» Palaute

Historiaprojekti
Katso lisätietoja historiaprojektin kuvaus -sivulta
  virtualpilots.fi
In English 
 | tiistai, 18.12.2018 
 Online-simulaattorit» Kirjaudu sisään 

Kotisivu | Online-simulaattorit | ah.html
Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry

Aces High II

Tämän sivun sisältöä ei ole päivitetty pitkään aikaan. Uusimmat tiedot Aces High:sta saat valmistajan sivuilta. Voit kysyä neuvoja/lisätietoja myös Virtuaalilentäjien AH keskusteluryhmästä. Pyrimme saamaan päivitetyn kuvauksen lähiaikoina. [25.01.2015]
Valmistaja: HiTech Creations
Verkkosivut: www.hitechcreations.com
Laite+yhteysvaatimukset: Windows 98/ME/2K/XP, DirectX 9.0c, vähintään 32M hardware T&L näytönohjain, 850MHz prosessori, äänikortti, ohjaustikku ja internet-yhteys
Maksutavat ja hankinta: ladattavissa ilmaiseksi Internetistä, koko on noin 65 Mt. Offline-pelaaminen sekä kahdeksan pelaajan "Head to Head" ovat lähiverkossa tai internetissä ilmaisia. Pelaaminen on ensimmäiset kaksi viikkoa online-palvelimilla ilmaiset, tämän jälkeen pelaaminen maksaa 14,95 dollaria kuussa. Maksu hoituu kätevimmin luottokortilla.

Kuvaus:


















Aces High II (AH II) on alkuperäisen WarBirds -pelin tekijöiden Dale ”HiTech” Addinkin ja Doug ”Pyro” Balmosin kehittämä toisen maailmansodan lentosimulaattori.

Hitech perusti Hitech Creations (HTC) yhtiönsä vuonna 1999 ajatuksenaan luoda markkinoiden paras toisen maailmansodan nettilentosimulaattori. SimHQ:n vuosittaisissa peliäänestyksissä Aces High I valittiinkin vuoden parhaaksi online-lentosimulaattoriksi vuonna 2000 ja 2001.

Aces High jatkaa samalla linjalla kuin WarBirds, luoden online-palvelimilleen monen sadan pelaajan reaaliaikaisen ilmasodan, jossa kolme maata taistelee peliareenan hallinnasta.

HTC on parantanut WarBirds -pelistä tuttua konseptia jokaisella osa-alueella. Yksi suurimmista eroista WarBirds -peliin on monipuolinen strategiajärjestelmä, joka ylläpitää jokaisen maan tuotantoa ja huoltoa. Hyvin suoritetuilla strategisilla iskuilla pelaajat voivat rampauttaa vihollisen huoltojärjestelmän, iskeä sitten heikentyneen vastustajan kimppuun ja vallata tukikohdat sekä huoltokeskukset. Tämä vaatii sekä hävittäjä-, pommittaja- että maajoukkojen saumatonta yhteistyötä.

Offline-tilassa voi harjoitella ammuskelemalla kentän päällä ympyrää lentäviä maalikoneita ja kentällä olevia panssariajoneuvoja. Online-tilassa voi pelata ilmaiseksi kenen tahansa hostaamia eli isännöimiä H2H-pelejä (Head to Head), joissa voi olla maksimissaan kahdeksan pelaajaa. Varsinaiset monipeliareenat ovat maksullisia.

Main Arena

Main Arena (MA) on jaettu kolmeen maahan shakkinappuloiden mukaan: Bishops, Knight ja Rooks. Maat yrittävät vallata kenttiä toisiltaan ja kartta vaihtuu aina, kun yksi maa on valloitettu niin pitkälle, että heillä on enää kolme kenttää jäljellä.

Kenttiä vallataan tuhoamalla niiden vieressä oleva kylä maan tasalle ja viemällä sinne kymmenen jääkäriä joko kuljetuskoneella, telakuorma-autolla tai amfibioajoneuvolla.

