» Feedback
|
 |
Home | War History | manuals | yak3 | luku4.html Jak-3 - Lentäjän käsikirja: 4. Taitolento
KAARTO
Ennen kaarron suorittamista tasapainotetaan kone vaakalentoon nopeudella
350-360 km/t. Tällaista nopeutta pidetään kaarrossa kallistuksella 65-70°.
Vasemmassa kaarrossa kone pyrkii laskemaan nokkaa, oikeassa - nostamaan.
Kone on kaarroissa vakaa ja siirtyy helposti kaarrosta toiseen. Jos
kaarrossa vedetään sauvasta ja pudotetaan nopeus 270-280 km:n tunnissa,
koneesta tulee epävakaa, mutta jos vedetään sauvasta lisää pudotaan siivelle
Siinä tapauksessa, että vedetään sauvasta ja menetetään nopeutta
(tunnusomainen merkki - koneen värähtely), tulee jonkin verran työntää
sauvasta ja viedä kone vaakalentoon.
Jos kone menee syöksykierteeseen, oikaisu suoritetaan tavanmukaisilla
toimenpiteillä.
|
TAISTELUKÄÄNNÖS
Taistelukäännöksen suorittamiseksi tulee antaa täysi kaasu, nostaa nopeus
maksimiin, sen jälkeen tasaisin liikkein vetää sauva taakse ja
taistelukäännöksen puolelle ja samanaikaisin jalan liikkein samalle puolelle
vedetään kone ylös auringonpuoleiseen spiraaliin kallistuksella 50°:een
saakka.
Oikaisu taistelukäännöksestä suoritetaan nopeudella 240-250 km/t moottorin
täydellä teholla. Taistelukäännöksen jälkeen 100 metrin alkukorkeudesta kone
saavuttaa korkeuden 1250-1300 m.
|
SYÖKSYKÄÄNNÖS
Ennen käännöksen suorittamista tasapainotetaan kone vaakalentoon
korkeusperäsimen trimmillä nopeudella 300 km/t.
Lähtö käännökseen tapahtuu vaakasuorasta lennosta nopeudella 260 km/t.
Käännöksen suorittamiseksi nostetaan koneen nokka 10-15 asteen kulmaan ja
sitten yhtäaikaisesti juohevasti annetaan jalkaa 1/2 verran ja sauvaa 3/4
verran halutun puolelle (kallistus sellaisella tempolla, että kone kääntyy
pyörät ylöspäin 2-3 sek. aikana).
20-30 asteen jälkeen siitä, kun kone on käännetty pyörät ylöspäin, suljetaan
kaasu kokonaan, keskitetään jalka ja sauvalla keskeytetään koneen
kiertyminen käännettyyn asentoon; yhtäaikaisesti juohevasti sauvasta vetäen
viedään kone pois liikkeestä.
Syöksystä oikaistaessa ei sallita sauvan heiluttelua, eikä äkillisiä
korkeusperäsimen liikkeitä, koska koneesta tulee tällöin epävakaa ja
kallistelee siiveltä toiselle. Syöksystä oikaisun lopussa normaali nopeus on
370-400 km/t.
Käännöksessä kone menettää korkeutta 600-700 m.
|
KAKSOISKÄÄNNÖS (TYNNYRI)
Tynnyri suoritetaan nopeudessa 350 km/t, ensin vakautetaan kone tähän
nopeuteen vaakalennossa korkeusperäsimen trimmillä.
Tynnyrin suorittamiseksi nostetaan koneen nokka 15-20° kulmaan ja sitten
yhtäaikaisesti annetaan 1/2 jalkaa ja sauvasta 3/4 tynnyrin halutulle
puolelle sellaisella tempolla, että kone kääntyy täysin pituusakselinsa
ympäri 5-6 sekunnissa.
Ohjaimien nopeammilla liikkeillä koneen kierrosta tulee epätasainen,
tempoileva ja värähtelevä, mutta hitaammilla kone pudottaa nokan ja menettää
korkeutta.
Koneen kiertäessä tynnyrin suorituksen aikana ohjaimien ja kaasuvivun
asentoja ei muuteta.
20-30° ennen koneen vaakasuoraa asentoa sivuperäsin palautetaan neutraaliin;
epätarkka tynnyristä (kallistuksesta) poistuminen korjataan siivekkeillä.
|
SILMUKKA
Silmukan suorittamiseksi oikein tulee lähtönopeuden olla 450 km/t. Kun tämä
nopeus on saavutettu, vedetään sauva juohevasti itseenpäin ja viedään kone
korkeudenottoasentoon. Silmukan pystysuorassa osassa sauva pidetään
liikkumatta. Silmukan ylimmässä kohdassa sauvan pienin liikkein vedetään
kone syöksyyn, samalla sulkien kaasu. Nopeuden saavuttaessa 340-360 km/t
juohevin sauvan liikkein vedetään kone syöksystä.
