» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | tiistai, 19.06.2018 
 Artikkelit» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Artikkelit | artikkelit | lentopaahineet
LENTOPÄÄHINEET

Suomen Ilmavoimien käyttämät lentopäähineet ja lentokypärät 1939-2000

Lentopäähineet ja lentolasit toimivat alunperin lentäjien suojavarusteina viimaa ja kylmiä olosuhteita vastaan ml. tulipalot ja öljyvuodot. Myöhemmin lentopäähineisiin lisättiin radiolaitteiden kuulokkeet ja happimaskin kiinnikkeet. Toisen maailmansodan jälkeen kohdistettiin enemmän huomiota lentokypärien suoja-arvoihin päähän kohdistuvissa iskuissa pakkolaskujen ja heittoistuinhyppyjen aikana. Lentokypärissä kiinteät visiirit korvasivat lentolasit 50-luvulla.

Esittelen tässä Kauppisen Jukan pyynnöstä muutamia Suomen ilmavoimien käyttämiä lentopäähineitä ja lentokypäriä. Kypärät ovat omasta kokoelmastani, ellei muuta mainita. Lähdeaineistonani auteenttisten valokuvien osalta ovat olleet Keskinen-Stenman-Niska Suomen Ilmavoimien Historia ( SIH )-kirjasarja, ilmavoimien joukko-osastojen historiikkit sekä muutama muu kirja, joihin tulen viittaamaan tekstissäni. Olen rajannut aiheen toisen maailmansodan lentopäähineistä MiG-21 ja Draken kauden loppuun. Hornet kypärät lienevät englantilaisia ( Alpha ) jenkki maskeilla ( MBU-20/P).

Lentopäähineiden osalta meillä oli osittain omaa kotimaista tuotantoa ( Friitalan Nahkatehdas Oy Ulvilasta), mutta muuten osa lentopäähineistä ja lentokypärät kokonaisuudessaan saapuivat periaatteessa ulkomailta hankittujen koneiden mukana. Sota-aikana saksalaisten koneiden mukana tulivat saksalaiset lentopäähineet ja suihkukaudella MiG:ien ja Drakenien myötä venäläiset ja ruotsalaiset lentokypärät. Vampire/Gnat/Hawk-kaudella englantilaiset lentokypärät. Jostain syystä Fougien myötä ei saapunut ranskalaisia lentokypäriä, vaan Fougissa ja Safireissa käytettiin aluksi englantilaisia ja myöhemmin amerikkalaisia lentokypäräriä.

- Jukka Juutilainen

In English: this article tells about the flight helmets used by Finnish Air Force between 1939-2000. All are from Jukka Juutilainen's collection.


LENTOPÄÄHINEET

Suomalainen lentopäähine Friitalan Nahkatehdas Oy

Tämä suomalainen lentopäähine näyttäisi olevan valokuvien perusteella yksi yleisimmin käytetyistä lentopäähineistä toisen maailmansodan aikana ja ainakin Ilmasotakoulun ohjaajaoppilaat näyttäisivät käyttäneen tätä päähinettä jopa 50-luvulle asti. Pidän tätä mallia "Friitalan huuvana", koska piikkisoljen sijasta päähineessä ovat lenkit, jotka näyttäisivät olleen Friitalan tavaramerkki, niin heidän valmistamissa lentopäähineissä, kuin lentopuvuissakin. Saksalaisissa 30-luvun kokeilumallien lentopäähineissä esiintyvät myös samantyyliset solkilenkit. Päähine päätyi kokoelmiini Huuto.Netin kautta ja oli myyjän mukaan käytetty IlmaSK:ssa Kauhavalla. Radion kuulokkeista tai "piuhoista" ei ole muuta havaintoa, kuin sota-aikaiset valokuvat.

Suomalainen lentopäähine Lp/K

Kevyt tummasta kangaasta tehty kesäpäähine varustettuna kahdella solkilenkillä leukaremmille Friitalan tyyliin. Kuulokkeiden alumiinisuojat ovat ovaalin muotoiset ja keskellä on kaksi ruuvia. Hieman samanlaisia kuulokkeiden suojia käytettiin saksalaisissa LKp W/S100-sarjan lentopäähineissä vuodesta 1936 toisen maailmansodan alkuun, ennen LKp W/S101-sarjalaisia. Koska seuraavaksi esiteltävä Friitalan talvipäähine on muodoiltaan ja kuulokkeiden suojuksiltaan samanlainen, niin olen nimennyt tämän mallin Lp/K:ksi eli "Lentopäähine kesä". Valokuvien perusteella tämä malli tuli käyttöön 1944 kesällä ja palveli ilmavoimissa koulutuskoneissa 50-luvulle asti.

