|
Lento-onnettomuus
Tampereella
huhtikuussa
1918
Pikahakemisto: [
LENTO-ONNETTOMUUS TAMPEREELLA HUHTIKUUSSA 1918 |
Saatesanat]
Tällä sivulla on tietoa ja kuvia Suomen Ilmavoimien ensimmäisestä lento-onnettomuudesta. Lentovarikon kilta ry pystytti muistomerkin tapahtuman muistoksi Tampereen Tampellan alueelle.
Teksti: Lentovarikon kilta ry
Kuvat: Jukka O. Kauppinen
LENTO-ONNETTOMUUS TAMPEREELLA HUHTIKUUSSA 1918
Tiistaina, huhtikuun 16. päivan iltana 1918 kello 18,50 tapahtui Tampereella
Näsijärven rannassa Suomen Ilmavoimien eli silloisten lentojoukkojen
ensimmäinen kuolonuhreja vaatinut lento-onnettomuus.
Tapahtumien kulku
Edellisellä lennolla oli koneen moottori käynyt huonosti. Tämän takia
moottori oli tarkastettu ja puhdistettu huolellisesti. Mekaanikko
Nylund ehdotti koneen koelennettäväksi ennen samaksi illaksi
suunniteltua luutnantti Pajusen ja lentäjä Westmanin tiedustelu- ja
pommituslentoa Toijalaan. Koelennolle lähtivät lentäjä Westman ja
mekaanikko Nylund.
Naistenlahden lentoasemalta tehdyn lentoonlähdön
jälkeen Westman nousi noin tuhannen metrin korkeuteen. sammutti
moottorin ja ohjasi koneen liukuun. Jonkin ajan kuluttua kuultiin
moottorin käynnistyvän, mutta koneen nähtiin jatkavan lentoaan loivassa
liu'ussa Ohjaajan ryhtyessä oikaisemaan konetta, sen heikkorakenteiset
siivet murtuivat rasituksen voimasta kiinnityksistään. Kone jatkoi
syöksyä jyrkkenevässä kulmassa ja murskautui jäälle täydellisesti.
Ohjaaja ja mekaanikko sinkoutuivat koneesta noin kymmenen metrin
päähän. Westman sai surmansa heti ja Nylund menehtyi saamiinsa
vammoihin noin kymmenen minuutin kuluttua.
Kuvia muistomerkin paljastustilaisuudesta.
Ohjaaja
Konetta ohjannut Karl Anders Westman oli syntynyt 05.03.1899 Ruotsissa
ja saanut ohjaajakoulutuksen Thulinin lentokoulussa, josta hän oli
saanut ohjaajan todistuksen 10.09.1917. Suomen lentojoukkoihin hän
liittyi "Finlands vänner" -toimiston kautta 3.4.1918 - vain kaksi
viikkoa ennen onnettomuutta,
Värväystoimiston olivat perustaneet yksityiset piirit ja tämän kautta lentojoukkoihimme saapui ruotsalaisia lentäjiä
Ruotsin hallituksella oli hyvin kielteinen kanta Suomelle annettavaan
apuun ja viranomaiset yrittivät kaikin keinoin estää suomalaisten
auttamiseen tähtäävät yritykset. Lentäjistä todellisuudessa koitunut
hyöty jäi vähäiseksi, koska useimmilla oli vain siiviililentotutkinto
ja kokemusta riittämättömästi
Mekaanikko
Koneen mekaanikko Sigurd Edvard Nylund oli syntynyt Vaasassa
15.06.1897. Hän oli harjoitellut Vaasassa moottori- ja sähköalan
tehtailla. Vapaussodan alkaessa Nylund oli liittynyt Vaasan
suojeluskuntaan. Koska hänellä oli jonkin verran tietoa moottoreista
insinööriesikunta otti hänet 5.3.1918 mekaanikoksi lento-osasto 1:een.
Tuohon aikaan lentomekaanikoista oli huutava puute, olihan lentokone
maassamme vielä todellinen harvinaisuus
Myös veteraanit olivat paikalla kunnioittamassa muistomerkin paljastusta.
Vasen kuva: pilvenveikko Veikko Juurikas, Tampereen ilmasillan jäsen, pilvenveikko Jaakko Hillo ja pilvenveikko Elias Järvineva.
