|
Home | Articles | Photo reports | spodenscheer2005
Yöhävittäjä-ässät Suomeen
Ilmailumuseoyhdistyksen ulkomaisten sotalentäjäveteraanien
vierailusarja jatkuu toukokuussa 2005 tuplajättipotilla. Yhdistyksen
vieraiksi saapuu tällä kertaa kaksi saksalaista yöhävittäjälentäjää
27-29.5.2005 viikonlopuksi.
Peter Spoden ja Klaus J Scheer ovat molemmat Luftwaffen
yöhävittäjälentäjiä, joilla on kokemusta Me 110- ja
Ju-88-yöhävittäjillä. Herrat ovat lentäneet sekä itä- että
länsirintamalla, ja jatkoivat sodan jälkeen pitkään Lufthansan
pilotteina aina DC-3-koneista Boeing 747:ään.
Kiitoksia Raimo Malkamäelle ja Janne Saloselle seuraavista tiedoista. Kuvat via Ilmailumuseoyhdistys.
(ps. Jos joku haluaa syöttää perässä olevat tiedot nättiin html-muotoiseen taulukkoon, olkaatten hyvä, valmiin taulukon voi laittaa osoitteeseen jkauppin kissanhäntä jmp.fi)
Avaa Spodenin ja Scheerin esitelmän mainos tästä linkistä!
Lisätietoja:
Esitelmistä
Yöhävittäjä-ässistä liikennelentäjiksi
Saksalaiset yöhävittäjä-ässät Klaus J. Scheer ja Peter Spoden saapuvat
vierailulle Suomeen Ilmailumuseoyhdistys ry kutsusta 26-.30.5.2005.
Miehet esitelmöivät urastaan Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella
ja Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla.
Klaus J. Scheer
Liittyi Luftwaffeen ja päätyi yöhävittäjiin itärintamalle (NJG 100),
tukikohtana mm. Tallinna keväällä 1944, ensimmäinen pudotus 10.02.1944
Kotkan lähellä! Viisi pudotusta 6-7.3. 1944. ja neljä 9-10.3.1944.
Lufthansan lentäjäksi 1954, yli 30 konetyyppiä ja yli 18000
lentotuntia, viimeinen tyyppi Boeing 747.
Peter Spoden
Ensimmäinen ilmavoitto 18.08.1943, RAF:n hyökkäys Berliiniin ja
Peenemündeen. Spoden ammuttiin alas Berliinin yläpuolella 23.08.1943.
Kk-ampuja menehtyi, radisti ja Spoden hyppäsivät, mutta reiteen
haavoittunut Spoden takertui Me 110:n kaksoisperäsimeen ja onnistui
vapautumaan vasta n. 1000 metrin korkeudessa. Tammikuussa 1944 lensi Me
110:lla amerikkalaisten päiväpommittajia vastaan. Spodenin
lentueenpäällikkö (Staffelkapitän) oli tunnettu yöhävittäjä-ässä
Wilhelm Johnen. Johnenin kirja "Yöhävittäjälentäjä" ilmestynyt juuri
Hannu Valtosen suomentamana Koala-Kustannukselta. 1955 liikennelentäjän
lupakirja ensimmäisenä saksalaisena lentäjänä sodan jälkeen. mm. DC-3
-kapteeni, Constellation-kapteeni, Boeing 747 -kapteeni.
YLEISÖTILAISUUDET
HUOM! Esitelmät pidetään englannin kielellä, esitysten jälkeen
mahdollisuus kysymyksiin myös suomeksi.
Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella lauantaina 28. toukokuuta
2005 klo 14.00 alkaen.
Pääsymaksu tilaisuuteen 6 euroa / henkilö (sis. pääsylipun museoon).
Liput, varaukset ja tiedustelut p. (014) 375 3162
Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla sunnuntaina 29. toukokuuta 2005 klo
14.00 alkaen.
Pääsymaksu tilaisuuteen 6 euroa / henkilö (sis. pääsylipun museoon).