Hyvä valokuva tämän kesäpäähineen käytöstä löytyy SIH 1 ( BW ) toisesta painoksesta sivulta 94, jossa vääpeli Nils Katajaisella on ko. lentopäähine kahdella lenkkisoljella. SIH 6 ( MT ) ensimmäinen painos sivu.91 Katajaisella on sama tumma päähine kuulokkeiden ovaalin mallisilla metallisuojuksilla ja sivulla 95 Lakio ja Ikävalko näyttäisivät käyttävän samanlaisia päähineitä. SIH 1 ( BW ) sivu 81 HLeLv 26 BW-ohjaajat 1944 käyttävät myös tätä päähinettä. Eli päähinettä on käytetty ainakin MT- ja BW-tyypeissä jo vuonna 1944. Karjalan Lennoston Historia 1918-1980 sivut 344 ( BL ) ja 351 ( VH ) löytyy lisää kuvia. Ilmavoimien kuvahistoria 5 ja sivu 25. Luutnantti Parosella näyttäsi olevan tumma kesäpäähine Lp/K, Tanin ja Sjögrenin käyttäessä nahkaista talvimallia Lp/T. Kuvissa esiintyvät selkeästi ovaalin malliset kuulokkeiden suojukset kahdella ruuvilla.Samassa kirjassa näyttäsi Vihuri-lentäjätkin käyttäneen myös molempia Friitalan malleja Lp/K ja Lp/T Tämä yksilö tuli Kanadasta ja oli päätynyt Kanadaan Raumalta. Valittettavasti plugi piuhan päästä oli poistettu. Kuulokkeiden sisälle on kirjoitettu käyttäjän nimi "Risto" ja koko on merkitty musteleimalla "57".

Suomalainen lentopäähine Lp/T

Tummasta nahasta valmistettu talvipäähine kahdella solkilenkillä ja ovaalin mallisilla kuulokkeiden suojuksilla kaksine ruuveineen. Tämä Suomi-löytö on käyttämätön ja siihen on kiinnitetty vielä Friitalan "lätkä", joka luokittelee lentopäähineen Lp/T:ksi eli " Lentopäähine talvi". Tästä päättelin nimetä tummasta kangaasta valmistetun kesäpäähineen Lp/K:ksi. Valokuvia sota-ajan käytöstä en ole löytänyt, mutta 50-luvun kuvissa esiintyy tätä päähinettä ( Ilmavoimien kuvahistoria 5 sivu 25 ). Molempia suomimalleja on ilmeisesti valmistettu myös piikkisoljilla, sillä remmeissä on rei'itys. Ja valokuvassa Lentorykmentti 4-Lapin Lennosto 1945-1993 sivu 107 vasemman puoleinen lentäjä näyttäisi pitävän piikkisoljella varustettua Lp/T:tä.... "Poikkeus vahvistaa säännöt".

Saksalainen lentopäähine LKp W101

Tummasta nahasta valmistettu talvimallin lentopäähine, jossa muoviset kuulokkeiden suojakupit olivat peitetty myös nahalla. Saksalaiset 101-mallit tunnistaa parhaiten kulmikkaammista kuulokkeiden suojakupeista ja leukaremmin piikkisoljista. Metallilenkki happimaskille ylhäällä ja kiinnikkeet sivuilla. Kurkkumikrofoni on Siemensin valmistama. Tämä yksilö tuli USA:sta ja pitäisi olla tarinan mukaan Luftwaffen 109-pilotin käyttämä. SIH 2 ( uudempi ) sivu 10 & 15 löytyy DN- miehistöstä kuvat, joissa lentäjillä on saksalaiset LKp W101-päähineet. Yhdellä miehistön jäsenellä on ( tänä päivänä ) harvinaiset Nitsche & Gunther lentolasit. Omassa kuvassani lentolasit ovat Lietzin valmistamat.

Saksalainen lentopäähine LKp S101

Suomessa eniten käytetty saksalainen lentopäähine, niin kesällä kuin talvellakin, näyttäisi valokuvien perusteella olevan tämä Luftwaffen kankainen kesäpäähine. Tämä käyttämätön kesäpäähine on Suomi-löytö ja siinä ei ollut saksalaisen valmistajan tunnistelappua ommeltuna sisälle. Valokuvien perusteella kesäpäähineitä on valmistettu eri kangaslaatujen mukaan eri sävyisinä versioina ja esim.tässä yksilössä on ommeltu keskelle vaaleampi pala. Valokuvia löytyy paljon SIH 2 ( DO & JU ) sekä SIH 6 ( MT ) kirjoista. Lentolasit ovat Lietzin valmistamat.

