustetun C-tyypin päähineen. Myös
Pembrokee miehistöt käyttivät C-sarjan päähineitä.
Happimaskeina olivat H-tyypin englantilaiset maskit. Suomalaiset
VA-ohjaajat eivät ilmeisesti käyttäneet lentolaseja. Jos
niitä tuli Vamppien mukana, niin ne olivat Mk.VIII-tyyppiä.
Hyvä valokuva VA-piloteista C-sarjan päähineen ja
"H"-tyypin maskien kera löytyy Karjalan Lennoston
Historia 1918-1980 kirjasta sivulta 359. Ja Pembrokee
käytöstä Lentorykmentti 4-Lapin Lennosto 1945-1993
sivu 50.
Englantilainen lentopäähine malli G

Vampire Trainer koneiden mukana 1955 tulivat
RAF:n kankaiset ja siniharmaat G-sarjan lentopäähineet, joita
käytettiin yhdessä Mk. 1A- sarjan lentokypärien kanssa.
G-mallin lentopäähineissä olivat korvakuulokkeet ja
happimaskin kiinikket. Myöhemmin myös Gnat-, Fouga-, Safir- ja
Vinka lentäjät käyttivät myös tätä päähinettä Mk.1A
lentokypärän kanssa. Safireja lennettin myös pelkällä
G-tyypin huuvalla.
Venäläinen lentopäähine Sh-82

MiG-15UTI ja Il-28 koneissa käytettiin kuvien
perusteella venäläistä nahkahuuvaa myös ilman ZSh-3:n kupua.
Kuvan naahkapäähine on vuodelta 82, mutta aikaisemmat mallit (
Sh-61 ja Sh78 ) olivat periaatteessa lähes identtiset verrattuna
Sh-82:n. Niin identtiset, että monessa mallissa vain valmistajan
leima kertoo tyypin. Kesäpäähine merkittiin ShL ja
talvipäähine ShZ.
LENTOKYPÄRÄT
Englantilainen lentokypärä Mk.1A

Vasemmalla "H"-tyypin maski (
VA, VT, FM ja SF ) ja oikealla "A-13-A/2" ( GN ja FM )
Vampire Trainer koneiden myötä 1955 Suomeen
saapuivat hopeiset englantilaiset Mk.1A lentokypärät. Mk1A
lentokypärää käytettiin yhdessä siniharmaan G-tyypin
lentopäähineen kanssa VA, VT, GN, FM, SF ja VN-kalustolla
vuodesta 1955 aina 80-luvun alkuun asti. RAF käytti Mk.1A
kypäriään aina 70-luvulle asti, tosin myöhemmin vihreäksi
maalattuina. Visiiri oli asennettu 50-luvun tyyliin kypärän
päälle ja visiirin suojana toimi ainostaan suojakangas.
Radiolaitteiden kuulokkeet ja happimaskin kiinnikket olivat
G-sarjan lentohuuvissa.
Englantilainen lentokypärä Mk.3C

Hawkien mukana näyttäisi tulleen brittien
tuplavisiirisiä Mk.3C lentokypäriä. Kypäriä käytettiin
aluksi Hawkeissa ja myöhemmin Vinkoissa. Happimaski on RAF:n
"P"-tyypin maski. Kuvassa oleva kypärä on RAF:n
käyttämä.
Amerikkalainen lentokypärä APH-5

APH-5 muistuttaa paljon yksivisiiristä
HGU-2A/P:tä. APH-5:n kuulokkeet ovat ovaalin malliset ja mustat.
Käytetty FM, SF ja VN-kalustolla. Hyvä valokuva APH-5:sta
löytyy Karjalan Lennoston Historia 1918-1980 sivulta
415.
Amerikkalainen lentokypärä HGU-2A/P

HGU-2A/P sarjan lentokypäriä oli meillä
yhdellä ja kahdella visiirillä. Tuplavisiirinen malli tunnetaan
maailmalla "Ramshorn"-lisänimellä muotonsa takia.
USAF:in lisäksi myös USN käytti
"Ramshorn"-visiirejä yleisesti APH-6 sarjan
lentokypärissään. Suomessa molempia malleja käytettiin FM-,
SF- ja VN-kalustolla.
Amerikkalainen lentokypärä HGU-26/P