Liput, varaukset ja tiedustelut p. (09) 8700 870
Peter Spoden
Syntynyt 08.11.1921, Borken (Westfalen).
Aloitti purjelentoharrastuksen 1937.
Asepalvelukseen marraskuussa 1940, lentokoulutukseen 1941.
Yöhävittäjärykmenttiin (6. Staffel / NJG 5) 01.06.1943, kalustona Me 110.
Ensimmäinen ilmavoitto 18.08.1943, RAF:n hyökkäys Berliiniin ja Peenemündeen.
Spodenin lentämä Me 110 (tunnus C9+KP) ammuttiin alas Berliinin
yläpuolella 23.08.1943. Kk-ampuja menehtyi, radisti ja Spoden
hyppäsivät, mutta reiteen haavoittunut Spoden takertui Me 110:n
kaksoisperäsimeen ja onnistui vapautumaan vasta n. 1000 metrin
korkeudessa. Tapauksesta kerrottu Signalin numerossa 8/1944.
Tammikuussa 1944 lensi Me 110:lla amerikkalaisten päiväpommittajia vastaan.
Spodenin lentueenpäällikkö (Staffelkapitän) oli tunnettu
yöhävittäjä-ässä Wilhelm Johnen. Johnenin kirja "Yöhävittäjälentäjä"
ilmestynyt juuri Hannu Valtosen suomentamana Koala-Kustannukselta.
10.05.1944 II/NJG 5 nimetään uudelleen -> III/NJG 6.
Toukokuussa 1944 laivue komennettiin Unkariin taistelemaan venäläisiä
sekä Italiasta toimivia brittikoneita vastaan. Kuljetuskoneet tekivät
öisin partisaanien huoltolentoja.
Kesäkuun 1944 lopussa komennus takaisin etelä-Saksaan, jossa siirto
toiseen laivueeseen, II/NJG 6. Tukikohdat mm. lähellä Stuttgartia ja
Nürnbergiä.
Ylennys yliluutnantiksi (Oberleutnant) syksyllä 1944.
Osallistui yötoimintaan Ardennien hyökkäyksen aikana, jolloin oma it ampui alas 27.12.1944, koneena Ju 88 (tunnus 2Z+FP).
Viimeinen ilmavoitto 07.03.1945.
19.03.1945 komennus I/NJG 6:n laivueenkomentajaksi (Gruppenkommandeur), ylennys kapteeniksi.
29.04.1945 amerikkalaisten vangiksi Oberschleissheimin kentällä, lähellä Müncheniä. Koneet oli tuhottu maassa aiemmin.
Yhteensä 24 ilmavoittoa.
Sodan jälkeen tekniikan opiskelua ja työskentelyä Saksan rautateillä.
1952 aloitti purjelennon uudestaan. 1953 yksityislentäjän lupakirja
Hollannissa.
1954 Lufthansan liikennelentäjäkoulutukseen.
1955 liikennelentäjän lupakirja ensimmäisenä saksalaisena lentäjänä sodan jälkeen.
1956 DC-3 -kapteenin pätevyys
Constellation-kapteeni 1957.
Ensimmäinen Senatorflug(?) Düsseldorf - New York 1957.
Ensimmäinen lento Boeing 707:lla 1960, nimitys: Flottenchef Nordatlantik
1960 ennätyslento New York - Frankfurt 5 h 53 min.
1970 Boeing 747-koulutus.
Ennätyslento 1970 New York - Köln 5 h 50 min.
Eläkkeelle 1981, senkin jälkeen runsaasti liike- ja yksityislentoja.
Yhteensä 22147 lentotuntia (-> v. 1995), 1406 Atlantin ylitystä.
Kirjoittanut muistelmansa sota-ajalta "Ich War Nachtjäger In Görings
Luftwaffe", jotka käännetty englanniksi nimellä "Enemy In The Dark. The
Story of a Night-Fighter Pilot".