Oikea kuva: rykelmä pilvenveikkoja - Erkki Pakarinen, Olli Kivioja, ilmasiltalainen, Jaakko Hillo, Aimo Juhola, Elias Järvineva ja Veikko Juurikas.
Lentokone
Onnettomuudessa täysin tuhoutunut lentokone oli ruotsalaisen kreivi von
Rosenin 6. 3 1918 Suomen lentojoukoille lahjoittama Thulin typ D, jolle
annettiin Suomessa tunnus F-1 (flygmaskin n:o 1).
Kone oli Ruotsissa lisenssillä valmistettu ranskalainen Morane-Saulnier
Parasol. Se oli puurakenteinen, kankaalla verhoiltu
kaksipaikkainen ylätaso, jossa oli pyörivä 90 hv ilmajäähdytteinen
LeRhonc-tähtimoottori. Siipien kärkiväli oli 11,00 m koneen pituus oli
6.50m, lentopaino 600 kg, matkalentonopeus noin 100 km/h ja lentoaika 3
h.
Ennen siirtolentoa Ruotsista oli kreivi von Rosen maalauttanut koneen
siipiin siniset hakaristit, jotka Mannerheimin päiväkäskyllä nro 26
18.3.1918 määrättiin sotilaskoneittemme kansallisuustunnuksiksi.
Koneen siirto Suomeen
Koneen lensi Suomeen 6.3.1918 Ruotsin ilmavoimista virkavapaalla ollut
luutnantti Kindberg yhdessä von Rosenin kanssa He lähtivät Uumajasta
kello 9 aikaan aamulla. Koska Pohjanlahden keskiosassa lainehti avovesi
lennettiin 3000 metrin korkeudessa, jotta moottorihäiriön sattuessa
olisi voitu liukua kiintojäälle. Myötätuulen ansiosta lento kesti vain
vajaan tunnin ja Vaasaan laskeuduttiin jo kello 9.50. Saman päivän
aikana von Rosen lahjoitti koneen lentojoukoillemme.
Tätä päivää, maaliskuun kolmatta, jolloin lentojoukot saivat
virallisesti ensimmäisen koneensa, on vuodesta 1922 lähtien pidetty
ilmavoimiemme Vuosipäivänä.
Lahjoituksen seuraukset
Palattuaan Ruotsiin von Rosen joutui vastaamaan moniin häntä vastaan
nostettuihin syytteisiin, joista hän pitkällisten oikeudenkäyntien
jälkeen selviytyi sakkorangaistuksella. Ohjaaja Kindberg, joka
oli matkan tapahtuessa virkavapaalla, sai Ruotsin puolustusministeriltä
muistutuksen ja ilmavoimien komentajalta varoituksen.
Koneen vaiheet Suomessa
Lentojoukkojemme ensimmäinen yksikkö, Lento-osasto 1, aloitti
toimintansa 10.3.1918. Se sijoitettiin aluksi Kolhoon Ukonselän
rannalle. Täältä siirryttiin rintamalinjaa seuraten etelää kohti, ensin
21, maaliskuuta Orivedelle, sitten 28. maaliskuuta Vehmaisten
Kaukajärven jäälle ja Tampereen tultua vallatuksi 10. huhtikuuta
Naistenlahden lentoasemalle Näsijärven jäälle.
Muistolaatta
Lentovarikon Kilta on pystyttänyt edellä kuvatun, Suomen Ilmavoimien
ensimmäisen uhrit vaatineen, lento-onnettomuuden muistoksi
muistomerkin onnettomuuspaikan lähistölle. Muistomerkki sijaitsee Kanta
-Tampellan alueella Tammerkosken partaalla Aleksandra Siltasen
puistossa lähellä Näsijärveä. Pronssilaatan on valmistanut Harri
Toivola Lempäälästä.
Pilveikot, sotalentäjät Aimo Juhola ja Elias Järvineva, paljastivat muistomerkin. Ilmavoimien F-18-hävittäjä suoritti ylilennon.
Saatesanat
Tällä sivulla on tietoa ja kuvia Suomen Ilmavoimien ensimmäisestä lento-onnettomuudesta ja muistomerkin paljastustilaisuudesta.
Teksti: Lentovarikon kilta ry
Kuvat: Jukka O. Kauppinen
Copyright VLeLv Icebreakers / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2004.
| |