» Palaute
Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | Thursday, 01.05.2025
 Online-simulaattorit» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Online-simulaattorit | tr.html
Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry

Target:Rabaul

Valmistaja: TargetWare
Verkkosivut: http://web.targetrabaul.com/
Laite+yhteysvaatimukset: Peli on vielä testausvaiheessa, joten valmistaja ei ole ilmoittanut 'virallisia' minimivaatimuksia, mutta 500 MHz prosessorilla, 256 Mt RAMilla ja 16 Mt 3d-ohjaimella peli tiettävästi toimii, joskin rajusti karsittuna. Toimii Windowsissa ja Mac OS X:ssä.
Maksutavat ja hankinta: Toistaiseksi peli on ilmainen, ja sen voi hankkia ainoastaan kopioimalla valmistajan sivuilta. Valmiin version online-hinta tullee olemaan /kk, jolla pääsee pelaamaan kaikilla TargetWaren sekä pelaajien omilla servereillä (kts. kohta Erikoista). Aluksi tulee asentaa TargetWaren 'engine', perussofta, jonka avulla ladataan Target:Rabaulin tiedostot.

Kuvaus:

Target:Rabaul on moninpelattava toisen maailmansodan lentosimulaattori, jossa yhdelle areenalle mahtuu 128 pelaajaa. Tällä hetkellä pelaajan valittavana on 27 konetta eri versioineen. Taistelu sijoittuu Tyynelle Valtamerelle, tarkemmin Uuteen Guineaan ja Salomonin saarille vuosina 1942-43. Vaikka peliareenat ovatkin periaatteessa ympärivuorokautisia ja ympäriviikkoisia, ne kuitenkin toimivat löysähkösti dynaamisen kampanjan mukaisesti. Puolen- ja koneen valinta vaikuttaa tehtävään joka suoritetaan tietyn aikarajan puitteissa. Menestys vaikuttaa seuraavaan tehtävään ja sen asetuksiin.

Peliä voi 'pelata' myös offlinenä, omala koneella. Mukana tulee muutama harjoitustehtävä, mutta tekoälyn puuttuessa ne ovat puhtaasi lentoharjoittelua. Mikä onkin ihan paikallaan, sillä Target:Rabaul ei ole helpoimmasta päästä lentosimulaattoreita. Esimerkiksi Uuden Guinean maasto on mallinnettu 1:1 suhteessa, ja eräs harjoituslennoista on yksitoikkoinen matkalento Henderson Fieldiltä Rabauliin. Aikaa tuohon tuhannen kilometrin matkaan kuluu noin neljä tuntia, mikäli suunnistus osuu kohdalleen...

Pelissä on toki kartta, joka näyttää pelaajan sijainnin muutaman kilometrin tarkkuudella, mutta jos ympärillä on pelkkää merta, ei kartasta juuri ole apua. Turhankin tuskalliseksi matkanteon tekee se, että polttoainesäiliöitä täytyy kierrättää että koneen tasapaino säilyy siedettävänä, ja ettei A6M2 Zerossa ole korkeustrimmiä!

Polttoainesäiliöiden lisäksi pilotti joutuu säätämään kaasua, seosta, kierroksia/lapakulmaa sekä jäähdyttimiä pitääkseen koneen ilmassa.

Suurin osa pelistä, pelattavuuden vuoksi, tapahtuu kuitenkin niin pienellä alueella, että polttoaineen säästelemiseen ei juuri ole syytä, ainoastaan lämpötilaa täytyy pitää silmällä, ettei kone leikkaa kiinni kesken kurvatappelun.

Skenaarion asetuksista riippuu, startataanko maasta vai suoraan ilmasta. Yleensä skenaariosta poistumiseenkin on varattu hiukan syrjäisempi ilmatila, jonne lennetään poistumaan pelistä. Alue on merkitty karttaan.

Vaikka vielä beta-versio onkin, peli myös pitää kirjaa pelaajan suorituksista, ja niitä pääsee ihailemaan webbisivujen kautta osoitteesta http://twcombatlog.net, ja laivueitakin on jo mahdollista perustaa.

Pelin 1.0 versio tulee 'sitten kun se on valmis', sanoo tuotantotiimi. Nyt ollaan ilmeisestikin työstämässä viimeisiä kulmia pois koodista ja pelimaailman tominnasta, ja kun kaikki on valmista ja testattu, 'se on valmis'.

Painotus:

Target:Rabaulin tekijät sanovat painottavansa realismia, ja kyllä sitä pelistä paljon löytyykin - ainakin sellaiselle, joka ei koskaan ole Tyynellä merellä ilmasotaa käynyt.

Dynaamisen kampanjan voittaminen edellyttää vastustajan lyömistä ilmassa ja maassa, vaikkei pelissä varsinaisia maajoukkoja olekaan. Sitäkin enemmän huoltoaluksia, joiden kiusaaminen vaikuttaa vastustajan huoltotilanteeseen. Vaikkapa jos IJN onnistuu lyömään ensimmäisessä skenaariossa merijalkaväen maihinnousuyrityksen Guadalcanalille etenee kampanja Kokoda Trailin kautta Port Moresbyn valloitukseen. Toisaalta jos merijalkaväki pääsee pureutumaan rantaan, US Navy voi piakkoin voittaa iskemällä itse Rabauliin. Näiden 'ääripäiden' välissä on toistakymmentä erilaista kampanjan haarautumaa.

Erityistä:

TargetWaren lentosimulaattoreissa maasto, lentomallit, 3d-mallit ja skenaariot ovat pelaajien kehittämiä. Itse asiassa TargetWare pitää huolta vain pelimoottorista, kuka tahansa halukas voi tehdä itse oman modinsa ja pistää pystyyn oma palvelimen ja pyörittää sillä omaa lentosimulaattorimaailmaansa tai kampanjaa, vaikkapa kurvatappelua 24/7. Tällä hetkellä työn alla ovat Target:Rabaulin lisäksi Target:Korea, Target:Flanders (WWI) ja Target:Hanoi (Vietnamin sota). Pelaamaan pääsee lataamalla kyseisen modin TargetWaren käyttöliittymän kautta. Käsinlatauskin onnistuu, mutta ohjelma itse tekee asennuksen mutkattomammin.

Yhteisö ja suomalaisaktiviteetti:

Vaikka peli ja pelimoottori ovatkin vielä testausvaiheessa, yhteisö on innokas ja asialleen omistautunut (osittain siksi, että yhteisö tekee pelin).

Viime aikoina servereillä on iltaisin saattanut nähdä muitakin lentäjiä, ja suomalaiset ovat pikkuhiljaa löytämässä simulaattorin. Onpa käynnissä hanke Target:Karjala modulin tekemiseksikin.

Linkkejä aloittamiseen:

Tiedostot
Ohjeita
Keskusteluryhmät

Viimeksi muokattu: 2004-02-06 01:04