» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | perjantai, 14.12.2018 
 Sotahistoriaa» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Sotahistoriaa | WW2History-TaistoMattila.html
  
Luutnantti Taisto Voitto Kalervo Mattila

Pikahakemisto: [ Luutnantti Taisto Voitto Kalervo Mattila | Saatesanat]


Luutnantti Taisto Voitto Kalervo Mattila
SLM 792, myönnetty 10.11.1941
Syntynyt 26.05.1917
Kaatunut 12.6.1944
Koulutus Jokioisten kurssi / Sotaohjaajakurssi 1 5.12.1939-

Luutnantti Taisto Mattilasta ei ole tiedossa kuvia. Mattila ammuttiin alas Lempaalanjärven ja Terijoen välissä 12.6.1944.

Oheinen artikkeli on alkujaan hävittäjälentäjä Carl-Erik Bruunin kirjoittama ja se julkaistaan näillä sivuilla Göran Bruunin suosiollisella luvalla.


Luutnantti Taisto Voitto Kalervo Mattila

Virtuaalilentäjät ry. Kuva: Lauri Volanen

Virtuaalilentäjät ry. Kuva: Lauri Volanen

Syntynyt 26.5.1917 Riihimäellä.

Ilmasotakoulusta Kauhavalta Mattila siirtyi T-LLv:een Parolaan ja sieltä Niinisalon 47. RUK-kurssille 8.5 – 6.9.1940. Tämän jälkeen oli vuorossa Kadettikoulu. Kadettikoulun jälkeen hänet komennettiin LLv 26:een, jossa hän ilmoittautui tammikuussa 1942.

Mattila kävi Fiat G 50 tyyppikoulun ja ensimmäinen lento 7.1.1942 FA-1:llä.
Osallistui sitten 1942 ja 1943 normaaliin toimintaan lentueen puitteissa.

Oli mukana 11.6.1942 kun vänrikki Teuvo Piiparinen ammuttiin alas hälyytyslennolla jalkaväen tulessa. Piiparinen joutui vangiksi, mutta ei ollut palautettujen sotavankien joukossa.

Luutnantti Mattila toimi mm laivueen adjutanttina. Kun laivue 1944 muutti Kilpasillasta Raulammelle (Heinjoki), Mattila sai Brewster-koulutuksen ja osallistui NL:n suurhyökkäyksen torjuntaan.

Suurhyökkäys alkoi 9.6.1944 aamulla.

12 päivä kesäkuuta 1944 kello 10.50 starttasi kapteeni Aate Lassilan vetämä, 8 BW-koneen osasto hälyytyksen perusteella.
Sää oli aamulla täysin pilvinen, alaraja 300 metriä ja ylempänä pilviä useammassa kerroksessa.
Tavattiin useita IL-2 ja LA-5 koneita, joiden kanssa jouduttiin taisteluun.

Kaikki koneet saivat osumia maavoimien tulesta. Luutnantti Bruunilla (BW-368) 35 osumaa, kersantti Sirolla (BW-384) useita osumia peräsimissä ja pitkin selkäpanssaria, antennimasto poikki. Vänrikki Lindenillä (BW-3??) 1/3 peräsimestä poissa jne. Taistelun jälkeen Mattila (BW-374) puuttui. Viimeksi Mattila oli nähty Lempaalanjärven ja Terijoen välillä. Sen jälkeen hänestä ei ole kuultu mitään.

Luutn Bruunin ja kers Siron jouduttua matalassa säässä muista erilleen ja lentäessään pitkin pintoja kotiin päin, heitä tulitettiin jatkuvasti maasta. Erään pitkän panssari- ja tykistökolonnan yli lentäessään Bruun sai koneeseensa 35 osumaa ja sinertävä juova koneen perässä kertoi polttoaineen virtaavan siipisäiliöstä. Siron koneen peräsimestä paloja poissa, antennimasto poikki ja luoteja oli mennyt pitkin panssaria. Molemmat koneet pääsivät kuitenkin Heinjoelle.

Luutnantti Mattila onkin ainoa HLeLv 26:sta, jonka loppuvaiheen kohtalo on tuntematon.

Carl-Erik Bruun


Saatesanat

Kirjoittanut Carl-Erik Bruun. Julkaistu Göran Bruunin luvalla.
Kuvat: Lauri Volanen

Copyright Göran Bruun 2005.

 

  

Viimeksi muokattu: 2005-04-17 16:38