Mailla on alkuun erikokoisia lentokenttiä, maakulkuneuvotukikohtia ja maan huoltoon liittyviä strategisia kohteita. Näitä kohteita pommittamalla voi hidastaa osittain tuhottujen kenttien palautumista ennalleen. Esimerkiksi öljynjalostamon tuhoaminen vaikuttaa kentän polttoainemäärään ja ammustehtaan tuhoaminen puolestaan kentältä saatavien ammusten määrään.

HQ:n eli ”päämajan” tuhoamalla maalta katoaa tutka koko kartta-alueelta. Yksittäisen kentän tutkankin voi tuhota, jolloin sen ympäristöstä ei näe vihollispisteitä suunnistuskartalla.

Kenttiä ja HQ:ta voi huoltaa kuljetuskoneella viemällä sinne tarvikkeita ja siten nopeuttaa sen ennalleen paluuta. Tekemistä siis riittää monesta eri näkökulmasta: hävittäjätaisteluja, pommikoneiden saattoa tai torjuntaa, maakohteiden tuhoamista pommikoneilla tai maataistelukoneilla. Lisäksi voi tuhota omalle kentälle pyrkiviä tai tukikohtaansa puolustavia maakulkuneuvoja joko omilla ajoneuvoilla tai maataistelukoneilla.

Peliareenoilla on myös satamia joihin kuuluu lentotukialusosasto. Nämä laivastot (TG = Task Group) ovat kuin liikkuvia kenttiä joilta voi lähteä lentokoneilla, amfibioajoneuvoilla ja torpedoveneillä kun pääsee ensin lähelle tavoitteena olevaa viholliskenttää. TG koostuu taistelulaivasta, lentotukialuksesta ja neljästä pienemmästä laivasta.

Välillä sattuu myös laivastotaisteluja kun eri maiden armadat kohtaavat. Monilla rannikkokentillä on myös rannikkotykistöä puolustuksenaan. Nämä tykit kannattaa käydä pommittamassa rikki ennen kuin vie laivat lähelle ja alkaa moukaroida kenttää taistelulaivan tykeillä.

Parasta kaikessa on se, että kaikki pelaajat ovat ihmisiä. Ainoastaan kenttien ja laivastojen ilmatorjunta-aseet ovat pelin itsensä ohjaamia, tosin kentilläkin on kolme miehitettävää tykkiä ja suuren osan laivojen aseista voi miehittää.

MA:lla on yleensä vähintään 50 pelaajaa (arkipäivinä keskellä päivää) mutta yleensä 200-400 pelaajaa. Etenkin myöhään illalla ja viikonloppuisin kun USA:ssa alkaa ilta, löytyy pelaajia areenalta noin 400. Sota on siis aina käynnissä, pelaajat vain vaihtuvat.

Combat Theater ja muut areenat

MA:n lisäksi pelissä on käytössä Combat Theatre (CT) -areena, jolla kierrätetään historiallisia karttoja viikon välein ja jolla pelaa vain kaksi maata vastakkain. Joulukuusta 2002 asti on CT -areenalla ollut aina silloin tällöin myös kotimaista tekoa oleva Suomikartta nimeltään FinRus. Tämä kartta toi CT-areenalle mukanaan tietenkin paljon suomalaisia pelaajia. Yleensä CT:lla on kuitenkin vähemmän pelaajia kuin MA:lla, keskimäärin 10-30.

Special Events Arena (SEA) on suuria muutaman kerran vuodessa järjestettäviä skenaarioita ja viikoittaisia erityistapahtumia varten.

CT ja SEA -areenoille valmistui syksyllä 2005 toinen suomalainen Karelia-kartta, joka sisältää 1:1 mittakaavassa Karjalan Kannaksen ja Suomenlahden pohjukan. Kartalla ovat kaikki alueen historialliset lentokentät ja mm. Viipurin kaupunki linnoineen! Tämä on ensimmäinen AH -areenoille tuleva ns. kustomoitu kartta, jossa on käytetty runsaasti hyväksi pelitalon erilaisia karttaeditoreita. Kartan tekijät ovat Sami ”BlauK” Kukkonen ja Ismo ”Kanttori” Homanen.

Lisäksi pelistä löytyy Training Arena harjoitteluun ja Dueling Arena erityisesti 1vs1-taisteluihin.