Tuplavisiirinen "Flight Helmet
Assembly"-merkattu USAF:in lentokypärä, joka maailmalla ja
USA:ssa tunnetaan HGU-26/P:nä. Meillä käytettin FM-, SF- ja
VN-kalustolla. Vietnamissa jenkit menettivät monta konetta
lintutörmäyksissä ja silloin kävi käsky pitää aina yhtä
visiiriä alhaalla lentojen aikana. Varsinkin USN törmäili
lintuihin öisin ja sieltä levisi tapa pitää kirkasta
visiiriä alhaalla myös USAF:in puolelle yöaikaan
lennettäessä. Kuvan maski on MBU-5/P USAF.
Amerikkalainen lentokypärä Helicopter
Crewman

Utin helikopterilentuuen käyttämiä
lentokypäriä. Hieman outo malli ja käsittääkseni harvinainen
jopa valmistajamaassa USA:ssa. Jenkit käyttivät pääosin APH-5
ja HGU-2A/P sarjan lentokypäriä ennen varsinaisia SPH-3/-4
helikopterikypäriä. Kuten nimikin kertoo oli kypärä USA:ssa
tarkoitettu miehistölle, ei ohjaajille.... Oliskohan ko. erä
ollut jonkinlainen koe-erä ja saatu Suomeen halvalla ?
Kypärässä on Utin helikopterilentueen kypärätarra. Britti
plugit kommunikointiin.
Venäläinen lentokypärä ZSh-3

ZSh-3 oli MiG-15UTI ja MiG-21F-13 & bis
kauden lentokypärä. Kypärä on kaksiosainen. Alla on
lentopäähine ja päällä ZSh-3 mallin lentokypärä.
Happimaskit olivat KM-32:a. Tämä kuvien yksilö on Puolan
ilmavoimien käytössä ollut ZSh-3, mutta samanlaista
kokoonpanoa käytettiin myös meillä Migeissä.
Venäläinen lentokypärä ZSh-5A

ZSh-5A sarjan lentokypärät näyttäisivät
saapuneen MiG-21bis koneiden myötä. Tosin 80-luvun alun
valokuvissa MiG-21bis lentäjät poseeraavat vanhempien ZSh-3
sarjan lentokypärien kera. Happimaskeja oli kahta mallia; aluksi
KM-34 ( vasen kuva ) ja myöhemmin KM-35 ( KM-34D series II ).
Venäläinen lentokypärä GSh-4M

MiG-15UTI ja MiG-21F-13 koneissa käytetty
painekypärä. Sisällä on vihreä huuva. Kuvan yksilö on DDR:n
MiG-21 pilotin käyttämä.
Venäläinen lentokypärä GSh-6M

MiG-21bis koneissa käytetty venäläinen
painekypärä. Sisällä myös vihreä huuva ja
"aurinkovisiiri".
Ruotsalainen lentokypärä Type 111

Tämä type 111 on Ruotsin ilmavoimien SAAB 105
ohjaajan kypärä. Happimaski on modifioitu MS22001.
Kasinhännässä on yksi rikkoutunut type 111 myynnissä, eli
näitäkin on sitten meillä käytetty Drakeneissa aluksi.
Ruotsalainen lentokypärä Type 112B

DK-miesten käyttämä kypärä. Tämä yksilö
on Ruotsin ilmavoimien F-17 laivueen käyttämä Draken kypärä.
Ruotsalainen lentokypärä Type 113B

Suomalaisten Draken ohjaajien käyttämä
tuplavisiirinen lentokypärä. Visiirin nahkasuojuksessa lukee
"M VI", joten lienee Satakunnan lennoston DK-pilotin
Matti Viitalan käyttämä. Kasinhännän löytöjä ja
kokoelmani ainoa Suomessa käytetty DK-kypärä. Valitettavasti
Draken ritarin tunnukset ovat revitty pois...ja sisukset.
Espoossa maalikuussa 2005 Jukka Juutilainen
Viimeksi muokattu: 2005-03-21 15:08
|