Koneen käyttäytyessä epävakaasti silmukan ylimmässä kohdassa sauvaa tulee
vähän työntää. Silmukan ensimmäisen puolikkaan aikana ei sallita sauvan
kiristys-eikä löysäysliikkeitä: sauvan kiristysliikkeen aikana kone voi
tehdä itsestään Immelmannin; sauvasta löysättäessä silmukan säde kasvaa, ja
kone menettää nopeutensa jo ennen ylintä kohtaa.
Suoritettaessa silmukka oikein kone ei menetä korkeutta.
|
IMMELMAN
Immelmanin suorittamiseksi on välttämätöntä nostaa koneen nopeus 460-480
km:iin tunnissa.
Sauvan itseenpäin vedon tempo Immelmanin ensimmäisellä puoliskolla on sama
kuin silmukan suorituksessa sen korkeimpaan kohtaan asti. Saavuttaessa
korkeimman kohdan, kun kone tulee käännettyyn asentoon (pyörät ylöspäin) ja
moottorisuoja on ylempänä horisonttia 10-15°, annetaan jalkaa ja sauvaa
yhtäaikaa Immelmannin halutulle puolelle.
20-30° ennen vaakasuoraa asentoa annetaan vastasiivekettä ja sitten
neutraaliin.
Normaali ulostulonopeus Immelmanista on 240-260 km/t.
Immelmania suoritettaessa kone kerää korkeutta 1100-1200 m.
PYSTYKÄÄNNÖS (RANVERSMAN)
Pystykäännös suoritetaan maksimi vaakalentonopeudesta. Vedetään nousuun
kulmassa 60-80°. Saavutettaessa nopeus 200-240 km/t, juohevasti annetaan
jalkaa halutulle puolelle käännöstä, sauvaa vähän työnnetään ja sivulle,
käännöksen vastakkaiselle puolelle, jotta estetään konetta kääntymästä
selälleen.
Kone putoaa siivelleen ja siirtyy syöksyyn. Koneen käännyttyä 90° aletaan
vähentää kaasua sillä tavalla, että syöksyyn siirryttyä kaasu on kokonaan
suljettu.
Suoritettaessa pystykäännös korkeuden menetys, laskettuna nousun
korkeimmasta kohdasta siirtymiseen vaakasuoraan lentoon, on noin 600 m.
|
SIVULUISU
Kone luisuu vakaasti kallistuksella 50o:seen saakka. Nopeus mentäessä
luisuun on 220-240 km/t, nopeus oikaistaessa ei alle 210-220 km/t.
Sivuluisun oikaisemiseksi poistetaan sauvalla kallistus ja asetetaan
normaali liukukulma ja jalalla pidetään lentosuunta.
|
SYÖKSYKIERRE
Syöksykierteeseen joutuminen
Tahdoton joutuminen kierteeseen johtuu kaikissa tapauksissa virheestä
ohjaustekniikassa (sauvasta vetäminen missä lentotilassa tahansa).
Suurissa korkeuksissa lennettäessä suurella kohtauskulmalla kone reagoi
herkemmin virheisiin ja kernaammin menee syöksykierteeseen.
Joutuminen kierteeseen tapahtuu silmänräpäyksessä. Kierteeseen menon luonne
riippuu lentonopeudesta: suurilla nopeuksilla kone tekee ominpäin tynnyrin
ja sitten siirtyy kierteeseen; alhaisilla nopeuksilla kone tekee käännöksen,
tai äkillisesti putoaa siivelleen ja sitten menee kierteeseen.
Meno kierteeseen opetustarkoituksessa suoritetaan korkeudessa 4000 m, ensin
vakauttaen kone vaakalentoon korkeusperäsimen trimmerillä nopeudella 300-320
km/t. Ennen koneen viemistä kierteeseen asetetaan se laskurvarjohyppytilaan
ja nopeuteen 180 km/t.
Kone siirtyy kierteeseen antamalla 1/3 jalkaa kierteen puolelle ja vetämällä
sauva 1/3 neutraalista asennosta.
Syöksykierretila
Kone kiertää kallistuneena pituusakseliinsa nähden kulmilla: oikealla
kierteellä 40-50°, vasemmalla 50-60° horisontista.