Oma internet-kotisivu ja sähköposti, jota käyttää aktiivisesti.
Ilmavoitot aikajärjestyksessä:
18.08.43 Ltn. Peter Spoden
6./NJG 5
Lancaster Hanshagen 3000m
02.00 C
2031/II Anerk Nr-
24.08.43 Ltn. Peter Spoden
6./NJG 5
Halifax W Berlin 4500m
01.13
C 2031/II Anerk Nr.6
24.08.43 Ltn Peter Spoden
6./NJG 5
4-mot Flzg Berlin
01.20 David.P.W
N-Fighters
23.11.43 Ltn. Peter Spoden
5./NJG 5
Lancaster W Berlin 6000m
20.02
C 2031/II Anerk Nr.12
14.01.44 Ltn Peter Spoden
6./NJG 5
4-mot Flzg Near Braunschweig
19.30
David.P.W N-Fighters
14.01.44 Ltn Peter Spoden
6./NJG 5
4-mot Flzg Near Braunschweig
19.35
David.P.W N-Fighters
27.01.44 Ltn Peter Spoden
6./NJG 5
4-mot Flzg 30km W of Berlin
20.27
David.P.W N-Fighters
27.01.44 Ltn Peter Spoden
6./NJG 5
4-mot Flzg 20km W of Berlin
20.36
David.P.W N-Fighters
30.01.44 Ltn Peter Spoden
6./NJG 5
4-mot Flzg Stettin AZ 206-44
20.29
David.P.W N-Fighters
24.02.44 Lt. Peter Spoden
6./NJG 5
B-17 - -
DLC B KA M
21.07.44 Lt. Peter Spoden
Stab III./NJG 6 2-mot Flzg
N.W. Neunkirchen 3.800m
23.23 2027/II
VNEASM
13.08.44 Lt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 4-mot. Flgz.
50 km. W. Obj. Bremen 5.000m
00.26 2025/I
Anerk 9
26.08.44 Lt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 4-mot. Flgz.
35 km. aus N.W. Rüsselsheim 4.800m
01.12 2025/I
Anerk 7
12.09.44 Lt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 Lancaster
N.W. Objective Tgt 2.000m
00.12 2027/II
Anerk 11
04.12.44 Oblt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 Lancaster
20-25km SW of Heilbronn
19.33 David.P.W
N-Fighters
04.12.44 Oblt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 Lancaster
25-30km SW of Heilbronn
19.38 David.P.W
N-Fighters
04.12.44 Oblt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 Lancaster
30-35km SW of Heilbronn
19.42 David.P.W
N-Fighters
22.12.44 Oblt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 4-mot Flzg
20-40km NW of FuF Graf,Raum Trier
18.59 David.P.W N-Fighters
01.02.45 Oblt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 Liberator
25km SW of Karlsruhe
19.34 David.P.W
N-Fighters
21.02.45 Oblt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 Lancaster
30km Sw of Worms
20.40 David.P.W
N-Fighters
23.02.45 Oblt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 4-mot Flzg
Pforzheim-Karlsruhe
20.11 David.P.W
N-Fighters
23.02.45 Oblt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 Lancaster
30km SW of Pforzheim
20.14 David.P.W
N-Fighters
07.03.45 Oblt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 4-mot Flzg
Dessau
22.06
David.P.W N-Fighters
07.03.45 Oblt. Peter Spoden
Stab II./NJG 6 4-mot Flzg
50-60km SW of Dessau
22.29 David.P.W
N-Fighters
Peter Spodenista on myös kokonainen luku Koala Kustannuksen julkaisemassa kirjassa Yöhävittäjälentäjä, kirjoittanut Wilhelm Johnen. Ohessa lyhennetty katkelma. Julkaistu Koala Kustannuksen luvalla. Kääntänyt Hannu Valtonen.