Englantilainen lentopäähine malli B

Muutamissa sota-aikaisissa valokuvissa esiintyy suomalaisilla Blenheim-lentäjillä tämän RAF:n käyttämän B-mallin lentopäähineitä. Tosin loppusodan kuvissa BL-lentäjätkin näyttävät siirtyneen suomalaisiin Friitalan huuviin tai saksalaisiin LKp S101 kesäpäähineisiin. Valokuva tästä päähineestä löytyy SIH 10 ( BL ) sivulta 35 ( BL-154 Eskolan miehistö ). Tikkakosken ilmailumuseon kokoelmista löytyy tämä kypärämalli erittäin harvinaisen "D"-mallin maskin kera.

Englantilainen lentopäähine malli C

Yksipaikkaisten Vampire koneiden myötä tulivat meilläkin käyttöön RAF:n nahkaiset C-sarjan lentopäähineet. Kokoelmissani on RAF loppusodan C-tyyppi varustettuna kolmella nahkaremmillä takana. VA-päähineet olivat todennäköisesti sodan jälkeen yleisesti viidellä remmillä modifioituja versioita. Ainakin itse olen nähnyt Suomessa pari kertaa viidellä nahkaremmillä varustetun C-tyypin päähineen. Myös Pembrokee miehistöt käyttivät C-sarjan päähineitä. Happimaskeina olivat H-tyypin englantilaiset maskit. Suomalaiset VA-ohjaajat eivät ilmeisesti käyttäneet lentolaseja. Jos niitä tuli Vamppien mukana, niin ne olivat Mk.VIII-tyyppiä. Hyvä valokuva VA-piloteista C-sarjan päähineen ja "H"-tyypin maskien kera löytyy Karjalan Lennoston Historia 1918-1980 kirjasta sivulta 359. Ja Pembrokee käytöstä Lentorykmentti 4-Lapin Lennosto 1945-1993 sivu 50.

Englantilainen lentopäähine malli G

Vampire Trainer koneiden mukana 1955 tulivat RAF:n kankaiset ja siniharmaat G-sarjan lentopäähineet, joita käytettiin yhdessä Mk. 1A- sarjan lentokypärien kanssa. G-mallin lentopäähineissä olivat korvakuulokkeet ja happimaskin kiinikket. Myöhemmin myös Gnat-, Fouga-, Safir- ja Vinka lentäjät käyttivät myös tätä päähinettä Mk.1A lentokypärän kanssa. Safireja lennettin myös pelkällä G-tyypin huuvalla.

Venäläinen lentopäähine Sh-82

MiG-15UTI ja Il-28 koneissa käytettiin kuvien perusteella venäläistä nahkahuuvaa myös ilman ZSh-3:n kupua. Kuvan naahkapäähine on vuodelta 82, mutta aikaisemmat mallit ( Sh-61 ja Sh78 ) olivat periaatteessa lähes identtiset verrattuna Sh-82:n. Niin identtiset, että monessa mallissa vain valmistajan leima kertoo tyypin. Kesäpäähine merkittiin ShL ja talvipäähine ShZ.


LENTOKYPÄRÄT

Englantilainen lentokypärä Mk.1A

Vasemmalla "H"-tyypin maski ( VA, VT, FM ja SF ) ja oikealla "A-13-A/2" ( GN ja FM )

Vampire Trainer koneiden myötä 1955 Suomeen saapuivat hopeiset englantilaiset Mk.1A lentokypärät. Mk1A lentokypärää käytettiin yhdessä siniharmaan G-tyypin lentopäähineen kanssa VA, VT, GN, FM, SF ja VN-kalustolla vuodesta 1955 aina 80-luvun alkuun asti. RAF käytti Mk.1A kypäriään aina 70-luvulle asti, tosin myöhemmin vihreäksi maalattuina. Visiiri oli asennettu 50-luvun tyyliin kypärän päälle ja visiirin suojana toimi ainostaan suojakangas. Radiolaitteiden kuulokkeet ja happimaskin kiinnikket olivat G-sarjan lentohuuvissa.

Englantilainen lentokypärä Mk.3C

Hawkien mukana näyttäisi tulleen brittien tuplavisiirisiä Mk.3C lentokypäriä. Kypäriä käytettiin aluksi Hawkeissa ja myöhemmin Vinkoissa. Happimaski on RAF:n "P"-tyypin maski. Kuvassa oleva kypärä on RAF:n käyttämä.

Amerikkalainen lentokypärä APH-5

APH-5 muistuttaa paljon yksivisiiristä HGU-2A/P:tä. APH-5:n kuulokkeet ovat ovaalin malliset ja mustat. Käytetty FM, SF ja VN-kalustolla. Hyvä valokuva APH-5:sta löytyy Karjalan Lennoston Historia 1918-1980 sivulta 415.

