» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | maanantai, 15.10.2018 
 Sotahistoriaa» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Sotahistoriaa | WW2History-Ampumaopas.html
  
Hävittäjälentäjän Ampumaopas

Pikahakemisto:
[ Des Jägers Schiessfibel - Hävittäjälentäjän ampumaopas | Saatesanat ]


Des Jägers Schiessfibel: Luftwaffen pääesikunta, Adolf Galland, General der Jagdflieger 1944
Käännös saksankielestä: Heikki Kauranne
Viimeistely: Jukka O. Kauppinen

Des Jägers Schiessfibel - Hävittäjälentäjän ampumaopas on Saksan Ilmavoimien, Luftwaffen, kesällä 1944 julkaisema opaskirja, jota nähtävästi jaettiin hävittäjälentäjille näiden ammuntataitojen kohentamiseksi. Humoristinen opas on samantapainen kuin mitä esimerkiksi panssarijoukoille jaettiin, hupaisan leikkisä kirjanen, jossa neuvotaan sotataitoja helposti opittavalla tavalla.

Dokumentin saattoi alkunperin sähköiseen muotoon saksalainen alan harrastaja Bakelit ja sen muutti pdf-dokumentiksi ja siten internetiin Ralf "RaFiGer" Manfred Jung. RaFiGerin kiitosviesti Bakelitille:

Our collegue "Bakelit" overhanded the following document a "Shooting guide" for German fighter pilots in scanned copies to me, I converted it to a Acrobat pdf-file. As this original document is not protected I will give you the possibility to download the pdf-version with the kindly permission of "Bakelit".
Alkuperäisen ampumaoppaan löydät pdf-dokumenttina osoitteesta http://rafiger.de/Homepage/Pages/Schiessfibel.html.

Edelleen Ralf Jung antoi Virtuaalilentäjille luvan käyttää dokumenttia ja kääntää sen suomenkielelle. Haasteeseen vastasi helsinkiläinen Heikki Kauranne. Kauranne käänsi tekstiä hiljalleen kesän 2003 ajan ja urakka kesti kaikkineen viitisen kuukautta.

Koska en ole ammattikääntäjä, saattaa käännös sisältää pahojakin virheitä. Muutamassa kohdassa en päässyt perille mitä alkuperäistekstissä lopulta tarkoitettiin, joten olen tehnyt muutamia "tulkintoja", joko hyviä tai huonoja.
Hankalinta koko projektissa oli noiden "runojen/riimien" kääntäminen suomeksi, se kun on harvemmin mahdollista sanatarkasti, täytyy vain pyrkiä säilyttämään niiden henki.
Suurkiitokset Heikki Kauranteelle upeasta käännöksestä! And many thanks to Bakelit and RaFiGer for granting us permission to use and translate this amazing, historical document!

Jukka "Grendel" Kauppinen
Tiedottaja / historioitsija
Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry


Virtuaalilentäjät ry

D. (Luft) 5001
Horrido
Hävittäjälentäjän ampumaopas

Sivu 1

Virtuaalilentäjät ry

D. (Luft) 5001

Ei  mukaan taistelulennolle!

Horrido!

- hävittäjälentäjän ampumaopas

Painos: kesäkuu 1944

Sivu 2

Piirrokset: Thomas Abeking, Berliini

Sivu 3

Virtuaalilentäjät ry

Luftwaffen pääesikunta

Hävittäjäkenraali                                                           Berliini, 23. kesäkuuta 1944

Täten hyväksyn käyttöönotettavaksi D. (Luft) 5001 ”Horrido – Hävittäjälentäjän Ampumaopas, painos: kesäkuu 1944”.

Opas astuu voimaan julkaisupäivänään.

Rintamalta lähetettävät, oppaan myöhempien painosten kehittämiseksi tarkoitetut lisäykset, aloitteet ja toiveet osoitettakoon päivähävittäjien tarkastajalle.

                                                                                    I.A.

                                                                                    Galland

Sivu 4

Joka hiljaa sisässänsä,
myös tutkii virheitäinsä,
kiitoksen on arvoinen, sillä tärkeää on se näin:
Myönnä virheet! – Kääntyy kaikki hyvin päin!

Osuminen on valttia!

Niinpä – miksi et viime hyökkäyksessäsi saanut vastustajaasi alasammutuksi? Älä ystävä hyvä pyri välttelemään syiden käsittelyä, se olisi tilanteesta luistamista! Vai oletko sinä sitä mieltä, ettei syitä enää näin jälkikäteen voi selvittää. Vaan kyllä se on mahdollista, kunhan tapahtunutta pohdiskelee.

Monien rintamalta saatujen ilmataistelufilmien ja kertomusten perusteella tiedetään, että ilmataisteluissa toistetaan jatkuvasti tiettyjä samoja virheitä tähtäyksessä ja ampumisessa. Nämä ovat:

  1. Ammut liian suurelta etäisyydeltä
  2. Otat väärän ennakon
  3. Ammut epäedullisesta asemasta
  4. Lennät epäpuhtaasti
  5. Käytät asevalitsimia väärin
  6. Annat valojuovien hämätä itseäsi
  7. Et ole pitkään aikaan suuntauttanut konettasi
  8. Olet valinnut väärät ammukset

Luonnollisesti on myös muita syitä, joiden vuoksi et saa ketään ammutuksi alas – mutta näitä kahdeksaa tärkeintä tarkastelemme lähemmin jättäen pois teoretisoinnit. Mieti kunkin virheen kohdalla tarkasti sitä, miten olet aiemmin toiminut ja kuinka voisit kehittää toimintaasi.

