» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | tiistai, 18.12.2018 
 Online-simulaattorit» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Online-simulaattorit | ww2ol.html
Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry

World War II Online: Battleground Europe

Valmistaja: Cornered Rat Software
Verkkosivut: http://www.battlegroundeurope.com/
Laite+yhteysvaatimukset: World War II Online vaatii vähintään P3 600 MHz -tehoisen PC-kotimikron Windows-käyttöjärjestelmällä, 256 megatavun perusmuistilla ja 32 megatavun 3D-näytönohjaimella. Tämä riittää jalkaväki- ja tankkisimulaatio-osuuksiin. Lentämiseen suositellaan nopeampaa ja 512 Mt tai mieluiten 768 Mt perusmuistilla varustettua konetta. Pelaamiseen riittää 28.8-modeemi.
Maksutavat ja hankinta: pelin voi ostaa tai tilata laatikkoversiona hyvin varustetuista pelikaupoista tai kopioida valmistajan verkkosivuilta. Online-pelaaminen maksaa 10 dollaria kuukaudessa, summan voi maksaa joko luottokortilla tai pankkisiirrolla.

Kuvaus:


Osa taistelualueesta


Blenheimin ohjaamossa


Me 109 hyökkää


Me 110:llä Antwerpenin päällä


Me 110 saattaa Ju-87:aa


Blenheim liekeissä

World War II Online (WW2OL) on Internet-pelattava sotasimulaatio, jossa kaikki hahmot ovat toisia ihmisiä eri puolilta maailmaa. Pelimaailma on toiminnassa ympäri vuorokauden, joten mukaan voi tulla koska vain pelaamaan itsekseen, järjestäytyneesti toisten kanssa taikka osallistumaan suurempiin yhteisoperaatioihin. Lopullinen tavoite on yhdistää peliin jalkaväen sotilaat, panssarivaunumiehistöt, lentäjät ja jopa merimiehet suorittamaan omaa rooliaan suursodan melskeessä. World War II Onlinen ensimmäinen osa Blitzkrieg kuvaa Saksan sotaretkeä vuonna 1940. Taistelut sijoittuvat Etelä-Hollannin, Belgian ja Pohjois-Ranskan alueelle, kun Wehrmachtin ja Luftwaffen jyrä ylittää puskea ranskalaisten ja brittien joukkojen yli. Tällä kertaa liittoutuneet ovat kuitenkin valmiina.

Tulevaisuudessa peliä laajennetaan myös aikajärjestyksessä muille sotanäyttämöille, kuten Pohjois-Afrikkaan ja itärintamalle. Ajallaan kokonaisuuteen liitettäneen myös merellinen ulottuvuus, jolloin maasotaan vaikuttaa myös saattueiden läpipääsy. Tällöin merellä tulee seilaamaan myös pelaajien ohjaamia sukellusveneitä, hävittäjiä ja muita aluksia.

Taisteluissa molemmat osapuolet yrittävät vallata pelialueen kaupunkeja, tukikohtia ja lentokenttiä, joten rintamalinja velloo yleensä jatkuvassa liikkeessä edestakaisin. Pelaajat vastaavat itse sodankulusta ja organisoivat hyökkäys- ja puolustustaisteluja.

Ilmavoimien sektorilla pelaajien lennettävänä on Blitzkrieg-painoksessa joukko Saksan, Ranskan ja Britannian ilmavoimien lentokoneita. Lentäminen sujuu sekä hävittäjä- että pommikoneiden ohjaimissa. Koneita voi lentää joko yksin tai kahdestaan, etenkin vaakapommikoneissa tarvitaan käytännössä kaksi lentäjää, joista toinen ohjaa konetta ja toinen hoitaa pommituksen.

Painotus:

Pelaaja voi toimia vapaasti jalkaväessä, panssarijoukoissa, ilmavoimissa tai jokialuksissa. Kaikki pelaavat samalla palvelimella, jolla voi olla parhaimmillaan useita tuhansia virtuaalisotureita. Suoritetuista tehtävistä kertyy kokemuspisteitä ja ylennyksiä, jolloin voi kantaa suurempaa vastuuta sodankulusta ja suunnitella operaatioita. Ura eri aselajeissa etenee itsenäisesti, eikä jalkaväkisoturin menestys tai kuolema vaikuta lentäjäuraan tai päinvastoin.

Pelin eri osiot eivät ole yksinään järin erikoisia, mutta yhdessä ne muodostavat todellisen sotasimulaation. Ja kaikkia tarvitaan - aselajien on tuettava toisiaan. Esimerkiksi jalkaväki ei pärjää itsekseen mutta vain niillä voi vallata kaupunkeja ja tukikohtia. Ilmavoimien tulituki ja tiedustelu on elintärkeää.

Erikoista:

Jalkaväen, tankkien ja lentokoneiden sisällyttäminen yhteen ja samaan tietokonepeliin ei saata kuulostaa erikoiselta, mutta teknisesti se on mittava haaste. Ohjelmoijien on täytynyt luoda monimutkainen ja joustava ohjelmarunko, joka pystyy yhdistämään täysin erilaiset simulaatiot yhteen kokonaisuuteen. Onnistuneen maasodan ohella WW2OL yllättää voimakkaimmin taitavalla ilmavoimien kuvauksella. Lentosimulaattoriosuus onnistuu kuvaamaan ilmavoimien osuutta taisteluissa todentuntuisemmin ja elävämmin kuin mikään muu peli aikaisemmin. Tämä ei johdu niinkään teknisestä toteutuksesta - vaan ennen kaikkea siitä, että kaikki pelimaailman hahmot, yksittäisiä sotilaita myöten, ovat toisia ihmisiä jotka tarvitsevat operaatioissaan myös lentäjien tukea.

Toisin kuin useimmat lentosimulaattorit WW2OL ei keskity niinkään ilmataisteluihin ja ilmavoittojen kahmimiseen, vaan siirtää pelaajat osaksi suuremman taistelukentän tapahtumia, palaseksi suurempaa kokonaisuutta. Se kannustaa aselajien yhteistyötä ja muistuttaa, että ilmavoimilla on muutakin tekemistä kuin kurvata vihollishävittäjien kanssa. Ilmatilan hallinta taistelukentän yläpuolella on ensimmäinen läksyistä, jonka jälkeen lentäjäväki oppii muun muassa maajoukkojen tukemisen ja tiedustelun tärkeyden.

Yhteisö ja suomalaisaktiviteetti:

Pelimaailmassa toimii myös joukko enemmän ja vähemmän järjestäytyneitä suomalaisyksiköitä, kuten maavoimien Osasto Lagus. Suomalaisten Ilmavoimia vastaa lento-osasto Kuhlmey. Suomalaiset pelaavat pääasiassa Saksan puolella.

Suomalaisyksiköt löytyvät pääasiassa radionakanavalta 94. Lagus ja Kuhlmey vastaavat taistelusektorin pohjoisrintamasta.


Stuka muodostelma

Linkkejä aloittamiseen:

Pelin viralliset kotisivut
Osasto Lagus
VLeLv Icebreakers

Viimeksi muokattu: 2009-01-17 20:03