Amerikkalainen lentokypärä HGU-2A/P

HGU-2A/P sarjan lentokypäriä oli meillä yhdellä ja kahdella visiirillä. Tuplavisiirinen malli tunnetaan maailmalla "Ramshorn"-lisänimellä muotonsa takia. USAF:in lisäksi myös USN käytti "Ramshorn"-visiirejä yleisesti APH-6 sarjan lentokypärissään. Suomessa molempia malleja käytettiin FM-, SF- ja VN-kalustolla.

Amerikkalainen lentokypärä HGU-26/P

Tuplavisiirinen "Flight Helmet Assembly"-merkattu USAF:in lentokypärä, joka maailmalla ja USA:ssa tunnetaan HGU-26/P:nä. Meillä käytettin FM-, SF- ja VN-kalustolla. Vietnamissa jenkit menettivät monta konetta lintutörmäyksissä ja silloin kävi käsky pitää aina yhtä visiiriä alhaalla lentojen aikana. Varsinkin USN törmäili lintuihin öisin ja sieltä levisi tapa pitää kirkasta visiiriä alhaalla myös USAF:in puolelle yöaikaan lennettäessä. Kuvan maski on MBU-5/P USAF.

Amerikkalainen lentokypärä Helicopter Crewman

Utin helikopterilentuuen käyttämiä lentokypäriä. Hieman outo malli ja käsittääkseni harvinainen jopa valmistajamaassa USA:ssa. Jenkit käyttivät pääosin APH-5 ja HGU-2A/P sarjan lentokypäriä ennen varsinaisia SPH-3/-4 helikopterikypäriä. Kuten nimikin kertoo oli kypärä USA:ssa tarkoitettu miehistölle, ei ohjaajille.... Oliskohan ko. erä ollut jonkinlainen koe-erä ja saatu Suomeen halvalla ? Kypärässä on Utin helikopterilentueen kypärätarra. Britti plugit kommunikointiin.

Venäläinen lentokypärä ZSh-3

ZSh-3 oli MiG-15UTI ja MiG-21F-13 & bis kauden lentokypärä. Kypärä on kaksiosainen. Alla on lentopäähine ja päällä ZSh-3 mallin lentokypärä. Happimaskit olivat KM-32:a. Tämä kuvien yksilö on Puolan ilmavoimien käytössä ollut ZSh-3, mutta samanlaista kokoonpanoa käytettiin myös meillä Migeissä.

Venäläinen lentokypärä ZSh-5A

ZSh-5A sarjan lentokypärät näyttäisivät saapuneen MiG-21bis koneiden myötä. Tosin 80-luvun alun valokuvissa MiG-21bis lentäjät poseeraavat vanhempien ZSh-3 sarjan lentokypärien kera. Happimaskeja oli kahta mallia; aluksi KM-34 ( vasen kuva ) ja myöhemmin KM-35 ( KM-34D series II ).

Venäläinen lentokypärä GSh-4M

MiG-15UTI ja MiG-21F-13 koneissa käytetty painekypärä. Sisällä on vihreä huuva. Kuvan yksilö on DDR:n MiG-21 pilotin käyttämä.

Venäläinen lentokypärä GSh-6M

MiG-21bis koneissa käytetty venäläinen painekypärä. Sisällä myös vihreä huuva ja "aurinkovisiiri".

Ruotsalainen lentokypärä Type 111

Tämä type 111 on Ruotsin ilmavoimien SAAB 105 ohjaajan kypärä. Happimaski on modifioitu MS22001. Kasinhännässä on yksi rikkoutunut type 111 myynnissä, eli näitäkin on sitten meillä käytetty Drakeneissa aluksi.

Ruotsalainen lentokypärä Type 112B

DK-miesten käyttämä kypärä. Tämä yksilö on Ruotsin ilmavoimien F-17 laivueen käyttämä Draken kypärä.

Ruotsalainen lentokypärä Type 113B

Suomalaisten Draken ohjaajien käyttämä tuplavisiirinen lentokypärä. Visiirin nahkasuojuksessa lukee "M VI", joten lienee Satakunnan lennoston DK-pilotin Matti Viitalan käyttämä. Kasinhännän löytöjä ja kokoelmani ainoa Suomessa käytetty DK-kypärä. Valitettavasti Draken ritarin tunnukset ovat revitty pois...ja sisukset.


Espoossa maalikuussa 2005 Jukka Juutilainen

 

Viimeksi muokattu: 2005-03-21 17:08