 - Liikkeelle siis -

Sivu 5

Virtuaalilentäjät ry
Jos kuulat usein ohi kohteen vinkuu,
niin itseluottamus maton alle hinkuu.

Sivu 6

Mahdollisimman lähelle saalistansa,
pyrkii metsämies pannen parastansa.

Ampumaetäisyys

Oletetaanpa, että tietyllä ammusmäärällä saat yhden osuman kohteeseesi kun ammut 600 metrin etäisyydeltä. Tällöin samalla ammusmäärällä saat

      300 metrin etäisyydeltä vähintään           4   osumaa
ja   200 metrin etäisyydeltä vähintään           9   osumaa
ja   100 metrin etäisyydeltä vähintään         36   osumaa

Osumatodennäköisyys kasvaa siis sitä suuremmaksi, mitä lähemmäs kohdetta menet. Ampumaetäisyyden puolittaminen ei siis kaksinkertaista, vaan nelinkertaistaa osu­mien määrän ja vastaavasti etäisyyden pienentäminen kolmanteen osaan yhdeksän­kertaistaa osumien määrän! Siis lähelle!

Lentäminen kauempana kohteesta ja sieltä ampuminen on tietysti helpompaa, mutta tuloksena on vain reikiä taivaalle. – Älä kuluta ammuksiasi loppuun ampumalla liian suurelta etäisyydeltä. Lähelle päästyäsi on sinun saatava ne ratkaisevat osumat, jotka tarvitaan nelimoottorisen koneen alasampumiseksi. Kuinka moni onkaan repinyt hiukset päästänsä, kun on tullut tuhlanneeksi ammuksensa liian aikaisin ennen ratkai­se­­vaa lähitaistelua!

Lisäksi sinun täytyy ampua kunnes vastustajasi putoaa. Suuret lotjat voivat kestää suurenkin määrän osumia.

Virtuaalilentäjät ry
Osumatodennäköisyys
1 ® 9

Etäisyys 600 m                                                          Etäisyys 200 m
Olet kaukana, jätä liipasimen pinta,                             On se kiusallista lähellä olla,
ammuksia säästä – on niillä kova hinta.                       kun olisi halua, mutta kykyä nolla.

Sivu 7

Virtuaalilentäjät ry
Lähtee jo Linnoituksesta sankka savunjuoksu,
vaan viel’ mielestäs paina voiton sulotuoksu,
Ammu vielä! – Havainnut on moni vainen,
et’ oli riemu roimasti ennenaikainen.

Sivu 8

Kun etäisyyttä arvioit sä kohteen,
tee se pohjalta järjen, älä tunteen.

Etäisyyden arviointi

Kun sinusta tuntuu, että olet 100 metrin etäisyydellä vastustajastasi, on matkaa järjellä ajateltuna tai mitattuna kuitenkin vielä 200 metriä. Tuntumaan ei ole luottamista. Sen takia nenäsi eteen on asennettu Revi-tähtäin. Sen kehä vastaa aina 1/10 osaa maalin etäisyydestä – hieno homma!

Tietäessäsi vastustajasi koon, esimerkiksi hävittäjän kärkiväli = 10 metriä ja kohde täyttää koko kehän (1x, eli kohteita mahtuu kehän sisälle 1), niin tällöin kohde on 100 metrin etäisyydellä. (Sillä 10 metriä on 1/10 100:sta metristä.) Jos kehälle sopii kaksi kohteen kokoista esinettä, kohde on luonnollisesti kaksi kertaa kauempana eli 200 metrin etäisyydellä.

Paina mieleesi seuraava sääntö:

Vastustajan koko metreissä x kuinka monta kertaa kohde mahtuu tähtäinkehälle x 10 = kohteen etäisyys metreissä.

Pommikoneet, joiden kärkiväli on noin 30 metriä ja joita mahtuu kaksi (2x) Revi-tähtäimen kehälle, ovat etäisyydellä

                                                30 x 2 x 10 = 600 metriä

Kun olet tätä paljon harjoitellut, ajattelet jatkossa vain 30 x 2 ja saat tulokseksi 600 metriä.

Istupa nyt alas ja ota kynä ja paperia, piirrä tähtäimen kehä ja siihen vastustajan kone eri etäisyyksille, kuten viereisellä sivulla on esitetty. Paina kuvat tarkasti mieleesi, jotta pystyt tositilanteessa tunnistamaan nopeasti:

  1. Oletko aloittamassa ammuntaa liian aikaisin
  2. Onko jo aika väistää (tärkeää edestä päin hyökättäessä)
  3. Kuinka nopea vastustaja on (missä ajassa etäisyys lyhenee 500 m?)