Kierteen luonne on epävakaa, kierto on energinen, tempoileva. Jokaisen
kierroksen jälkeen kone hidastaa kiertoaan ja nostaa nokkaa 10-15°.
Kierteen aikana sauva pyrkii painumaan pilottiin päin, sen pitäminen
edellisessä asennossa vaatii jonkin verran voimaa.
Kierteen aikana sauvaa ei päästetä täysin itseenpäin, vaan sitä pidetään
sunnilleen neutraalissa asennossa.
Syöksykierteestä poistuminen
Koneen viemiseksi pois kierteestä annetaan aluksi energisesti jalkaa
kierteen vastakkaiselle puolelle, sen jälkeen työnnetään sauva neutraalin
asennon yli. Heti kun kone lopettaa kiertämisen, välittömästi jalka
neutraaliin, lisätään nopeutta 340-360 kilometriin tunnissa ja sitten
tasaisesti vedetään kone syösystä.
Jalan (vasta) pitäminen äärimmäisessä asennossa vähän työnnetyn sauvan
kanssa, tai ennenaikainen vetäminen sauvasta syöksystä oikaisemiseksi, voi
viedä koneen siirtymään vastakkaiseen kierteeseen.
Peräsimien liikkeiden seurausten tarkkaamattomuus voi johtaa myöhästymiseen
koneen viemisessä pois kierteestä.
Keskeytettäessä kiertäminen, kone pyrkii menemään suuremmille
kohtauskulmille, jonka takia paine sauvassa kasvaa huomattavasti. Sillä
hetkellä on erityisen tärkeää pitää kone syöksyssä ja poistua siitä
tasaisesti vapauttamalla sauvaa. Ohjaajan yrittäessä nopeuttaa poistumista
kierteestä energisin sauvan vetoliikkein kone menee uudestaan kierteeseen.
Koneen heittelehtiminen siiveltä siivelle oikaistaessa syöksystä todistaa
pikaisesta sauvan vedosta. Siinä tapauksessa toistuvan kierteen
välttämiseksi pitää vähän työntää sauvasta ja vetää kone syöksystä
tasaisemmin.
Käytettäessä peräsimiä oikein kone ei myöhästy syöksykierteestä oikaistaessa
Kahden kierteen jälkeen syöksystä oikaistaessa nopeudella 340-360 km/t
vaakalentoon kone menettää 700 m korkeutta. Suuremmissa korkeuksissa
korkeuden menetys on merkittävästi suurempi.
Jos kone ei oikene kierteestä johtuen peräsimien väärästä käytöstä, annetaan
jalkaa kierteen vastakkaiselle puolelle ja sauvaa eteen yli neutraalin
asennon ja sitten tasaisesti kaasua.
|
SYÖKSY
Ennen menoa syöksyyn tasapainotetaan kone vaakalentoon korkeusperäsimen
trimmerillä mittarinopeuteen 350 km/t. Syöksyn suorittamista
korkeusperäsimen trimmin asennolla, joka vastaa koneen tasapainottamista
nopeuteen vähemmän kuin 300 km/t, ei suositella, koska siinä tapauksessa
syöksyttäessä yli 400 km/t nopeuksilla ilmenee merkittävää keikauttavaa
momenttia ja koneen pitäminen syöksyssä vaatii sauvan pitämistä
voimakkaammin työnnettynä. Jos ei ole tätä vastavoimaa, kone oikenee rajusti
syöksystä liiallisesti rasitettuna.
Lähtö syöksyyn suoritetaan kaarrosta, tai selkälennosta, siis ei sallien
vastakkaisia kuormituksia, eikä täten öljynpaineen laskemista.
Syöksy sallitaan suorittaa missä kulmassa tahansa, sekä kaasulla, että ilman
kaasua, ulostulon mittarinopeudella ei yli 650 km/t.
Jotta nopeus ulostulossa ei ylitä 650 km/t, ulostulo 45-60o syöksystä
aloitetaan ei yli 620-630 km/t nopeudessa, mutta 70-80o syöksystä ei yli 600
km/t mittarinopeudessa.
Ulostulo syöksystä, riippumatta nopeudesta, suoritetaan tasaisin sauvan liikkein
itseenpäin. Energiset sauvan liikkeet suurilla nopeuksilla aiheuttavat merkittäviä
kuormituksia, energisillä sauvan liikkeillä pienissä nopeuksissa kone heilahtelee
siiveltä siivelle ja voi joutua syöksykierteeseen.
|
Last modified: 2003-09-30 00:13
|
|