Engelsmannit tulevat tänä yönä hyvässä kirkkaassa säässä. Lento vaikuttaa tuloksia lupaavalta sekä hyökkääjälle että puolustajalle. Jo kohtilennossa putoaa pommittajia taivaalta kuin kypsiä hedelmiä. Puolustustaistelu kärjistyy Berliinin yläpuolella ja 800 pommituskoneesta jää 120 taipaleelle. Hiestä läpimärkänä laskeudun kolmituntisen lennon jälkeen.
...
Silloin tulee lennonjohto ääneen ja kysyy tietääkö kukaan mitään C9+HN:n kohtalosta. Yleistä päänpyöritystä. C9+HN kuuluu lentueeseeni ja on sijoitettu varakoneeksi. Soitan heti hallipäällikölle kysyen mistä oikein on kysymys tämän koneen suhteen. Ylivääpeli on vaivautunut ja vastaa, että luutnantti Spodenin miehistö starttasi varakoneella 20 minuutin kuluttua lähtökäskystä. Onpas nätti yllätys!
...
Spoden on pahoin haavoittuneena sairaalassa. Hengenvaaraa ei ole. Hänen miehistönsä hyppäsi varjolla ja laskeutui onnellisesti. Pari päivää sen jälkeen Peter tuodaan Parchimiin. Kun Peter parin päivän kuluttua on täydessä tolkussaan, kuulemme häneltä jutun vaiheet.
"Kun kaikki koneet olivat startanneet sotalennolle, tunsin itseni aivan kamalan hyljätyksi. Hetken pähkäiltyäni käsken ylivääpelin laittamaan varakoneen starttivalmiiksi itseäni varten. Hän epäröi mutta tein hänelle selväksi, että sodassa pätee viimeinen käsky - se minkä juuri olin hänelle antanut. Silloin hallipäällikkö antoi periksi.
Se tapahtui Berliinin yläpuolella. Kilpailin hieman ilmatorjunnan kanssa ja olin jo ampunut valoheittimien valosta kaksi Lancasteria. Ajattelnkin pääasian olevan, että ne putoavat alas. Sitten tuli kolmas valonheittimien keilaan, short Stirling. Niin kuin tiedätte melkoinen ladonovi ja nelimoottorinen. Hyökkäsin ja huomasin vetäessäni sivuun, että koneeni sai osumia runkoon. Oikealta ja vasemmalta löivät liekit ulos, puheyhteys radistiin katkesi. Kiljaisin: "Ulos!" - mutta hän olikin jo hypännyt. Kuomun katto oli poissa ja omanikin lensi samoin matkoisinsa. Niin kovasti kuin halusinkin ulos, on koipeni kiinni jossakin.
...
Myllyni pyöri kuin karuselli. Pääsin jollakin tempulla ulos 5 000 metrin korkeudessa - ja mätkähdin vakaajaa vasten. Ilmavirta painaa minua vakaajaa vastaan, heiluttelen käsiäni ja jalkojani enkä pääse irti ylös enkä alas. Niin sitä jatkettiin alakertaan. Vihdoin kone pyörähti toisin päin ja sinkouduin taaksepäin tieheni.
...
Laskuvarjo pyörii minä mukana, yksi kaistale on haljennut, no se oli se tulipalo siellä koneessa, tietty! Vajoan sitten savun ja katkun läpi ja menetän tajuntani."
Klaus J Scheer
Syntynyt 23.09.1923, Hirschbergissä, Sleesiassa.
Aloitti ilmailun purjenlentoharrastuksella jo nuorena.
Liittyi Luftwaffeen ja päätyi yöhävittäjiin itärintamalle (NJG 100),
tukikohtana mm. Tallinna keväällä 1944. Ensimmäinen pudotus 10.02.1944
Kotkan lähellä!
Viisi pudotusta 6-7.3.1944. ja neljä 9-10.3.1944.