Sinun tulee hallita Revi-tähtäimen kuvat niin sujuvasti, että välittömästi ilman laskemisia ja pohdiskeluja tiedät: etäisyys 400 metriä, sillä kun kohtaa vastustajan, ei silloin ole aikaa ja mahdollisuutta laskelmien suorittamiseen ja pohdiskeluun. Pelkän harjoittelun puut­teen vuoksi etäisyydet arvioidaan usein väärin ja taistelu on tulokseton.

Hyvä apuväline harjoittelussa on Hävittäjäpeli (katso sivu 14).

Kaikkien 4-moottoristen pommikoneiden kärkiväli on noin 30 m,
kaikkien 1-moottoristen hävittäjien kärkiväli on noin 10 m.

Siis:      4-moottorinen pommikone täyttää tähtäimen koko (1x) kehän
                                                                   = etäisyys on 300 m
            1-moottorinen hävittäjä täyttää tähtäimen koko (1x) kehän
                                                                   = etäisyys on 100 m

2-moottoristen koneiden kärkivälit ovat välillä 16 – 28 metriä. Harjoittele siis tyyppi­tuntemusta – muuten ammut ohi.

Sivu 9

Virtuaalilentäjät ry

                                                         Harjoitukseksi:

Suttura! Pituus 1.60 m                       No – No?!                               ??
Kehälle sopii kaksi (2x)                     Kehälle sopii yksi (1x)              Kehälle sopii 1/2
1.60  x 2 x 10 = 32 m                        1.60 x 1 x 10 = 16 m                1.60 x ½ x 10 = 8 m
Lähemmäksi!                                     Lähemmäksi!                            Petosta! Väistä
                                                                                                         hemmetissä!

Linnoitus! Kärkiväli noin 30 m            Kestotulta!                               Ammu edelleen!
Kehälle sopii kaksi (2x)                     Kehälle sopii yksi (1x)              Kehälle sopii 1/2
30  x 2 x 10 = 600 m                         30 x 1 x 10 = 300 m                 30 x ½ x 10 = 150 m
Lähemmäksi!                                     Vielä lähemmäksi!                    

Sivu 10

Usein asiat tuntuvat vaikeilta ainoastaan siksi,
että on ihmisiä, jotka tekevät ne sellaisiksi.

Ennakko

on varsin yksinkertainen asia. Huomaa: ammus tarvitsee noin 1 sekunnin lentääkseen 500 metrin matkan. Tässä ajassa vastustaja lentää noin 100 metriä. Jos siis olet noin 500 metrin etäisyydellä vastustajastasi, tulee sinun ottaa 100 metrin ennakko, jotta ammukset ja vastustaja kohtaavat – ja sitähän tässä halutaan. Mainitun 100 metrin ennakon näet täysimittaisena, kun vastustajasi lentosuunta on kohtisuora omaan lento­suuntaasi nähden (lentokulma = 90) – aivan kuten näet kuvassa olevan neitokaisen käsivarren täysimittaisena. Jos vastustajasi lentää sinun lentorataasi nähden vinosti, niin tällöin ihastuttava neitokainen kääntyy vastaavasti hieman ja 100 metrin etäisyys näyttää lyhenevän – kuten neitokaisen ojennettu käsivarsi – ja ennakko on vastaavasti pienempi. Mikäli vastustajasi lentää sinua kohti eli tuo kuvan söpö kaunotar kääntyy kohti­suoraan sinua kohti, niin tällöin 100 metrin matka kutistuu yhdeksi pisteeksi – ja olet siinä miellyttävässä tilanteessa, että voit ryhtyä suoraan toimintaan – lentokonetta kohtaan tietysti. Saadaksesi arvion tarvittavan ennakon suuruudesta käytä Revi-tähtäimen ennakkokehää, jonka halkaisija – kuten todettu – vastaa 1/10 osaa kohteen etäisyy­destä, eli 10 metriä 100 metrillä tai 50 metriä 500 metrillä. Jos sinun tulee 500 metrin etäisyydeltä ampuessasi käyttää 100 metrin ennakkoa, niin se vastaa kahta (2x) tähtäinkehän halkaisijaa tai neljää (4x) tähtäinkehän sädettä. 250 metrin etäisyydeltä ammuttaessa tarvitsevat ammukset ja vastustaja kohdatakseen noin puolet äskeisestä ajasta. Tällöin tarvittavaksi ennakoksi saadaan 50 metriä. Tähtäinkehä vastaa 250 etäisyydellä nyt 25 metriä. Koska tarvittava ennakko on 50 metriä, myös se vastaa kahta (2x) tähtäinkehän halkaisijaa = neljä (4x) tähtäinkehän sädettä – Ahaa! – Tajusithan lopulta:

Kun ennakko määritetään Revi-tähtäimen säteen perusteella, ei etäisyydellä ole merkitystä, vaan ainoastaan lentokulmalla.

Muilla kuin 90° lentokulmilla ennakko pienenee, kuten äsken havaitsimme, ja se tapahtuu seuraavasti:

Vastustajan nopeus
450 – 600 km/h

Lentokulma

Ennakko

tähtäimen säteinä

½

10°

1

20°

1 ½

30°

2

50°

3

- ja mikä tämän yli menee,
se on pahasta.

Sivu 11

Virtuaalilentäjät ry

            Paljon ennakkoa                 Vähemmän ennakkoa      Vielä vähemmän       Siinä!