AH II:een on tulossa myös aivan uusi tehtäväpohjainen areena, Tour of Duty (TOD), jossa on mukana myös tietokoneohjattuja lentokoneita esimerkiksi pommikonelautoissa. Koska kehitystyö on vielä kesken, ei TOD:sta ole julkaistu kovin paljon tietoja.

Painotus:

AH:ssa voi lentää hävittäjiä, pommittajia ja maataistelukoneita, ajaa tankeilla, miehistönkuljetusajoneuvoilla ja moottoritorpedoveneillä. Pelissä voi myös ampua koneiden puolustusaseistuksella, ilmatorjunta-, rannikko- ja laivastotykeillä. Tämän lisäksi pelaajat voivat kontrolloida areenoilla liikkuvia lentotukialuksia määräten niiden kulkeman reitin. Lentokoneiden pääpaino on erityisesti toisen maailmansodan loppupuolen "superkoneissa". Strategiajärjestelmä toimii vastapainona hävittäjien ilmataisteluille.

Erikoista:

AH:n erikoisuutena mainittakoon erinomainen asiakaspalvelu. Kaikki ylläpidolliset ongelmat hoituvat usein tunneissa, pahimmassa tapauksessa muutamassa päivässä.

Lisäksi pelaajien käytössä ovat objekti-, kartta- ja sääeditorit, jotka voi ladata HTC:n omilta sivuilta. Editoreilla tehdyt kartat ovat suosittuja erityisesti ilmaisissa kahdeksan pelaajan H2H-peleissa. Pelitalon oma Terrain Team käyttää samoja työkaluja karttojen tekemiseen. Sääeditorilla voi tehdä karttoihinsa pilvirintamat. Tämän lisäksi saatavilla on pelaajayhteisön tekemiä äänipaketteja ja muita lisukkeita.

Yhteisö ja suomalaisaktiviteetti:

Asiakaskanta kasvaa tasaisesti ja pelin palvelimilta löytyy suuri joukko pelaajia mihin vuorokauden aikaan tahansa. Iltaisin Euroopan aikaan pelaajia on linjalla yleensä noin 200.

HTC on perustanut kaksi pelaajista koostuvaa joukkoa auttamaan pelaajayhteisöä. Nämä ovat Training Corps sekä Campaign Manager (CM) Corps.

Training Corps auttaa nimensä mukaisesti lentäjiä oppimaan AH:n ja ilmataistelun salat, toimien pääasiassa Training Arenalla (TA). CM Corps puolestaan vastaa skenaarioiden ja viikoittaisten historiallisten tehtävien suunnittelusta ja toteutuksesta. Näiden lisäksi CM Corpsiin kuuluva Terrain Team suunnittelee ja rakentaa historiallisia karttoja.

Mainittakoon, että syksyllä 2005 CM-porukassa on pelisuunnittelijoina yhteensä kuusi suomalaista, joista kaksi toimii Terrain Teamissa. Suomalaisia on noin 1/6 koko porukasta loppujen ollessa pääasiassa amerikkalaisia. Se kertonee myös jotain suomalaisten aktiivisuudesta AH-yhteisössä!

AH:ssa on runsaasti aktiivisia suomalaislentäjiä, joista suurin osa lentää omissa virtuaalilaivueissaan. Suurin laivueista on Lentolaivue 32.

Muita vanhoja pienempiä AH-laivueita ovat Lentolaivue 34, Vaasan Vaakalentäjät ja Kuminallit. Uusin laivue on syksyllä 2005 perustettu Lentolaivue 36. Useimmat suomalaiset lentävät Rooks -maassa puolustusvoimien tornisymbolin alla. Suomalaiset lentäjät löytyvät säätämällä jokin tekstiradiokanavista sekä ääniradiokanavan 136:lle.

Suomalaisten AH-laivueiden internet-sivuja:

Lentolaivue 32
(sivuilta löytyy paljon hyödyllisiä suomenkielisiä tietoja aloitteleville pelaajille)
Lentolaivue 34

Linkkejä aloittamiseen:

Simulaattorin kotisivut
Help-sivut

Viimeksi muokattu: 2015-01-25 20:45