Opiskeli sodan jälkeen juristiksi ja vietti 18 vuotta Minneapolisissa opiskelujen merkeissä, mutta kieltäytyi tarjotusta tuomarin virasta liittyäkseen Lufthansaan lentäjäksi. Yhdysvalloissa ollessaan Scheer pääsi jälleen lentämään pienkoneilla sikäläisten ystäviensä avustuksella.
Lufthansan lentäjäksi 1954, yli 30 konetyyppiä ja yli 18000 lentotuntia, viimeinen tyyppi Boeing 747.
Lufthansan lentävän henkilökunnan yhdistyksen puheenjohtaja, Lufthansan
hallintoneuvoston jäsen, perustajajäsen "Vereinigung Cockpit"
-yhdistyksessä (Liikennelentäjien ja lentoinsinöörien
ammattijärjestö) www.vcockpit.de.
Eläkkeelle 1983, lensi sen jälkeen entisöityä Ju-52:a viisi vuotta.
Aiempia luottamustehtäviä:
Hanseatischen Fliegerclub, Frankfurt, puheenjohtaja www.hfc-frankfurt.de
Deutscher Aero Club, kolme vuotta puheenjohtajana www.daec.de
Edelleen Saksan purjelentomuseon (Deutsches Segelflugmuseum)
tukiyhdistyksen puheenjohtaja www.segelflugmuseum.de
Ilmavoitot aikajärjestyksessä:
11.02.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
DB-3F 20 km. S.W. Kotka: at 4.100m.
00.50 2032/I
Anerk: Nr 6
06.03.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
PS-84 8036/26 Ost: no height
23.34
2032/I Anerk: Nr 4
06.03.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
PS-84 8058/26 Ost: no height
23.52
2032/I Anerk: Nr 5
07.03.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
PS-84 8056/ 26 Ost: at 2.000m.
00.24 2032/I
Anerk: Nr 2
07.03.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
PS-84 8057/ 26 Ost: at 2.000m.
00.36 2032/I
Anerk: Nr 1
07.03.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
PS-84 8057/ 26 Ost: at 2.000m.
00.43 2032/I
Anerk: Nr 3
09.03.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
Unident: 69 129: at 3.800m.
18.12 2032/I
Anerk: Nr 15
09.03.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
Unident: 69 125: at 3.500m.
18.24 2032/I
Anerk: Nr 12
09.03.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
DB-3F 26 Ost/ 69/1/5: at 3.800m.
19.26 2032/I
Anerk: Nr 13
10.03.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
DB-3F 26 Ost/ 60/2/1/8: at 3.800m.
02.14 2032/I
Anerk: Nr 23
26.03.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
DB-3 70 315: 350m.
21.30
2032/I Anerk: Nr 29
07.04.44 Ltn. Klaus Scheer: i.z.Arb.
4./NJG 100
PS-84 26 Ost/ 60531: at 3.700m.
21.50 2032/I
Anerk: Nr 35
14.05.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
Mitchell 26 Ost/8056: at 2.000m.
00.20 2032/I
Anerk: Nr 42
27.06.44 Ltn. Klaus Scheer: i.z.Arb.
4./NJG 100
DB-3F 25 Ost S/BQ-27: at 3.500m.
22.37 2032/I
Anerk: Nr -
07.07.44 Ltn. Klaus Scheer: i.z.Arb.
4./NJG 100
B-25C GH-9.7: at 150m.
23.10
2035/II Anerk Nr 50
24.08.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
R-5 DD-8.9: at 800m.
02.03
2035/II Anerk Nr 52
25.08.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
U-2 25 Ost/DD-9.5: at 800m.
01.35 2035/II Anerk Nr 56
26.08.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
DB-3F RE-8.9: at 3.500m.
21.11
2035/II Anerk Nr 57
26.08.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
Boston RE-5.4: at 3.000m.
21.26
2035/II Anerk Nr -
26.08.44 Ltn. Klaus Scheer
4./NJG 100
DB-3F RE-5.5: at 2.700m.
21.52
2035/II Anerk Nr 58
Last modified: 2005-10-15 15:49
|