Paikan näteimmän saavuttanut on,
kun on ennakko olematon.

Sivu 12

On ajatteleminen vaikeaa ja tuo tuskaa monta,
sille ken ahkerasti harjoittelee, on se tarpeetonta.

Oikean ennakon harjoittelu

Olet lähellä vihollista – johan kelpaa! Vaan mihin tähdätä? – Miten se nyt olikaan? Sehän äsken jo opittiin – lentokulma 30° - vastustajan lentonopeus 400 km/h – tällöin 1.5 (vai oliko se 2?) säteenmittaa ennakkoa – vastustajan lentosuunta – tällävälin myllyysi on osunut ja voit jatkaa oikean ennakon laskemista laskuvarjon varassa.

Tähtäyspisteen tulee olla tiedossa välittömästi – ilman pitkiä mietiskelyjä. Tämä on mahdollista vain siten, että asiaa ennakolta harjoittelee, harjoittelee ja vielä senkin jälkeen harjoittelee.

Harjoittelu tapahtuu valo-osoittimella varustetun tähtäinharjoittelu­lait­teen Fl.Üb.93-923 ja automaattisella ennakkonäytöllä varustetun Fl.Üb. 93-924 avulla. Laitteita on saatavana huoltojoukoilta. Kyseessä on hieno systeemi, jolla pystyt tekemään tähtäysharjoittelun kokonaisuudessaan. Ensinmainitulla laitteella voit malleja apuna käyttäen asettaa vastustajan lentoaseman tarkasti ja siten välittömästi havaita oikean ennakkopisteen – toisella laitteella voit lisäksi suorittaa oikean hyökkäyksen. Monet laitteita käyttäneet ovat todenneet, että ahkerasti harjoittelemalla he ovat pystyneet parempiin alasampumis­tuloksiin. Siispä harjoittele!

Lisäksi huoltojoukkojen kautta on piakkoin saatavana myös ilmataistelussa tarvittavan ennakon harjoitteluun sopiva laite Fl.Üb.Nr. 93-926.

Jotta harjoittelu ei kävisi pitkäveteiseksi, voit piristää itseäsi hassuttelemalla (Älli I). Ennakkotaulun sijaan käytetään maalitaulua, jossa on numeroita (esimerkiksi 1 – 5) ja peliä pelataan kuin keilapeliä: iso talo, pieni talo, ruumisarkku jne. - tai vedät snapseja kunnes näet ennakon kahtena. Joka tapauksessa: harjoittele ja havaitse, että useimmiten ammut ohi väärän ennakon vuoksi.

Vielä muutamia kokemuksen tuomia vinkkejä

  1. Useimmiten ammutaan ohi vastustajan takaa, eli otetaan liian pieni ennakko.
  2. Vastustajan sujahtaessa ohi tulee helposti otettua liian suuri ennakko.
  3. Kun vastustajaa seurataan tähtäimen läpi siten, että hän näyttää olevan paikoillaan, niin tällöin tulee helposti otettua liian pieni ennakko.

Näennäinen liike ei merkitse ennakon kannalta mitään – ainoastaan lentokulma.

Virtuaalilentäjät ry
Seppo viihtyy kera kolpakon,
vaan säde on mitta ennakon.

Sivu 13

Virtuaalilentäjät ry
Teoria ei selvyyttä tahdo tarjota,
Tähtäystä, Esko, harjota! – harjota!

Sivu 14

On maalin ympärillä liikaa tilaa,
se harmillisesti osumat pilaa.

Kuinka tarkasti sinun tulee kyetä arvioimaan ennakko?

Virtuaalilentäjät ry Esimerkki (Lentävä Linnoitus etäisyydellä 300 – 400 metriä)
· tähän sinun olisi pitänyt tähdätä.
x tähän tähtäsit.

Osutko ammusten hajonnasta johtuen kuitenkin jotenkin?
Miten ampumasi sarjan ammukset sijoittuvat maaliin nähden?
Näin kävi!
Kaukaa ohi menee koko sarja! Kuvassa on esitetty kokonaishajonta. Ei ainuttakaan osumaa!

Virtuaalilentäjät ry Toinen esimerkki (Spitfire etäisyydellä 100 metriä)
· tähän sinun olisi pitänyt tähdätä.
x tähän tähtäsit.

Myös tässä tapauksessa koko sarja menee ohi eikä yhtään osumaa tuloksena.

Älä luota hajonnan vaikutukseen – se ei sinua auta, jos tähtäät väärin! Näistä kuvista näet selkeästi, kuinka tarkasti sinun on tiedettävä ja pidettävä ennakko, jotta koko roiskaus ei menisi ohitse. Jos kuvittelet, että sinun tarvitsee vain suunnata konekiväärisi kauemmas saadaksesi varmemmin osumia, niin olet valitettavasti erehtynyt. Sinulle käy tällöin samoin kuin viereisellä sivulla olevan kuvan riistanmetsästäjälle.

Oikeasta ennakosta on runsaasti esimerkkejä Hävittäjäpelissä, joka on hupaisa korttipeli, jossa et saavuta vain ”pudotuksia”, vaan voit myös rikastua. Peliä on saatavana Hävittäjäkenraalilta (Gruppe 2).

Sivu 15

Virtuaalilentäjät ry
Hyödytä ei ykskään kuularuisku,
ohitse jos lentää luotituisku.

Sivu 16

Välttää hieno mies aina vierasta tuoksua,
kunhan sen voi tehdä ilman suurempaa juoksua.

Ammut epäedullisesta asemasta

Kun lähestyt vastustajaasi suoraa takaapäin, tulee sinun muutamien sekuntien ajan lentää rauhallisesti ja tarkasti sekä ampuessasi tähdätä rauhallisesti ja tarkasti.

Tämän vuoksi tulee lintusi olla kunnolla trimmattu ja sinun tulee ohjata nopeasti ja tarkkakätisesti. 

Älä anna lennättää itseäsi – lennä itse!

Voi käydä niin, että joudut vastustajasi potkurivirtaan. Tämän seurauksena päädyt pyörittelemään tähtäintäsi vastustajasi ympärillä samalla joko hiljaa tai suureen ääneen kiroillen.

Tämä on huono ampuma-asema sillä:

Et pysty tähtäämään tarkasti – mutta vastustajasi pystyy!

Siis pois potkurintuoksusta! – vähän sen alapuolelle tai yläpuolelle! – Mutta jos sinulla ei ole aikaa siirtymiseen, pidä huoli siitä, että ammut vasta sitten, kun tähtäimesi on juuri maalin kohdalla, muuten tulee vain reikiä taivaalle.

Älä anna koneesi heilahtelun siirtää tähtäintä sivuun vastustajastasi, vaan pakota tähtäimesi muutaman sekunnin ajaksi vastustajasi kohdalle.

Äläkä kiroile siinä asemassa pitkään, sillä:
Virtuaalilentäjät ry
Kaikkinainen kiroilu kuumentaa vain pään,
on vastassa vihollinen – ole kaltainen sä jään.

Sivu 17

Virtuaalilentäjät ry
Jos potkurivirrassa olevasi havaitset,
varovasti siitä lintusi pois saattanet.
Näin vältät sä pahuksen viiman –
lennä yllä tai alla sen hieman.

Sivu 18

Se mitä opettelit sä tuntia tuhannen,
kestää taistossa vain hetken pienoisen.

Näistä muutamista sekunneista ei voi tinkiä – siitä ei pääse yli eikä ympäri, esimerkiksi silloin kun vastustaja vilahtaa pikaisesti tähtäimen läpi, kuten viereisen sivun vasemmanpuoleisessa kuvassa. Osumismahdollisuudet ovat tässä tapauksessa hyvin vähäiset ja suuresta tulinopeudesta huolimatta tämänkaltainen tähtäimenläpilennättäminen johtaa vain harvoin menestykseen, sillä ammuttu sarja lentää liian nopeasti tähtäyspisteen läpi. Mikäli vastustajasi on esimerkiksi vain 1/10 sekunnin ajan ampumassasi sarjassa, niin tällöin saat kullakin aseella parhaassa tapauksessa yhden osuman. Koska tällä ampumatyylillä tuskin saat asetettua oikeaa ennakkoa, lentää liian moni ammuksistasi ohi.

Oikeanpuoleinen kuva sen sijaan esittää oikean tavan. Kun hyökätään tällaisesta kulmasta, täytyy ennakkopiste pitää liikkeessä muutaman sekunnin ajan. Kokeile – huomaat, että se pitää paikkansa.

Sivu 19

Virtuaalilentäjät ry
Tällä tavalla et saa montaa osumaa,
vihollinen tähtäimen läpi vain vilahtaa.
Ota oikea ennakko – kahdest’ kolmeen sekuntia,
lähtee Tommy piakkoin kohti maan multia.

Sivu 20

Kun ei saa osumia, on se näin:
tähtäyksesi on mäntyä päin!

Lennät epäpuhtaasti

Tähtäyspiste voi sijaita muuallakin kuin vastustajan pituusakselin jatkeella. Ehkä olet tähän asiaan jo useamminkin törmännyt, muttet ole pannut sitä merkille. Lähestyt vastustajaasi esimerkiksi takavasemmalta ja haluat asettua vastustajasi taakse. Tämän vuoksi kaarrat antamalla vastasiivekettä – otat oikean ennakon - painat liipasinta ja ilmavoitto menee sivu suun. - Miksi?

Syy on esitetty sivun 21 kuvassa. Koneen ollessa sivuliu’ussa (10° asti) eivät ammukset enää lennä tähtäyslinjan suunnassa.

Saalis poimitaan sivuperäsimellä eikä Revi-tähtäimellä.

Jos haluat ampua kaarrosta, tulee sinun tehdä kaarto sivuperäsintä ja siivekkeitä käyttäen, muuten et osu, koska kone luisuu voimakkaasti sivusuunnassa.

Pienet korjaukset tähtäyksessä tehdään tietysti vain sivuperäsimellä, koska tällöin kone ei liu’u sivusuunnassa.

Jos kaarrat ja koneesi on sivuliu’ussa ja tahdot ampua, niin tällöin pidä tarkkaan huoli lentoradastasi ja pidä mielessä:

Luisuessasi vasemmalta oikealle – pidä ennakko vasemmalla

Luisuessasi oikealta vasemmalle – pidä ennakko oikealla

Revi-tähtäimen läpi tilanteen tulee näyttää tältä:

Virtuaalilentäjät ry
- sivuliu’un suunta
Näin toimitaan voimakkaassa sivuliu’ussa (noin 10°), esimerkiksi silloin kun vasemmalta eteen lentävä Lentävä Linnoitus pidetään sivuperäsintä käyttämällä tähtäimessä.

Sivu 21

Virtuaalilentäjät ry
Lentokoneen pituusakseli ja tähtäimen suunta
Liu’un suunta
Ampumasuunta
Tähtäinlinja

Sivu 22

Moni uskoo,
on syynä vastustajan kavaluus,
jos ei aina riitä onnekkuus.
Vaikka useasti ainoa on selitys,
se totta puhuen oli oma möhellys.

Asevalitsimien käyttö

Oikeastaan tässä asiassa ei ole mahdollista tunaroida – ja silti näin tapahtuu. Unohdetaan esimerkiksi kytkeä Revi-tähtäimen tai aseiden virta päälle. Tällöin konekiväärit ovat luonnollisesti mykkiä. Paina mieleen:

Ennen starttia:

- kytke virta Revi-tähtäimeen ja säädä valovoimakkuus oikeaksi.

- tarkista huolellisesti asevalitsimien näyttämät ja varmistu niiden merkityksestä.

Varmista kysymällä asemekaanikolta, että ymmärrät oikein laitteiden merkityksen. Asevalitsimet ovat usein erilaisia ja tällöin kytkimien ja osoittimien merkitykset saattavat vaihdella.

Startin jälkeen:

Kytke virta asejärjestelmään ja kokeile ovatko kaikki aseet ampumakunnossa. (osoitin on vaalea!)

Ennen ammuntaa:

kysy vielä kerran itseltäsi kovaan ääneen: ”Re – a?”, mikä tarkoittaa:

1. ”Revi-tähtäimen virta kytketty päälle?”

2. ”Asejärjestelmän virta kytketty päälle?”

Välitarkistus:

Vapauta liipasin. (Aseet latautuvat).

Kuinka paljon sinulla on vielä ammuksia? Kuinka monta asetta on ampumavalmiina?

Musta osoitin tai sammunut merkkivalo osoittaa aseen olevan ampumakyvytön. Aseen lukko jää eteen.

Aseen kuumaan putkeen saattaa olla jäänyt 1 patruuna. Itsesyttymisen vaara! Lennä varovasti ja laskeudu aikaisintaan viiden minuutin kuluttua!

Ennen laskeutumista:

Kytke virta pois aseista.

Vilkaisu kojetauluun – ja tiedä mikä on tilanne!

Harjoittele edelläesitettyä sivuilla 24 ja 25 olevien esimerkkien avulla sekä omassa myllyssäsi. Se on tärkeää!

Sivu 23

Virtuaalilentäjät ry
Kun liipasimella leikkii, niin silloin lävähtää,
se on sama kanssa naisten, sä usko tää.

Sivu 24

FW 190-A 6:n asevalitsimet

Virtuaalilentäjät ry
                                           Virtakytkin
Vasen siipi-MG 151/20 - Vasen siivenjuuri-MG 151/20 - Oikea siivenjuuri-MG 151/20 - Oikea siipi-MG 151/20
                                                                                                                                      - Aseen lukon asemaosoitin
                                                                                                                                      - Ammuslaskuri
Virtuaalilentäjät ry
MG 17
vasen - oikea
Lukkojen merkkivalot Ryhmäkytkin (Ei asennettu FW 190-A 6:een) lukittu.
Ennen starttia!
Virta kytketty pois päältä
Virtuaalilentäjät ry
Startin jälkeen!
Virta kytketty päälle
Kaikki lukot ovat takana ampumavalmiina!

Virtuaalilentäjät ry
Välitarkistus!
Liipasimet vapaina. Mikä on tilanne?
1. Oikea MG 17 pois pelistä
2. Vasen siivenjuuri-MG 151/20 pois pelistä
3. Oikea siipi-MG 151/20 ammukset lopussa

Sivu 25

Bf 109-G 5:n ja G 6:n asevalitsimet

Virtuaalilentäjät ry

Vasen runko-MG 131                 Moottori-MG 151/20          Oikea runko-MG 131
                                                                                                Aseen lukon asemaosoitin
Virtakytkin                                                                               Ammuslaskuri
Virtuaalilentäjät ry
MG 151                                                             MG 151
vasen                                                                  oikea
Lukon merkkivalo                                               Lukon merkkivalo
Ennen starttia!
Virta kytketty pois päältä

Virtuaalilentäjät ry
Startin jälkeen!
Virta kytketty päälle
Kaikki lukot ovat takana ampumavalmiina!

Virtuaalilentäjät ry
Välitarkistus!
Liipasimet vapaina. Mikä on tilanne?
1. Oikea runko-MG 131 pois pelistä
2. Moottori-MG 151/20 ammukset lopussa
3. Vasen MG 151/20 pois pelistä

Sivu 26

Kun uskoo näkemänsä totta olevan,
ja jos ei se pädekään,
niin sappensa silloin tuntee kiehuvan.

Valojuovat hämäävät

Sitä, että valojuovat hämäävät – erityisesti kun ampuu kaarrosta – on jo käsitelty ja monet ovat sen vuoksi valojuovien käyttöä vastaan. Se on varmaa, että hävittäjien suorittamat alasampumiset on saavutettu lähestulkoon pelkästään tähtäimen avulla. Jokainen korjaus, joka tehdään valojuoviin perustuen, tehdään vasta sen jälkeen kun on oivallettu virhelähde, ja se on arvio ammusten lentoajasta. Suurilla etäisyyksillä korjaus tehdään tämän vuoksi useimmiten liian myöhään, koska sekä oma että vastustajan asemat ovat tällä välin muuttuneet merkittävästi.

Valojuovat voivat kuitenkin olla sinulle hyödyksi, kun

  1. Kun pakotat silmäsi tarkkailemaan valojuovia vain maalin läheisyydessä etkä anna muualla olevien valojuovaratojen hämätä itseäsi. Täten vältyt siltä hämäävältä vaikutukselta, että valojuovat näyttävät kaartavan.
  2. Kun sinulla on tuntuma ammusten lentoajasta, niin että tiedät: Nyt ammus voi olla maalin läheisyydessä. Havaintojen teko helpottuu tällöin. Useimmiten ammusten oletetaan olevan maalissa nopeammin kuin ne todellisuudessa ovat!
  3. Et missään tapauksessa jätä Revi-tähtäimellä määritettyä tähtäyspistettä huomiotta ja käytät valojuovia ainoastaan Revi-tähtäimen apuna (molemmat silmät auki!)

Tämä on varmaa: Tähtäystä on vaikeaa korjata oikeaksi valojuovien perusteella. Tätä on harjoiteltava paljon eivätkä kaikki opi sitä kunnolla.

Tämän asian suhteen tulee sinun kehittää voimakas itsehillintä ja vihollisen läheisyydessä et saa antaa aseiden paukkeen ja leimahdusten häiritä tähtäystä. Se ei ole aluksi helppoa – jälkeenpäin sitä istuu hämääntyneenä pohtien: Mitä minä oikeastaan näinkään? Mutta rauhoitu - tämän voi oppia!

Sivu 27

Virtuaalilentäjät ry
Harhakuvitelmia usein neitosen kiintymys tuottaa,
vaan vielä vähemmän voit valojuovaratoihin luottaa.

Sivu 28

Ohi maalin taivaansineen räiskittynä
tuottavat ammukset paljonkin meteliä,
mutta, totta puhuen, ovat hyödyttömiä.

Onko kone suunnattu oikein?

Revi-tähtäin on lentokoneesi silmä – se ei saa katsoa kieroon eli sen on katsottava tarkasti sinne, minne aseet ampuvat. Jos se ei tätä tee, niin tällöin ampumataitosi ei ole penninkään arvoinen – kaikki menee hutiin. Käsittele siis Revi-tähtäintä hellästi – kuten morsiantasi. Älä käytä sitä tukenasi ohjaamoon noustessasi tai siitä poistuessasi. Tarkistuta suuntaus usein ja valvo tarkistustilanne. Jos suuntausta ei voida jostakin syystä tehdä maassa maalitaulujen avulla, niin älä tällöin totea: ”Noo - kyllä se jo kelpaa”- tällöin se harvemmin kelpaa - vaan tarkista suuntaus ilmassa valojuovien ja räjähdyskohtien perusteella. Se on nopea, helppo ja riittävän tarkka menetelmä. Tätä varten lennä rauhallisesi ja tarkasti suoraan ja tarkkaile, mistä valojuovat ohittavat tähtäinkeskiön ja missä räjähdyskohdat ovat. Suuntauksen voi tehdä myös maassa valojuoviin ja räjähdyspisteisiin perustuen.

Tarkan ohjeen suuntauksesta löydät lähiaikoina LDv. 4/11:sta (Kansilehti). Hanki se itsellesi.

Kerran vielä:

Älä keksi uusia suuntausmenetelmiä, jos esimerkiksi et pysty havaitsemaan 100 metrin päässä olevaa ammusten lentoratojen risteämäkohtaa.

Koneesi suuntauksen ovat suorittaneet ammattimiehet. He ovat tehneet työnsä määräysten mukaisesti ja hyvin.

Sivu 29

Virtuaalilentäjät ry
Lempeä tarjoo sulle nuori nainen,
vaan Reviä murjomasta varo vainen.

Sivu 30

Missä asiat sekaisin on,
siellä taulukko saa suosion.

Ammukset ja niiden vaikutukset

yksinkertaistettuna esityksenä

Ammus

Läpäisykyky

Räjähdevaikutus

Palovaikutus

M-ammus (Miina)

ei ole

erittäin hyvä!

hyvä

Räjähdekranaatti

pieni

hyvä

hyvä

Palokranaatti

keskinkertainen

ei ole

erittäin hyvä!

Panssariräjähdekranaatti

hyvä

hyvä

ei ole

Panssaripalokranaatti

hyvä

ei ole

hyvä

Panssarikranaatti

erittäin hyvä!

ei ole

ei ole

Tarkastele tätä taulukkoa ja sivun 33 kuvallista esimerkkiä rauhassa ja harkiten. Havaitset: yhdellä ammustyypillä voi saavuttaa erittäin hyvän tuloksen vain yhden vaikutuksen suhteen. Harkitse mitä haluat ja mitä voit saavuttaa. Tämän jälkeen valitse ammusvyösi panostus (kts. Sivu 32).

Sivu 31

Virtuaalilentäjät ry
Osumia paljonkin saa toisinaan,
vaan silloin tällöin myös huomataan,
ettei voi voittotiliä kääriä,
kun käyttää ammuksia vääriä.

Sivu 32

Seuraavassa taulukossa on esitetty eri aseiden hyväksi havaitut panostus sekä – niitä edeltävässä sarakkeessa – tällä hetkellä – aseelle saatavilla olevat ammukset.

Ase

Tällä hetkellä saatavilla olevat ammukset

Hyväksi havaittu panostus

4-moottorinen pommikone

muut lentokoneet

MG 131

palokranaatti

panssarikranaatti

1 palokranaatti + 1 panssarikranaatti

1 palokranaatti + 1 panssarikranaatti

MG 151/20

miina

palokranaatti

panssaripalokranaatti

1 miina + 1 palokranaatti + 1 panssaripalokranaatti

3 miinaa + 1 palokranaatti + 1 panssaripalokranaatti

MG FF

MK 103

miina

räjähdekranaatti

panssariräjähdekranaatti

(lyhyesti: palokranaatti)

2 miinaa + 1 räjähdekranaatti + 1 panssariräjähdekranaatti

(lyhyesti vielä kerran: 1 miina + 1 palokranaatti)

MK 108

miina

palokranaatti

1 miina + 1 palokranaatti

Panssaroituja taisteluvaunuja vastaan käytetään ainoastaan H-panssarikranaatteja. Mikäli palokranaatteja ei ole riittävästi saatavilla voidaan tällä hetkellä käyttää hyvän palovaikutuksen omaavia paloräjähdekranaatteja. Valojuovien määrän voit valita oman kokemuksesi perusteella. Usein on kuitenkin tyydyttävä siihen, että kaikkia ammustyyppejä ei ole saatavana sekä valojuovalla varustettuna että ilman valojuovaa.

LDv 4000/10
on lähde tiedon syvemmän sen.
LDv:t löytyvät – kuulostaa hyvältä –
jostakin panssarikassakaapista syvältä,
hallussa tuntemattoman miehen ovat ne,
eikä vähempää voisi tarvita niitä mies se.

Sivu 33

Esimerkkinä: Ammunta poltoainesäiliöön

Virtuaalilentäjät ry
Pellin läpi:
                                                                           Panssarikranaatti
                                                                           Miina
                                                                           Palokranaatti
Panssaroinnin läpi:
                                                                           Panssarikranaatti
                                                                           Miina
                                                                           Palokranaatti ja Panssaripalokranaatti
                                                                  Miina vaikuttaa panssariin
                                                                  yhtäpaljon kuin kirppu lantsariin.

Sivu 34

Vielä sananen!

Kun mennä jylistät pitkin taivasta ampumavalmiilla koneellasi, on hallussasi yli 1200 hevosvoimaa ja murskaava kyky ampua 60 – 80 laukausta sekunnissa. Kukapa  yksittäinen taistelija voisikaan hallita sellaista keskitettyä taisteluvoimaa?

- Ei kukaan! Ole ylpeä koneestasi!

Kotirintamalla on tehty monta tuhatta työtuntia ja nähty vaivantäyteisiä ylitöitä sen eteen, jotta käyttöösi on saatu näin verraton ase. He siellä luottavat siihen, että sinä olet urhea ja käytät konetta hyödyksi!

Ilmataistelussa koneesi tehoa käytetään vain muutamien sekuntien ajan. Näiden sekuntien ajan täytyy kaiken – siis tosiaan kaiken – olla puristettavissa ulos sinusta ja koneestasi. Jos et silloin ammu tarkasti ja saa osumia, niin tällöin suuri määrä kotirintaman työtä, vaivaa ja hikeä on mennyt hukkaan – ja vihollinen riemuitsee.

Tämän vuoksi tunnista tekemäsi virheet ja hankkiudu niistä eroon ahkeralla harjoittelulla. Osuminen on valttia!

Sivu 35

Virtuaalilentäjät ry
Vain hävittäjälentäjä tuntee
niin väkevästi taiston ja voiton
se tuottaa onnen, ylpeyden ja ilon
hävittäjähenkisyys Horrido!
Saatesanat

Des Jägers Schiessfibel: Luftwaffen pääesikunta, Adolf Galland, General der Jagdflieger 1944
Alunperin sähköisessä muodossa julkaissut: Bakelit & Ralf "RaFiGer" Manfred Jung
Alkuperäinen saksankielinen dokumentti: Des Jägers Schiessfibel.
Käännös saksankielestä: Heikki Kauranne
Viimeistely: Jukka O. Kauppinen

Copyright VLeLv Icebreakers / Virtuaalilentäjät r.y. / Finnish Virtual Pilots Association 2003.

 

  

Viimeksi muokattu: 2003-09-13 01:53